Spis treści

Metody i środki techniczne uspokojenia ruchu kołowego - aspekty prawne (IV)W rozwiązaniach technicznych uspokojenia ruchu kołowego, często korzysta się z parametrów technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.02.75.690 z późn. zm.). Rozporządzenie ustala warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i związane z nimi urządzenia, ich usytuowanie na działce budowlanej oraz zagospodarowanie działek przeznaczonych pod zabudowę. Do tego aktu prawnego odsyła też rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dla dróg publicznych (np. w §14 ust. 8, odnoszącym się do strefy zamieszkania).

Według wymienionego wyżej rozporządzenia określa się miedzy innymi parametry techniczne dojść i dojazdów (§14):

  • Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni nie może być mniejsza niż 3 m.
  • Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów.
  • Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.
  • Dojścia i dojazdy do budynków, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, powinny mieć zainstalowane oświetlenie elektryczne, zapewniające bezpieczne ich użytkowanie po zapadnięciu zmroku.

Istotne są także warunki lokalizacji miejsc parkingowych w stosunku do budynków o różnym charakterze użytkowym (§9):
- Odległość wydzielonych miejsc postojowych, w tym również zadaszonych, lub otwartego garażu wielopoziomowego dla samochodów osobowych od okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku mieszkalnym, budynku zamieszkania zbiorowego, z wyjątkiem hotelu, budynku opieki zdrowotnej, oświaty i wychowania, a także od placu zabaw i boiska dla dzieci i młodzieży, nie może być mniejsza niż:
1) 7 m – w przypadku 4 stanowisk włącznie,
2) 10 m – w przypadku 5 do 60 stanowisk włącznie,
3) 20 m – w przypadku większej liczby stanowisk, z uwzględnieniem §276 ust. 1.
- Odległość wydzielonych miejsc postojowych lub otwartego garażu wielopoziomowego dla samochodów osobowych od granicy działki budowlanej nie może być mniejsza niż:
1) 3 m – w przypadku 4 stanowisk włącznie,
2) 6 m – w przypadku 5-60 stanowisk włącznie,
3) 16 m – w przypadku większej liczby stanowisk.

Podane wyżej odległości, stosuje się również do sytuowania wjazdów do zamkniętego garażu w stosunku do okien budynku opieki zdrowotnej, oświaty i wychowania, a także placów zabaw i boisk dla dzieci i młodzieży. Natomiast zachowanie tych odległości, nie jest wymagane przy sytuowaniu miejsc postojowych między liniami rozgraniczającymi ulicę.

Z punktu widzenia kompetencji prawnych, podstawowym aktem prawnym dla rozwiązań uspokojenia ruchu powinno być rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.03.220.2181), a właściwie merytoryczne załączniki do tego rozporządzenia. Dodatkowe komplikacje powoduje niepełna zgodność tego aktu prawnego przeznaczonego dla właściwych służb inżynierii ruchu oraz projektantów, z ogólnodostępnym aktem prawnym określającym znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym, czyli z rozporządzeniem tego samego Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, który uzgadniał wcześniej wymienione rozporządzenie oraz w międzyczasie kilka zmian w drugim z wymienionych rozporządzeń – z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.02.170.1393).

Wymienione wcześniej rozporządzenie określa m.in. w zał. nr 1, zasady stosowania znaków pionowych, z których wynika, że:

  • Znak A-11a „próg zwalniający”: umieszcza się przed zastosowanymi na jezdni progami zwalniającymi. (…) prędkość powinna być ograniczona do wartości, przy której następuje łagodny przejazd przez próg zwalniający (zał.1, pkt 2.2.13).
  • Znak B-33 ograniczenie prędkości: powinien być umieszczony tylko w tych przypadkach, gdy (…) urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą w niedostateczny sposób wskazywać kierującym na konieczność zmniejszenia prędkości (zał.1, pkt 3.2.34.1).
  • Jeżeli progi znajdują się w strefie ograniczonej prędkości lub w strefie zamieszkania, a przejazd przez nie może odbywać się z prędkością większą lub równą ustalonej dla tej strefy, to znaków B-33 można nie stosować (zał.1, pkt 2.2.13).
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.