Spis treści

Merytoryczny wkład ETSC
Podobnie jak w przypadku trzeciego programu działań, ETSC przyjęła rolę wiodącą przy tworzeniu czwartego programu działań, publikując [22] projekt treści tego programu. Plan ten omawia kluczowe, konkretne problemy i działania priorytetowe. Jednak na początek proponuje wizję bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE oraz zestaw celów ilościowych do roku 2020. W planie zawarte są również instytucjonalne aspekty strategii brd.

Mając na uwadze fakt, że sukces programu zależy od dalekowzrocznej wizji, która generuje zmiany i do nich motywuje oraz trzymając się ducha Deklaracji Tylösand (Szwedzka Administracja Drogowa) [26], ETSC proponuje dla UE wizję: „Każdy obywatel posiada fundamentalne prawo do bezpieczeństwa ruchu drogowego i jest odpowiedzialny za to bezpieczeństwo. Prawo i odpowiedzialność służą do ochrony obywateli przed utratą życia i zdrowia w ruchu drogowym”, a w skrócie jest to wizja następująca: „Bezpieczeństwo ruchu drogowego jako prawo i obowiązek wszystkich.”

Jako argumenty na rzecz tej wizji służą trzy cele ilościowe:

  • zmniejszenie rocznej liczby ofiar śmiertelnych w UE o co najmniej 40% w okresie 2010-2020,
  • zmniejszenie rocznej liczby osób poważnie rannych na drogach UE o co najmniej 40%* w okresie 2010-2020 - z jednoczesnym uwzględnieniem ogólnie uznanej trudności w zdefiniowaniu i rejestrowaniu poważnych obrażeń,
  • zmniejszenie rocznej liczby ofiar śmiertelnych wśród dzieci na drogach UE o co najmniej 60% w okresie 2010-2020.

Znaczenie, jakie przypisuje się celowi zmniejszenia liczby ofiar poważnie rannych bierze się z obawy, że wiele uwagi poświęca się zmniejszeniu ofiar śmiertelnych, co jest zrozumiałe, ale może prowadzić do zaniedbania problemu ofiar rannych, przy czym skutki poważnych obrażeń są porównywalne lub może nawet gorsze niż śmierć i żałoba.

Na poziomie instytucjonalnym plan zakłada, że UE powinna budować wolę polityczną na rzecz brd, mianować ambasadora bezpieczeństwa ruchu drogowego, powołać grupę zadaniową brd podlegającą wszystkim właściwym Komisarzom i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jako rozwinięcie i wzmocnienie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, naciskać na przyjęcie krajowych celów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i planów działań w państwach członkowskich oraz skoncentrować uwagę na tych częściach UE, gdzie występuje niski poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Konkretne problemy i proponowane do nich działania w większości pokrywają się z poprzednim stanowiskiem ETSC. Dodatkowo ETSC jest zwolennikiem:

  • rozważenia możliwości podjęcia dyrektywy w sprawie standardów reklamy, które mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
  • zintegrowanego zarządzania prędkością i jazdą pod wpływem alkoholu jako elementu działań BHP,
  • opracowania dobrych praktyk i współpracy w UE w dziedzinie opieki nad rannymi ofiarami wypadków drogowych,
  • monitorowania obrażeń doznanych przez pieszych w zderzeniu z pojazdem ze szczególnym uwzględnieniem krawędzi czołowej maski ocenianej w testach EuroNCAP.

prof. dr hab. inż. Richard E. Allsop
Centre for Transport Studiem
University College London

* Propozycja w planie to 20%, jednak ETSC podniosła tę liczbę do 40% w świetle dowodów zebranych w programie PIN [23], a mianowicie, że średni procentowy wskaźnik redukcji poważnych obrażeń na drogach UE w ciągu ostatnich 10 lat był zbliżony do średniego wskaźnika redukcji ofiar śmiertelnych.

Literatura do tego materiały załączona została do części IV publikowanej 1 czerwca br.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.