Spis treści

Dzięki zastosowanemu odmiennemu kolorowi kostki niż nawierzchnia ulic, znacznie poprawiła się percepcja skrzyżowania i kierujący zbliżają się do niego zachowując wzmożoną uwagą. Jest to tym istotniejsze, że skrzyżowania ciasnych uliczek w osiedlu Włostowice niejednokrotnie nie spełniają wymagań w zakresie widoczności i w tej sytuacji wydatne zmniejszenie prędkości przejazdu pomaga zminimalizować konflikty ruchowe.
Wyniesione powierzchnie skrzyżowań na styku drogi rozprowadzającej (drogi wojewódzkiej w ciągu ul. Kazimierskiej i Włostowickiej oraz ul. Kaznowskiego) i ulic osiedlowych Włostowic (dróg dojazdowych) tworzą „bramy wjazdowe” do strefy ruchu uspokojonego. Połączone ze stosownym oznakowaniem zwracają uwagę kierującego, iż wjeżdża do strefy o ograniczonej prędkości, gdzie może występować intensywny ruch pieszy i rowerowy, a przestrzeń ulicy najczęściej jest wykorzystywana przez wszystkich uczestników ruchu. Oprócz wyniesionej powierzchni skrzyżowania bramę może też stanowić wyniesione przejście dla pieszych bądź malowanie grubowarstwowe z odpowiednim oznakowaniem.
Osobną grupę środków uspokojenia ruchu stanowią nowe w polskich realiach progi punktowe: typu „pinezka” i „poduszka” oraz progi przyjazne autobusom. Przeznaczone są one dla dróg i ulic o znaczeniu lokalnym. Ograniczają prędkość pojazdów na odcinkach dróg oraz w obrębie skrzyżowań. Są łatwe do wykonania na istniejących ulicach i stosunkowo niedrogie (tańsze niż powierzchnie wyniesione skrzyżowań, a spełniają podobną funkcję). Ich obecność na ulicy – podobnie jak wyniesionych powierzchni innego typu – pomaga eliminować ruch tranzytowy, nie związany z danym obszarem. Są to bardzo korzystne rozwiązania do stosowania w szczupłych przestrzeniach ulicznych, gdyż mieszczą się w istniejących granicach pasa drogowego i nie wymagają pozyskiwania dodatkowego terenu.
Progi typu „pinezka” i „poduszka” zostały wprowadzone w obrębie skrzyżowań wewnątrz sieci ulic osiedla Włostowice. Mają one formę wyniesionych – odpowiednio: wycinka kuli oraz prostopadłościennej kostki – powierzchni, wykonanych z kostki brukowej w kolorach odmiennych od nawierzchni, z uzupełnieniem w postaci malowania poziomego w wybranych lokalizacjach.

Fot. 8. Próg typu „pinezka”

Fot. 9. Próg typu „poduszka”


W ciągu ulicy Kilińskiego, jednej z ulic wewnątrz osiedla po której odbywa się ruch autobusów komunikacji zbiorowej, wprowadzono progi zwalniające „przyjazne autobusom”. Idea tego progu polega na takim ukształtowaniu punktowego przekroju poprzecznego ulicy, aby zapewnić swobodny przejazd przez taki przekrój autobusom i pojazdom wielkogabarytowym o szerokim rozstawie osi, natomiast zmusić do zmniejszenia prędkości samochody osobowe. Próg składa się z wybudowanej w osi jezdni wąskiej i długiej wyspy dzielącej (uniemożliwiającej wyprzedzanie i omijanie) oraz dwóch powierzchni wyniesionych wykonanych z kostki betonowej w kolorze żółtym (każdej na osobnym pasie ruchu, po obu stronach wysepki dzielącej), które posiadają szerokość dostosowaną do rozstawu kół autobusów i większą niż standardowy rozstaw kół samochodu osobowego. Uniemożliwia to kierowcom samochodów rozwinięcie zbyt dużej prędkości poprzez konieczność pokonania wyniesienia oraz optyczne zawężenie toru jazdy pojazdu.

Rys. 1. Próg „przyjazny autobusom” – rysunek poglądowy

Rys. 2. Próg „przyjazny autobusom” – przekrój poprzeczny


Wymienione powyżej przykłady nie wyczerpują rozwiązań zastosowanych w ramach projektu „Miasteczko Holenderskie”, są jednak najbardziej istotne z punktu widzenia podejścia do uspokojenia ruchu i skuteczności jego funkcjonowania.

Podstawowym celem projektu „Miasteczko Holenderskie” w Puławach jest uzyskanie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i polepszenie estetyki ulic na terenie osiedla Włostowice oraz na odcinku drogi wojewódzkiej nr 824 przebiegającej na obrzeżu tego osiedla. Drugim założeniem było utworzenie wzorcowego w kraju obszaru uspokojenia ruchu.
Patrz: Miasteczko Holenderskie - projekt uspokojenia ruchu w Puławach

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.