Plany komunikacyjne dla centrum SzczecinaSzczecin jest jednym z najstarszych i największych miast w Polsce, a także głównym ośrodkiem gospodarczym województwa zachodniopomorskiego. Dzięki strategicznemu położeniu miasto stanowi  węzeł komunikacyjny na trasie transeuropejskiego korytarza transportowego północ-południe łączącego południową Skandynawię, Czechy i Austrię z portami Morza Śródziemnego. Posiada ponadto rozbudowany układ drogowy dla ruchu miejskiego i tranzytowego.

Powierzchnia miasta zajmuje 301km2, z czego aż 41,6% stanowią tereny zielone, które niewątpliwie są ogromnym atutem miasta. Bogaty krajobraz przyrodniczy obfituje w obszary chronione: parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, stanowiska archeologiczne, pomniki przyrody. Miasto jest zarówno ważnym ośrodkiem turystycznym, rekreacyjnym, jak i kulturalnym.

Lokalizacja Szczecina umożliwia dogodny dojazd do miejscowości nadmorskich (czas  dojazdu wynosi ok. 1 h). W pobliżu znajduje się także lotnisko w Goleniowie (ok. 45 km od miasta), co także jest walorem układu transportowego Szczecina.

Sieć dróg w mieście obejmuje drogi krajowe o łącznej długości ok. 49 km: autostrada A6 Berlin-Szczecin, droga krajowa nr 31 (przebiegająca przez ulice: Autostrada Poznańska – Granitowa – Metalowa – Przodowników Pracy do granicy miasta), droga krajowa nr 10 (Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Płońsk), droga krajowa nr 3 (Świnoujście – Szczecin – Jakuszyce), droga krajowa nr 13 (od granicy miasta przez ulice: Cukrową, Autostradę Poznańską, Południową, Mieszka I, Al. Piastów), oraz droga wojewódzka nr 115 (od Dobieszczyna przez ul. Zegadłowicza – Wojska Polskiego – Piłsudskiego – Matejki – Trasę Zamkową).

Transport miejski obsługiwany jest przez sieć autobusową i tramwajową. Obecnie miasto posiada 43 linie autobusowe zwykłe i 7 linii pospiesznych o długości ok. 575 km, obsługiwanych przez 205 pojazdów. Linie autobusowe są 5,5 razy dłuższe niż tramwajowe, jednak to linie tramwajowe, o łącznej długości 96km, tworzą podstawę komunikacyjną w mieście. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców, w planach na najbliższe lata leży m.in. budowa szybkiego tramwaju, przebudowa torowisk oraz zakup niskopodłogowych tramwajów.

Miasto posiada 100 skrzyżowań sterowanych wraz z przejściami dla pieszych za pomocą sygnalizacji świetlnej (57% to sygnalizacje cykliczne). Nie posiada natomiast systemu zarządzania ruchem, a więc nie jest on dostosowany do wymagań aktualnych warunków na drogach.

Jednym z priorytetowych dla komunikacji międzydzielnicowej projektów planowanych na najbliższe lata jest budowa obwodnicy śródmiejskiej. Dzięki temu nastąpi wyeliminowanie ruchu tranzytowego w centrum miasta, oddanie śródmieścia pieszym i rowerzystom, a przede wszystkim wpłynie to na aktywizację centrum miasta. W śródmieściu funkcjonuje już od 1994 r. strefa ograniczonego postoju.

Pierwszy poważny projekt, w który zaangażowane jest miasto to próba zamknięcia kilku ulic śródmieścia, co pozwoliłoby na aktywizację strefy pieszych. Zaczęto od zamknięcia ul. Księcia Bogusława X. Działanie to odniosło pożądany skutek: ulica zaczęła tętnić własnym życiem, stała się także miejscem wydarzeń kulturalnych. Kontynuacją tego projektu jest zagospodarowanie strefy ruchu pieszych w okolicy Pl. Zamenhofa.

Do zmiany organizacji ruchu zmobilizowała m.in. budowa traktu handlowo-usługowego. Aby odciążyć z ruchu indywidualnego śródmieście, usprawnić komunikację i poprawić warunki pieszym użytkownikom dróg, w planach miasta leży utworzenie strefy płatnego parkowania, utworzenie parkingów podziemnych, rewitalizacja bulwaru nadodrzańskiego, rewitalizacja wysp Łasztowni, Kępy Parnickiej i Wyspy Zielonej. Planuje się także przebudowę ul. Kolumba, po której poruszają się samochody i tramwaje. Szerokość drogi nie jest tam wystarczająca i niejednokrotnie uniemożliwia minięcie się samochodu i tramwaju. Także chodniki są zbyt wąskie, co stwarza zagrożenie dla pieszych. Jednym z kolejnych projektów jest skomunikowanie poprzez most obu wysp Szczecina.

Planowane inwestycje do 2015 r. na łączną kwotę ok. 800 mln zł prawdopodobnie ograniczą znaczenie komunikacji indywidualnej dla funkcjonowania miasta.

Joanna Schabowska

Artykuł powstał w oparciu o prezentację mgr inż. Pawła Gładkowskiego z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Szczecin oraz mgr inż. Krzysztofa Masłowskiego z AECOM. Referat  „Szczecin – nowe plany komunikacyjne związane z zagospodarowaniem centrum miasta”, został wygłoszony  podczas IV Konferencji Naukowo-Technicznej Miasto i Transport 2010 ( Warszawa, 24 lutego 2010 r.).

 

Szczecin - nowe plany komunikacyjne związane z zagospodarowaniem centrum miasta


Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-04-22 23:44
Strefa płatnego parkowania już dawno istnieje
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.