Spis treści

ITS dla Podhala cz. IIW ramach projektu pn. Inteligentny System Sterowania Ruchem Regionu Podhalańskiego” stworzona zostanie inteligentna infrastruktura drogowa poprzez umieszczenie w zdefiniowanych miejscach na drogach określonego rodzaju urządzeń monitorujących lub informujących. Także stworzone zostanie Regionalne Centrum Nadzoru Ruchu (RCNR) wspomaganego przez mobilne centrum nadzoru ruchu (MCNR) oraz będzie uruchomiona platforma informacyjna dla kierowców oraz służb porządkowych i drogowych.

Rozmieszczenie urządzeń ITS w regionie

W ramach projektu na drogach regionu podhalańskiego umieszczone zostaną następujące grupy urządzeń:

  • urządzenia do pomiaru w czasie rzeczywistym natężenia ruchu oraz klasyfikacji pojazdów – Stacje pomiaru ruchu drogowego,
  • urządzenia do monitorowania warunków meteorologicznych – Płaszcz ochrony meteorologicznej,
  • urządzenia do prowadzenia monitoringu wizyjnego - System monitoringu wizyjnego,
  • urządzenia do przekazywania informacji kierującym – Tablice informacji drogowej.

 

Projekt pn. Inteligentny System Sterowania Ruchem Regionu Podhalańskiego przewiduje budowę w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie regionalnego Centrum Nadzoru Ruchu (RCNR). Stworzenie RCNR będzie pierwszym w Polsce przedsięwzięciem tego typu realizowanym przez jednostkę samorządową zarządzającą infrastrukturą dróg wojewódzkich. RCNR zajmie się analizą danych pochodzących z urządzeń systemu, zlokalizowanych bezpośrednio w terenie na obszarze powiatów nowotarskiego oraz tatrzańskiego. Na podstawie danych z terenu RCNR będzie realizowało swoje zadania poprzez sterowanie komunikatami wyświetlanymi na tablicach informacji drogowej oraz dostarczanie aktualnych danych do portalu informacyjnego. RCNR będzie także prowadziło stały monitoring sieci drogowej dzięki umieszczeniu w obszarze, którego projekt dotyczy, szeregu kamer, które w czasie rzeczywistym przekazywać będą obraz z dróg.

Decyzyjność systemu

Algorytm systemu sterowania ruchem pozwoli na funkcjonowanie systemu w  trzech głównych stanach sterowania:

  • sterowanie automatyczne,
  • sterowanie półautomatyczne,
  • sterowanie manualne.

Sterowanie automatyczne systemem w regionie podhalańskim realizowane będzie w okresach o niskim natężeniu ruchu drogowego, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych oraz z wyłączeniem okresów zdefiniowanych jako wrażliwe (np. okres zimowy, okres urlopowy, odbywające się imprezy masowe).

Funkcjonowanie systemu w trybie sterowania półautomatycznego polega na sugerowaniu przez system informatyczny zmiany informacji przekazywanych za pomocą tablic o zmiennej treści operatorowi RCNR. System w trybie półautomatycznym analizował będzie dane o natężeniu ruchu i przekazywał je automatycznie do portalu informacji drogowej. Tryb półautomatyczny używany będzie w okresach o niskim natężeniu ruchu, lecz w warunkach atmosferycznych wymagających nadzoru.

Tryb funkcjonowania manualnego systemu zakłada wprowadzanie komunikatów, zarówno do portalu internetowego jak i do tablic informacji drogowej, ręcznie przez operatora systemu.

Dane w trybie automatycznym będą pochodziły zarówno z urządzeń funkcjonujących w ramach systemu – kamer wizyjnych jak i z innych źródeł, takich jak informacje od służb drogowych, Policji, Straży Pożarnej, Centrum Zarządzania Kryzysowego itp.

Funkcjonowanie systemu ISSR w regionie podhalańskim spowoduje ciągły napływ danych z urządzeń ITS do regionalnego centrum nadzoru ruchu. W okresach, kiedy nie będzie wymagany ciągły nadzór nad ruchem w regionie Podhala, system emitował będzie komunikaty w trybie automatycznym.

Stacje pomiaru natężenia ruchu drogowego

Stacje pomiaru ruchu drogowego prowadziły będą nieprzerwanie pomiar natężenia ruchu wraz z jego klasyfikacją po względem długości pojazdów i prędkości poruszania się. Sieć urządzeń SPRD tworzących system monitoringu natężenia ruchu, przekaże w określonym interwale czasowym (od 3 sek.) informacje do serwera telekomunikacyjnego, poprzez łączność GPRS. Serwer telekomunikacyjny, będący jednocześnie głównym serwerem systemu, dane o natężeniu będzie nakładał na wirtualny model układu komunikacyjnego, tworząc mapę natężenia ruchu.

System monitoringu natężenia ruchu za pomocą określonych zaprogramowanych algorytmów postępowania w sposób automatyczny wygeneruje komunikaty o natężeniu ruchu dla kierowców na tablicach informacji drogowych zlokalizowanych na drogach objętych systemem. System będzie dystrybuował zebrane dane przez urządzenia SPRD do portalu informacji drogowej, gdzie zostaną w sposób graficzny wizualizowane na wirtualnym modelu dróg. Informacje w portalu pozwolą na redystrybucję danych kanałami informacji do urządzeń PDA z nawigacją samochodową, użytkowanych przez kierujących poruszających się po regionie podhalańskim oraz do innych użytkowników systemu.

Płaszcz ochrony meteorologicznej

W ramach projektu „Inteligentny System Sterowania Ruchem Regionu Podhalańskiego” utworzony zostanie - poprzez sieć drogowych stacji pomiarów meteorologicznych, prognozowania i ostrzegania (DSPM) - płaszcz ochrony meteorologicznej. Informacje o warunkach meteorologicznych panujących na drogach wyświetlane będą na tablicach informacji drogowej poprzez podanie informacji stałej o temperaturze powietrza i nawierzchni oraz informacji dodatkowych w postaci piktogramów znaków ostrzegawczych oraz informacji tekstowej w formie komunikatu – ostrzeżenia dla kierowców.

Dane z systemu redystrybuowane będą do portalu informacji drogowej, skąd dalej kanałami informacyjnymi, przekazywane będą w postaci informacji zbiorczej innym klientom systemu lub bezpośrednio użytkownikom dróg. Płaszcz ochrony meteorologicznej zintegrowany będzie z systemem monitoringu wizyjnego. Każde urządzenie DSPM, zostanie dodatkowo wyposażone w kamery monitorujące kierunki ruchu.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.