Inżynieria ruchu

Ciężki przemysł już od dawna nie jest dominującą działalnością gospodarczą współczesnych miast. Pomimo tego  jakość powietrza w obszarach zurbanizowanych jest zła. Winą za to w tej chwili w dużej mierze obarcza się motoryzację. Poziomy pyłów zawieszonych oraz dwutlenku węgla i tlenków azotu osiągają alarmujące poziomy. Wzrastają również poziomy emisji hałasu komunikacyjnego. Poprawie tej sytuacji mogą służyć rozwiązania z zakresu ITS. W skali globalnej na inwestycje związane z budową ITS w latach 2011-17 zostanie przeznaczone około 13,1 mld dolarów. Zatem pojawia się ogromna szansa na wykorzystanie tego rodzaju instrumentu w ochronie środowiska i ludzkiego zdrowia.

Równolegle do Systemu Sterowania Ruchem (UTSC), jako współdziałający wdrażany był System Nadzoru Ruchu Tramwajowego (TTSS), odpowiedzialny za nadzór nad ruchem tramwajów oraz za sterowanie tablicami informacji pasażerskiej (system obecnie obsługuje 82 tablice przystankowe).

Obszarowy system sterowania ruchem i nadawanie priorytetu dla transportu zbiorowego w Krakowie cz. INa temat sygnalizacji świetlnej panuje wiele mitów. Mówi się, że bardziej szkodzi kierowcom niż pomaga. Wielu kierowców jest wręcz przekonanych, że należy w ogóle ją wyłączyć; bez niej jeździłoby się łatwiej. - Takie opinie biorą się stąd, że przez dłuższy czas sygnalizacje nie były optymalizowane - Łukasz Gryga z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tak tłumaczy sytuację, jaka panowała na krakowskich ulicach. Dzisiaj to się zmienia.

Wydzielone pasy dla komunikacji zbiorowejWzrastające zatłoczenie ulic, a w konsekwencji wydłużający się czas przejazdu, niekorzystnie wpłynęło na funkcjonowanie publicznej komunikacji zbiorowej. Na porządku dziennym stało się blokowanie pojazdów komunikacji tramwajowej przez pojazdy samochodowe, czy poruszanie się pojazdów komunikacji autobusowej w korkach. Biorąc pod uwagę problemy komunikacyjne, które pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych w Krakowie, i aby im sprostać, uchwałą Rady Miasta Krakowa 8 stycznia 1993 roku została przyjęta „Polityka Transportowa dla Krakowa”. Zaktualizowano ją w 2007 roku.

Monitoring strefy ograniczonego ruchu i wydzielonych pasów dla autobusów w KrakowieOgraniczenia ruchu samochodowego w centrach miast poprzez ustanawianie stref ruchu pieszego oraz płatnego parkowania, a także zmiany w organizacji ruchu poprzez przyznanie priorytetu transportowi publicznemu, na pewno mogą być odbierane przez kierowców jako piętrzenie im trudności. Jednak takie działania mają swój uzasadniony cel. Przede wszystkim służą podniesieniu bezpieczeństwa i efektywności miejskiego układu transportowego. Równocześnie biorą pod uwagę wszystkich użytkowników dróg, a więc uwzględniają nie tylko potrzeby ruchu samochodowego, ale również komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów.

Rozwój systemu zarządzania transportem publicznym w KrakowiePolityka transportowa Krakowa zakłada funkcjonowanie komunikacji publicznej przede wszystkim w oparciu o transport szynowy. W planach stolicy Małopolski, zakładanych w perspektywie do 2030 r., jest budowa systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie ona zarówno obsługiwać małopolską aglomerację w promieniu 60 km od Krakowa, jak też stanowić element sytemu komunikacji publicznej w samym mieście. W dokumentach planistycznych Krakowa ponadto zawarta jest koncepcja budowy metra (parametra). Stolica Małopolski stawia również na dalszy rozwój Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.