W minionym roku doszło do mniejszej liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych niż w roku 2012. Jednak nadal ich przyczyną pozostaje nieuwaga kierowców.

 

W 2013 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 211 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. W porównaniu z 2012 r. to o 13 wypadków mniej. Nieostrożność zakończyła się tragicznie dla 35 kierowców i pasażerów, a 34 osoby zostały ciężko ranne.

Każde zdarzenie to przede wszystkim tragedia dla poszkodowanych i ich rodzin. Wypadki zablokowały także całkowicie lub częściowo linie kolejowe. Angażowały służby ratownicze i zespoły techniczne do usuwania skutków wypadków. Opóźnienia pociągów w wielu przypadkach przekraczały dwie godziny.

Według europejskich statystyk do 99% wypadków dochodzi z winy kierowców, którzy np. lekceważą znaki STOP, przejeżdżają pod zamykającymi się szlabanami, bądź omijają półrogatki.

Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie tylko apeluje o rozwagę i bezpieczne przekraczanie torów, ale od 2005 roku prowadzi jedną z największych w Europie kampanii społecznych „Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Akcja przypomina o przestrzeganiu zasad i zachowaniu szczególnej ostrożności na  przejazdach kolejowo-drogowych. Jest skierowana do wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

W 2013 r. roku w ramach kampanii kontrolowano przejazdy, odbyły się dziesiątki spotkań z dziećmi w ramach akcji „Październik miesiącem edukacji”. 73 szkoły podstawowe i gimnazja organizowały happening edukacyjny. 18 symulacji wypadków radykalnie pokazało jak tragiczne jest zderzenie samochodu z pociągiem.

Bezpieczeństwo na sieci kolejowej to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury prowadzi liczne remonty i modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych. Na linii kolejowej ze stolicy do Trójmiasta powstaje ponad 100 tuneli i wiaduktów, które zastąpią tradycyjne przejazdy. Ponadto, PLK prowadzi projekty „przejazdowe”, w ramach których zostaną wykonane prace na ponad 400 przejazdach w całej Polsce.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.