Spis treści

Szczegółowy zakres projektu został określony w toku spotkań roboczych, narad technicznych i konsultacji z inwestorem, instytucjami opiniującymi, zarządcami dróg oraz w ramach konsultacji społecznych z mieszkańcami, które odbyły się dwukrotnie. Podczas opracowywania projektu budowlanego i wykonawczego prowadzono intensywne uzgodnienia ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w celu wypracowania rozwiązań zachowujących sens i ideę podejścia holenderskiego w zgodności z polskimi uwarunkowaniami techniczno – prawnymi. Na wniosek projektantów znacznie rozszerzono zakres zmian wprowadzonych na drodze wojewódzkiej, co zaowocowało przebudową całości blisko trzykilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 824 w sposób spójny i kompleksowy.

Zakres przedsięwzięcia objął odcinek drogi wojewódzkiej nr 824 w Puławach (wylot w kierunku Kazimierza Dolnego) o długości ok. 2,7 km oraz ulice przyległego do drogi osiedla mieszkaniowego Włostowice. Długość ulic objęta projektem na terenie osiedla to ok. 6,5 km, na których zrealizowano przebudowy krótkich odcinków ulic oraz wprowadzono kilkanaście punktowych elementów uspokojenia ruchu. Do podstawowych założeń, jakimi kierowano się przy opracowywaniu dokumentacji projektowej w stadium projektu budowlanego i wykonawczego należało:

  • dostosowanie parametrów odcinka drogi wojewódzkiej do klasy technicznej G wraz z budową środkowego pasa brukowanego,
  • przebudowa i poprawa geometrii skrzyżowań z drogami bocznymi (w tym budowa dodatkowych pasów do skrętu w lewo, budowa powierzchni wyniesionych),
  • przebudowa chodników i zjazdów indywidualnych, budowa odcinków ścieżki rowerowej, budowa azyli na przejściach dla pieszych,
  • budowa nowych i przebudowa istniejących zatok autobusowych,
  • poprawa systemu odwodnienia – budowa kanalizacji deszczowej i systemu wpustów deszczowych, uzupełnienie istniejącego systemu wpustów deszczowych, budowa obniżonych ścieków przykrawężnikowych,
  • budowa elementów uspokojenia ruchu na sieci ulic osiedla Włostowice (progi zwalniające sinusoidalne, progi zwalniające typu „pinezka” i „poduszka”, progi zwalniające przyjazne autobusom, powierzchnie wyniesione skrzyżowań, bramy wjazdowe do strefy ruchu uspokojonego, bramy wjazdowe do strefy ruchu uspokojonego z możliwością awaryjnego przejazdu),
  • wykonanie dostosowanych do nowych rozwiązań projektowych elementów organizacji ruchu (oznakowanie poziome i pionowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego).

Prace budowlane zakończono pod koniec 2009 r. EKKOM pełnił nadzór autorski nad realizacją inwestycji na zlecenie Miasta Puławy i Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.

Od strony montażu finansowego, lokalizacji i organizacji przedsięwzięcia, projekt „Miasteczko Holenderskie” został realizowany na zasadzie współpracy polskiej i holenderskiej administracji rządowej i samorządowej. Uczestniczyli w nim: Polskie Ministerstwo Infrastruktury (Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), Holenderskie Ministerstwo Transportu, Samorząd Województwa Lubelskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Miasto Puławy oraz Wojewoda Lubelski. Finansowanie pochodziło z budżetu Samorządu Województwa Lubelskiego, Miasta Puławy oraz ze środków pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego przeznaczonych na ten cel przez Ministerstwo Infrastruktury. Całkowita wartość inwestycji wyniosła ponad 25 milionów złotych. Przedsięwzięcie było projektem pilotażowym, demonstrującym możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu i podniesienia walorów estetycznych terenów publicznych za pomocą inżynierii drogowej.

Jest to bezprecedensowy projekt w Polsce, zarówno z uwagi na metodykę podejścia do uspokojenia ruchu, innowacyjność zastosowanych rozwiązań, zakres obszarowy i finansowy, połączenie poprawy bezpieczeństwa z celem szkoleniowym oraz zaangażowanie partnerów różnych szczebli. Cechy te czynią projekt unikatowym również w skali Europy. W projekcie „Miasteczko Holenderskie” kwestię uspokojenia ruchu potraktowano systemowo, jako spójny zbiór rozwiązań dla całego obszaru, a nie jako punktowe środki redukujące prędkość pojazdów instalowane na drogach w wyniku jednostkowych zdarzeń lub nacisków lokalnych, jak często zdarza się w polskich (i nie tylko) realiach.

Zapraszamy na warsztaty „Uspokojenie ruchu: planowanie – projektowanie – wdrażanie – użytkowanie – ocena” 10 - 12 czerwca 2013 r.

KONKURS - ZOBACZ SZCZEGÓŁY

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.