Odmienne niż dla drogi wojewódzkiej przyjęto założenia w projektowaniu infrastruktury uspokojenia ruchu na drogach dojazdowych na terenie osiedla mieszkaniowego Włostowice, gdzie niektóre ulice mają charakter ciągów pieszo-jezdnych. Rozwiązania zaproponowane na obszarze osiedla mają charakter punktowy. Zostały one zaprojektowane pod kątem utrzymania prędkości na poziomie ok. 30 km/h podczas przejazdu przez skrzyżowania i dłuższe odcinki proste, gdyż przyjęto, że obszar osiedla będzie strefą prędkości ograniczonej do tej wartości. Podejście ma na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa poruszania się niechronionych użytkowników dróg – zwłaszcza dzieci uczęszczających do zlokalizowanej na terenie osiedla szkoły podstawowej.
Zastosowanym w osiedlu elementem uspokojenia ruchu są sinusoidalne progi zwalniające. Zaprojektowano je w trzynastu lokalizacjach.
Fot. 5. Sinusoidalny próg zwalniający |
Są to progi skonstruowane w oparciu o dwie sinusoidalne rampy najazdowe, połączone ze sobą i zainstalowane w przekroju drogi (w dostosowaniu do szerokości przekroju). Rampy wykonano z kostki brukowej betonowej. Szerokość progów zmniejszono w stosunku do szerokości przekroju ulicy tak, aby umożliwić swobodny spływ wody wzdłuż krawężników. Progi sinusoidalne mają za zadanie ograniczenie prędkości na długich i prostych odcinkach ulic, zwłaszcza w miejscach zwiększonego ryzyka, tj. przed przejściami dla pieszych, przed skrzyżowaniami z brakiem widoczności itp. Progi te dzięki zastosowanemu profilowi sinusoidalnemu są urządzeniami skutecznymi w egzekwowaniu prędkości, a przy tym pozbawionymi typowych wad tradycyjnych progów o przekroju półkolistym lub progów gumowych – nieprzyjemnych dla kierujących efektów podrzutu, o niskiej odporności na zniszczenie, powodujących konieczność wiercenia otworów pod śruby mocujące w nawierzchni, itd. (Szczegółowa charakterystyka rozwiązania tego elementu została przedstawiona wcześniej, w części poświęconej sinusoidalnej rampie najazdowej).
Rozwiązaniem bardzo podobnym do powyższego jest rozsunięcie najazdów (ramp) i uzupełnienie przestrzeni między nimi wyniesioną wstawką, na której zlokalizowano przejście dla pieszych.
Fot. 6. Powierzchnia wyniesiona (próg) z najazdem sinusoidalnym |
Wyniesione przejście dla pieszych znajduje się na głównym ciągu pieszym, wyznaczonym pomiędzy zabudową jednorodzinną, który to ciąg jest główną drogą do i ze szkoły dla dzieci ze sporej części osiedla Włostowice.
Podobnie jak w ciągu drogi wojewódzkiej, także na sieci ulic osiedla Włostowice zastosowano wyniesione powierzchnie skrzyżowań. Jest to obok sinusoidalnych progów zwalniających najczęściej stosowane rozwiązanie na sieci ulic – zaprojektowano je w trzynastu miejscach. Wyniesiona powierzchnia skrzyżowania spełnia tutaj podobne cechy jak na drodze wojewódzkiej, jest rozwiązaniem uniwersalnym i relatywnie niedrogim w wykonaniu. Jednocześnie rozwiązuje problemy nadmiernej prędkości nawet na czterech ulicach krzyżujących się w tym miejscu, gdyż ogranicza prędkość zarówno na wlocie jak i na wylocie ze skrzyżowania.
Fot. 7. Wyniesiona powierzchnia skrzyżowania na ulicy osiedlowej |
- poprz.
- nast. »»