edroga964W ciągu zaledwie dwóch lat liczba pojazdów zarejestrowanych w świnoujskim wydziale komunikacji wzrosła o niemal 2 tysiące. Na koniec ubiegłego roku było ich prawie 20,5 tysiąca, z czego prawie 18 tys. to auta osobowe. Liczba miejsc parkingowych w mieście to obecnie 5302, a w samym śródmieściu (ograniczonym ulicami Jana z Kolna, Piastowska, Dąbrowskiego, Staszica, Rybaki i Wybrzeże Władysława IV) - 857. W tej chwili brakuje tam przynajmniej 300 miejsc parkingowych.

Świnoujście, a tym bardziej jego centrum, nie jest z gumy. Trudno, aby miasto zapewniało miejsce postojowe każdemu kierowcy akurat tam, gdzie w danej chwili chce się zatrzymać. Zważywszy na stale rosnącą liczbę aut, jest to po prostu niemożliwe. Ale nie oznacza to, że nie powinno się nic robić w kierunku polepszenia sytuacji. Tylko w ostatnich trzech latach powstały nowe miejsca parkingowe miedzy innymi przy ulicy Wybrzeże Władysława IV (91 miejsc), przy ulicy Legionów (11 miejsc), ulicy Sienkiewicza (50 miejsc), w kwartale ulic Bema, Dąbrowskiego, Piastowskiej i Piłsudskiego  (65 miejsc). W ramach przebudowy Centralnego Układu Komunikacyjnego powstało także dodatkowych 127 miejsc na ulicach Dąbrowskiego, Piastowskiej, Grunwaldzkiej i przy placu Wolności.

W związku z ograniczeniami terenowymi, miasto zamierza iść szczególnie w kierunku budowy parkingów wielopoziomowych. Jednym z miejsc, gdzie taki obiekt mógłby powstać jest kwartał ulic Piastowskiej, Dąbrowskiego, Bema i Piłsudskiego (150-300 miejsc). Kolejne tereny zlokalizowane są pomiędzy ulicami Chrobrego i Armii Krajowej oraz w okolicach Sienkiewicza i Moniuszki.

Planowana jest również rozbudowa parkingów na końcu ulicy Uzdrowiskowej (300 miejsc) i przy Alei Interferie (90 miejsc). Nowy parking, głównie dla osób korzystających z warszowskiej plaży oraz odwiedzających latarnię morską i Fort Gerharda, powstanie również przy ulicy Ku Morzu. Wybuduje go spółka Polskie LNG.

To nie wszystko. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Świnoujście, każdy inwestor budujący w naszym mieście obiekt usługowo-mieszkalny, musi zapewnić, odpowiednio do liczby lokali, miejsca parkingowe. Może to zrobić na własny terenie, bądź w przypadku braku miejsca, na innym wskazanym przez miasto.

Nowe miejsca parkingowe w centrum miasta mogą jednak okazać się niewystarczające. Stąd też pomysł zorganizowania Strefy Płatnego Parkowania, która sprawdziła się już w dzielnicy nadmorskiej. Wprowadzenie strefy wymusi rotację parkujących pojazdów, a tym samym  łatwiejsze znalezienie wolnego miejsca.

Mieszkańcy strefy będą płacili tylko 50 złotych rocznie za kartę abonamentową, uprawniającą do parkowania przy ulicy, przy której zamieszkują; tylko 5 złotych za taką roczną kartę płaciliby posiadacze aut elektrycznych i hybrydowych.

Osobną grupę stanowią kierowcy, którzy zmuszeni są do zaparkowania w centrum, ale na krótki okres - pierwsze pół godziny postoju w strefie byłoby bezpłatne.

Za pierwszą godzinę postoju proponowana opłata wynosiłaby 2 złote, za drugą 2,20, za trzecią 2,40, a za czwartą i każdą kolejną 2 złote. Według projektu, strefa w centrum obowiązywałaby od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00, a w soboty pomiędzy 8.00 a 14.00. W niedziele i dni świąteczne parkowanie byłoby darmowe.

Zerowa stawka opłat przysługiwałaby kierowcom niepełnosprawnym. Podobnie jak obecnie na tzw. kopertach, kierowca pozostawiając auto w strefie wkładałby za szybę kartę parkingową samochodu, która informowałaby kontrolerów, że pojazd należy do osoby niepełnosprawnej. Biletów parkingowych nie musieliby kupować również opiekunowie osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, które mieszkają w Strefie Płatnego Parkowania.

Propozycja ulic, które weszłyby do Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta: ulica Chrobrego od Armii Krajowej do Piastowskiej,
ulica Piastowska od Chrobrego do Dąbrowskiego, ulica Boh. Września od Chrobrego do Monte Cassino, ulica Monte Cassino od Armii Krajowej do Piastowskiej, ulica Armii Krajowej, Plac Rybaka, Plac Słowiański, Plac Wolności, Plac Kościelny, ulica Dąbrowskiego, ulica Bema, ulica Zaułek Kościelny, ulica Staszica od Konstytucji 3 Maja do Rybaki, ulica Rybaki od Staszica do Wybrzeża Władysława IV, ulica Marynarzy, ulica Grunwaldzka od Rybaki do Marynarzy, ulica Wybrzeże Władysława IV od Rybaki do Chrobrego.

Szacuje się, że ze Strefy Płatnego Parkowania rocznie wpłynie do budżetu miast około 350 tysięcy złotych. Pieniądze te byłyby wydawane na remonty ulic i chodników oraz budowę kolejnych miejsc parkingowych.

Źródło: UM Świnoujście

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.