Motocykliści mogą poruszać się m.in. po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. SolidarnościWarszawskie buspasy będą dostępne dla motocyklistów. Prezydent Warszawy podjął decyzję o dopuszczeniu ruchu motocykli po tych wydzielonych korytarzach transportowych. Zmiany w oznakowaniu zostaną wprowadzone na wszystkich stałych buspasach w stolicy. Pierwsze zmiany organizacji ruchu pojawią się już w kwietniu.

 

– W praktyce sprawdziliśmy jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Nasze obserwacje prowadziliśmy przez dwa sezony. Ich wynik był jak najbardziej pozytywny. Motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Pilotaż projektu trwał dwa sezony – od maja 2018 r. do października 2019 r. W tym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). W tym samym czasie Warszawa przeprowadziła kampanię informacyjną „Motocykle na buspasach”.

Teraz, zgodnie z decyzją prezydenta, motocykle zostaną wpuszczone na wszystkie stałe buspasy w Warszawie. To blisko 53 kilometry wydzielonych korytarzy transportowych, po których dotychczas mogły poruszać się wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki i Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. W tym celu na znakach pionowych pojawi się dodatkowy napis „MOTOCYKLE” – dziś są tam wymienione BUS, TAXI i MTON. Obecnie przygotowywane są stosowne projekty organizacji ruchu, które po zaopiniowaniu przez Policję będą sukcesywnie wdrażane na ulicach Warszawy. Proces wprowadzania zmian prowadzony będzie w kwietniu i maju. Nowe oznaczenia pojawią się w sumie na ponad 20 ciągach komunikacyjnych. Wśród nich są m.in. pasy na ulicach Belwederskiej, Modlińskiej, Raszyńskiej ale też w Alejach Jerozolimskich. Rozwiązanie to nie będzie funkcjonować na tymczasowych odcinkach pasów drogi wydzielonych dla komunikacji miejskiej, wykonanych m.in. przy okazji budowy II linii metra.

Motocykliści muszą pamiętać o tym, że - zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym - będą mogli poruszać się po buspasach, jedynie tam, gdzie dopuszczać to już będą znaki drogowe. Poruszanie się po buspasach, gdzie organizacja ruchu nie została jeszcze wprowadzona stanowić będzie wykroczenie drogowe.

W przyszłości wszystkie projektowane, stałe buspasy będą dopuszczały poruszanie się po nich także motocykli. Nowe buspasy, w pierwszej kolejności, mają powstać na ul. Puławskiej, Radzymińskiej (w kier. Marek) oraz Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Poza Biurem Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy oraz Zarządem Transportu Miejskiego, w pracach nad realizacją tego projektu udział wzięli również przedstawiciele środowisk motocyklistów - Fundacji Jednym Śladem. To działająca od 2010 r. organizacja non profit, której głównym celem jest zwiększenie świadomości użytkowników polskich dróg oraz niesienie pomocy poszkodowanym.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.