Syntetyczna diagnoza krajowej praktyki modelowania podróży i badań ruchu wskazuje potrzebę zawiązania sieciowego klastra technologicznego w celu rozwoju metod modelowania, prognozowania i symulacji ruchu. Zaproponowano strukturę oraz dwa cele generalne takiego projektu: budowa wielopoziomowego, uogólnionego modelu ruchu opartego na ogólnie dostępnych zbiorach danych (jako modelu syntetycznego) oraz zintegrowanie systemów operacyjnych, planistycznych i baz danych stosowanych do analiz ruchu, planowania i zarządzania ruchem. Sukces projektu warunkuje przystąpienie do współpracy kilku ośrodków akademickich, kilkunastu biur konsultingowo–projektowych oraz kilku jednostek administracji publicznej związanych z planowaniem i zarządzaniem transportem.
W procesach badań, planowania i zarządzania transportem występują teoretyczne i praktyczne problemy w zakresie:
- danych i dostępu do danych dla potrzeb modelowania ruchu,
- archiwizacji i wykorzystywania danych o ruchu, zarządzania danymi i dostępem do danych,
- komplementarności danych i modeli ruchu dedykowanych dla obszarów sąsiedzkich lub w układzie wielopoziomowym1,
- organizacji kompleksowych badań ruchu,
- zintegrowania oprogramowania na bazie wspólnych danych i komunikacji między programami przeznaczonymi do badań, prognoz i zarządzania ruchem.
Niezależnie od powyższych problemów pojawiają się nowe możliwości archiwizacji, selekcji i pozyskiwania danych z rozwijanych komponentów ITS, tworzonych i budowanych systemów mapowych, rozwijanych nawigatorów i planerów podróży, powstających centrów administrowania i zarządzania danymi oraz danych pozyskiwanych w ramach różnych realizowanych projektów.
Biorąc pod uwagę potrzeby, opisane wyżej problemy oraz zarysowane możliwości, zachodzi celowość podjęcia i koordynowania odpowiednich działań na rzecz unowocześnienia warsztatu profesjonalnego w zakresie badań i zastosowań modelowania ruchu, planowania i zarządzania ruchem. Proponuje się zawiązanie projektu MOSTAR2 opartego na opisanej niżej strukturze celów, modularnej formule zadań tego projektu oraz określonej koncepcji organizacyjnej.
Cele i zadania projektu
Nakreśla się dwa cele generalne projektu, prowadzące do stworzenia:
1. Wielopoziomowego modelu syntetycznego (w rozumieniu [1]), umożliwiającego budowanie modeli ruchu dla dowolnej jednostki administracyjnej w oparciu o modele innych poziomów, bazy mapowe, centralne bazy danych i lokalne pomiary bazowe ruchu.
2. Modularnej struktury poziomej - metody, oprogramowanie i interfejsy łączące funkcje badania, modelowania i zarządzania ruchem przy użyciu nowych technologii i wykorzystaniu dostępnych oraz rozwijanych komponentów oprogramowania.
Cząstkowe cele projektu nakreślić można w formie budowy trzech komponentów modularnych projektowanego systemu: Biblioteki danych, Integratorów i Informacji.
Biblioteki danych obejmują przykładowo następujące moduły:
- ruch osób, pasażerów, pojazdów, ładunków, ich charakterystyki i zmienności,
- wskaźniki ruchliwości (produkcji ruchu),
- cechy i czynniki ruchotwórcze,
- charakterystyki modelowanego popytu i modelowane sieci,
- charakterystyki terenów i dostępne lub wzbogacane bazy mapowe, formowane i aktualizowane w strukturze agregowanej terytorialnie (rejony i obszary administracyjne).
Integratory, takie jak:
- standaryzacja danych, raportów i algorytmy walidacji danych3,
- interfejsy4 (w tym oprogramowanie integrujące, w tym makro i mikrostymulacji oraz programów operacyjnych),
- modele syntetyzujące,
po winny zapewnić proces pozyskiwania, uzupełniania, przejrzystości i ewaluacji danych, prowadząc do zwiększenia ich walorów użytkowych, inicjowania ich nowych warstw źródłowych, transfer danych, usprawniania warsztatu metodycznego i analitycznego.
W strukturze Informacji konieczne jest funkcjonowanie trzech modułów:
- o dostępie, strukturze, standardach i zawartości Biblioteki danych,
- rejestru oprogramowania, projektów i badań realizowanych oraz zrealizowanych w ramach projektu,
- rejestru propozycji badawczych w zakresie tematów niszowych w rozwijanym systemie.
W tym komponencie funkcjonowałaby także aktualizowana baza informacji o cechach oprogramowania dostępnego na rynku, systemach danych oraz opracowanych mapach systemowych.
- poprz.
- nast. »»