Osiągnięcie celu głównego projektu przyniesie w efekcie osiągnięcie celów szczegółowych, takich jak:
- zwiększenie przepustowości dróg regionu podhalańskiego – poprzez promocję alternatywnych tras podróżowania, objętych systemem spełniającym parametry techniczne, zapewniające bezpieczne poruszanie się,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na Podhalu - poprzez prowadzony w czasie rzeczywistym monitoring warunków atmosferycznych i emisję ostrzeżeń o zaistniałych okolicznościach, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo ruchu, co pozwoli na zmniejszenie ilości oraz ciężkości wypadków drogowych,
- skrócenie czasu podróży i zużycia energii - dzięki redukcji sytuacji, w których ruch spowolniony jest w wyniku jego skumulowania na jednej arterii,
- poprawę jakości środowiska naturalnego – poprzez rozproszenie skumulowanego ruchu na inne drogi, co skutkowało będzie zmniejszeniem emisji spalin oraz zużycia paliw, a także redukcją skumulowanego hałasu, oraz poprzez zastosowanie w ramach projektu urządzeń zasilanych alternatywnymi źródłami energii,
- poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym – poprzez rozprowadzenie ruchu upłynniające podróżowanie oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, pozwalających na precyzyjne i szybkie reagowanie na zaistniałe sytuacje drogowe oraz informowanie za pomocą wielu kanałów informacyjnych o stałych utrudnieniach na trasie podróży,
- redukcję kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni – poprzez efektywne działania związane z zimowym utrzymaniem dróg, osiągane dzięki zastosowaniu płaszcza ochrony meteorologicznej, co umożliwi szybsze działania prewencyjne, niedopuszczające do powstawania zmarzlin czy też nabojów lodowych degradujących warstwy ścieralne nawierzchni,
- zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionie – poprzez wzrost dostępności regionu oraz promocję jego atrakcji w portalu informacji drogowej,
- zwiększenie efektywności zarządzania kryzysowego – dzięki udostępnieniu nowoczesnego systemu informatycznego, który w czasie rzeczywistym przekazuje rzetelne informacje o aktualnej sytuacji drogowej innym jednostkom oraz koordynacji działań kryzysowych prowadzonej przez mobilne centrum nadzoru ruchu,
- udostępnienie za pomocą wielu kanałów informacyjnych danych dotyczących sytuacji na drogach – możliwe dzięki stworzeniu wielowymiarowego portalu internetowego wraz z aplikacjami przeznaczonymi dla użytkowników dróg usprawniających planowanie podróży oraz samą podróż.
System obejmuje umieszczenie w pasie dróg krajowych, wojewódzkich oraz powiatowych powiatów nowotarskiego oraz tatrzańskiego, szeregu urządzeń stanowiących inteligentną infrastrukturę, a także stworzenie Regionalnego Centrum Nadzoru Ruchu wraz z Mobilnym Centrum Nadzoru Ruchu oraz stworzenie wielowymiarowego portalu informacji drogowej wraz z aplikacjami dedykowanymi dla użytkowników dróg.
Dzięki stworzeniu w regionie Podhala struktury urządzeń zarówno monitorujących jak i informujących rozlokowanych zgodnie z opracowaną koncepcją, możliwe będzie zbudowanie systemu funkcjonalnego, spełniającego swoją rolę w zakresie wspomagania sterowania ruchem w regionie Podhala, co realizowane będzie poprzez utworzenie Regionalnego Centrum Nadzoru Ruchu, mobilnego centrum nadzoru ruchu oraz portalu informacji drogowej.
Patryk Zakrzewski
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Kierownik projektów: System Zarządzania Drogami Województwa Małopolskiego, Inteligentny System Sterowania Ruchem Regionu Podhalańskiego
- «« poprz.
- nast.
Jako niegdyś użytkownik dróg to liczyło się szeroka czy wąska - jadę szeroką, a tu wąska a charakter tranzytowy, to chyba powinno być na odwrót?