Spis treści

Mniej nie znaczy gorzej (IV) „Muszę zwalniać przed każdym skrzyżowaniem!”Oczywiście wprowadzające te zmiany zdawano sobie sprawę, że spowoduje to oddźwięk społeczny. O dziwo był on dużo mniejszy niż przewidywano. Najwięcej dyskusji społecznych wzbudziło wprowadzenie zmian na Głównym i Starym Mieście. Kilkakrotnie w prasie i na portalach internetowych ukazały się artykuły opisujące sytuację na tym obszarze w kontekście chaosu, jaki miałby tam rzekomo zapanować. Również fora internetowe „żyły” tymi zmianami, ale tutaj ich ocena była dużo bardziej zróżnicowane. Zaskakiwała wręcz liczba pozytywnych komentarzy. Rzeczywiście przestawienie się kierowców na nową sytuację panującą na ulicach Głównego Miasta musiało pewien czas potrwać. Zarząd Dróg i Zieleni świadomie wprowadził te zmiany bezpośrednio przed wakacjami, tak, aby poprzez ruch turystyczny, który z natury rzeczy jeździ stosując się do aktualnej organizacji ruchu wymusić takie zachowanie wśród miejscowych kierowców jeżdżących „na pamięć”.

Wprowadzane zmiany na pozostałych osiedlach miały już dużo mniejszy oddźwięk. Tym niemniej wśród wielu kierowców nie spowodowały one zbytniej radości. Bardzo dobrze ich reakcje opisuje mail jednej z mieszkanek osiedla Wzgórze Mickiewicza, która tak przedstawia warunki ruchu na tym osiedlu: „..., a najbardziej bez sensu było wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych. Liczba kolizji nie spadła, prędkość nie zmniejszyła, a najgorsze jest to, że muszę zwalniać przed każdym skrzyżowaniem, bo nie wiadomo jak ten na poprzecznej się zachowa...”.

Żadnych sygnałów od użytkowników ruchu, służb porządkowych czy mieszkańców Zarząd Dróg i Zieleni nie otrzymywał w kwestii likwidacji znaków dotyczących zakazów, ostrzegawczych czy informacyjnych. Natomiast innym problemem jest efektywność działań służb porządkowych w kwestii stosowania ogólnych przepisów prawa o ruchu drogowym. Przykładem może być telefon jednego z mieszkańców Gdańska, który prosił o ustawienie znaku B-36 „zakaz zatrzymywania”, ponieważ jak usłyszał od funkcjonariuszy Straży Miejskiej „jedynie taki znak mógłby spowodować, że mogliby oni podjąć skuteczną interwencję”.

Trzeba dodać, że samochód, który wywołał reakcję mieszkańca blokował mu wjazd do garażu i jednocześnie parkował w miejscu nie wyznaczonym w strefie zamieszkania. Trzeba jednak zaznaczyć, że takie podejście jest coraz rzadsze, coraz częściej postój z pozostawieniem mniej niż 1,5 m chodnika dla ruchu pieszego wystarcza do ukarania kierowcy takiego pojazdu. Widać w tym zakresie niewątpliwy postęp.

Warto jeszcze wspomnieć o wpływie przeprowadzonych zmian na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Mimo, że Policja dysponująca bieżącymi danymi w tym zakresie nie zgłasza takiego problemu w przyszłym roku Zarząd Dróg i Zieleni planuje przygotowanie raportu określającego szczegółowo jak wprowadzenie stref skrzyżowań równorzędnych wpłynęło na bezpieczeństwo ruchu drogowego na tych obszarach. Tym niemniej już w oparciu o publikowane przez Komendę Miejską Policji danych ogólnych dla miasta Gdańska można stwierdzić, że nie spowodowały one jego drastycznego pogorszenia jak uważa wielu kierowców. W roku 2009 na ulicach Gdańska wydarzyło się 4692 kolizji, 587 wypadków, w których zginęły 33 osoby, a 686 zostało rannych. W okresie od 1 stycznia 2010 do 30 listopada tego roku miało miejsce 4232 kolizji oraz 468 wypadków. 14 osób zginęło, a 552 zostało rannych.

Bliżej standardów zachodnioeuropejskich

W ramach prowadzonych prac inwentaryzacyjnych oraz tworzonej zweryfikowanej organizacji ruchu dla miasta Gdańska zlikwidowano dotąd 2 344 znaki drogowe. Prace te objęły dotychczas ok. 50-60% długości ulic znajdujących się w kompetencjach Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Przewiduje się, że docelowo może zostać usuniętych nawet do 5 000 niepotrzebnych znaków drogowych, co może stanowić około 10-20% (w zależności od szacunków) wszystkich znaków drogowych w mieście. Oczywiście w ramach tych prac znaki są nie tylko usuwane. Kilkaset znaków zostało dostawionych (m.in. znaki ustalające strefę TEMPO 30, czy tablice informujące o strefie skrzyżowań równorzędnych) lub zmieniono ich lokalizację. Dodatkowo pojawiło się w mieście szereg tabliczek informujących o udogodnieniach dla ruchu rowerowego.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.