Implementacja dyrektywy ITS w polskich przepisach nastąpi w ustawie o drogach publicznych, której odpowiedni projekt zmian został już przygotowany i - po przedłożeniu przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - przyjęty 12 czerwca br. przez Radę Ministrów.


Polski ITS

- Przyszłe specyfikacje unijne dotyczące ITS jeśli nie będą obowiązywały wprost, to będą transponowane w odrębnych krajowych aktach wykonawczych. Jednak podstawowe definicje dyrektywy oraz zasady wdrażania aplikacji i usług ITS zostaną wprowadzone do polskiego porządku prawnego w ustawie o drogach publicznych – podkreśla Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej. Wiceminister zaznacza, że ogólny plan działań ITS określi Strategia Rozwoju Transportu, która jest w końcowym etapie opracowań i wkrótce będzie przyjmowana przez Radę Ministrów. Natomiast szczegółowy program znajdzie się w Planie Informatyzacji Państwa na lata do 2015 r.

- Do projektu Planu Informatyzacji Państwa zgłoszone zostały działania wspólne z priorytetami dyrektywy ITS, a które dotyczą zmian organizacyjnych. Przewiduje się przygotowanie warunków do uruchomienia usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych na wybranych odcinkach dróg krajowych; zorganizowanie systemu rezerwacji w zakresie rezerwacji bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych; zapewnienie usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu drogowego oraz ustalenie zakresu danych i opracowanie procedur dotyczących dostarczania użytkownikom bezpłatnie informacji o ruchu – mówi wiceminister Maciej Jankowski.
Strategia Rozwoju Transportu zapowiada szerokie zastosowanie ITS do zarządzania systemem transportowym, rozbudowę elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd drogami krajowymi oraz budowę krajowego systemu zarządzania ruchem.

Dla rozwoju ITS istotne znaczenie ma również określenie narodowej strategii oraz krajowej architektury ITS. Prace nad tymi dokumentami toczą się w chwili kiedy już funkcjonują konkretne wdrożenia i realizowane są kolejne. Stąd obecnie wykonywane wdrożenia ITS obarczone są pewnym ryzykiem, które należy minimalizować lub nawet próbować eliminować. W przygotowaniach krajowego systemu zarządzania ruchem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oparła się na dwóch założeniach wyrażanych w pojęciach: interoperacyjność i konkurencyjność. Wkrótce mają być gotowe specyfikacje techniczne dla krajowego systemu zarządzania ruchem. – System ma być otwarty na wszystkie nowe technologie; specyfikacje mają więc określać pewne funkcje, jakie ma spełnić system niezależnie od tego, co kto kiedyś wymyśli, a jego stworzenie będzie oparte na zasadzie pełnej konkurencyjności – podkreśla Andrzej Maciejewski zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

***
Europejskie i polskie dokumenty prawnie i organizacyjnie regulujące rozwój ITS mają też istotne znaczenie w racjonalnym wydatkowaniu środków, w tym funduszy Unii Europejskiej.   Warto przypomnieć, że w tej perspektywie budżetowej UE z 14 wnioskowanych wcześniej projektów ITS po procedurze oceny podpisano 11 umów w ramach PO IiŚ na łączną kwotę dofinansowania 500 mln zł. Obecnie w MTBiGM gromadzone są informacje o działaniach i planowanych do realizacji projektach ITS, gromadzone też są informacje o planowanych i potencjalnych obszarach finansowania przez UE projektów ITS w nowej perspektywie budżetowej UE.

AS

Artykuł na podstawie prezentacji i wystąpień podczas Polskiego Kongresu ITS – Warszawa
22-23 maja 2012 r.

 

WNIOSKI V KONGRESU ITS POLSKA

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.