Kierunki rozwoju
Nadal istnieją realne możliwości równoważenia miejskich systemów transportowych, z uwzględnieniem czynników: przestrzennych, środowiskowych, technicznych, społecznych i ekonomiczno-finansowych. Niezbędnym warunkiem jest lepsze planowanie rozwoju systemów transportowych w miastach (rozwój lokalnych polityk transportowych) i zintegrowanie tych planów z planami przestrzennymi.
Niezbędne staje się wprowadzenie w Polsce skutecznych narzędzi organizowania transportu intermodalnego (nie wystarczy do tego samo tylko rozwiązanie ułatwiające wprowadzenie wspólnego biletu w komunikacji miejskiej).
Potrzeby
Dla realizacji strategii równoważenia transportu miejskiego niezbędne jest:
- uporządkowanie planowania przestrzennego,
- wdrożenie właściwych rozwiązań w podziale zadań przewozowych,
- wykorzystanie narzędzi zarządzania popytem,
- uznanie priorytetu dla transportu szynowego w miastach i w aglomeracjach,
- wykorzystanie przewozów kolejowych,
- szeroki proces edukacji społecznej,
- poprawa relacji: pasażerowie – dostawcy usług.
Państwo powinno wprowadzać odpowiednie regulacje prawne i programy wsparcia, a samorządy lokalne i regionalne – podejmować stosowne działania realizacyjne.
Niezbędne są racjonalne regulacje ustawowe, stanowiące o publicznym transporcie zbiorowym. Powinna ona tworzyć możliwości organizowania przez miasta intermodalnych systemów transportu lokalnego. Tworzenie takich systemów powinno być wsparte finansowo przez państwo, zwłaszcza w zakresie przewozów regionalnych i subregionalnych (obszary metropolitalne).
Konieczne jest maksymalne i racjonalne wykorzystanie europejskich funduszy strukturalnych, głównie na projekty ukierunkowane na zrównoważenie transportu w miastach.
Źródło: Związek Miast Polskich
- «« poprz.
- nast.