Inżynieria ruchu

Inteligentny System Transportowy dla BydgoszczyBydgoski projekt ITS zajął pierwsze miejsce na liście rankingowej działania 8.3 Rozwój ITS w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Zdobywając maksymalną liczbę punktów w tym konkursie projekt otrzymał z unijnych funduszy refundację kosztów kwalifikowanych w wysokości 85 procent. Wartość projektu bydgoskiego ITS wynosi blisko 54 mln zł brutto. Umowę na wykonanie projektu podpisano w styczniu tego roku, a uruchomienie systemu ma nastąpić w styczniu 2015 roku.

Systemy naprowadzania na parkingi w miastachJuż w 1928 roku na konferencji samorządów amerykańskich miast „Where shall they park?” dostrzeżono dynamikę rozwoju motoryzacji i wynikający stąd problem blokowania ruchu przez pojazdy parkujące na jezdniach oraz poszukujące miejsca postojowego. Dlatego zaczęto się zastanawiać nad tym, gdzie i jak parkować samochody. Problem pozostał aktualny, ale w jego rozwiązaniu miasta zyskały obecnie narzędzie w postaci systemów informujących kierowców o wolnych miejscach parkingowych.

Doświadczenia i problemy projektowania „Miasteczka Holenderskiego” cz. IIPolskie przepisy w niewielkim stopniu regulują zagadnienia związane z uspokojeniem ruchu. Formalistyczne stosowanie się do wartości w nich podanych praktycznie uniemożliwia w wybranych sytuacjach zastosowanie środków uspokajających ruch. Projekt „Miasteczko Holenderskie” w Puławach, wykonany w oparciu o koncepcję bazująca na normach holenderskich, zawiera wiele elementów odbiegających w znaczący sposób od polskich przepisów. W toku spotkań roboczych i prowadzonych na wielu polach dyskusji pomiędzy przedstawicielami zamawiającego, instytucji współpracujących i współopiniujących ustalono, iż jednostka projektowa dołoży wszelkich starań, aby wybrane elementy koncepcji zostały zaprojektowane zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce, jednak bez naruszania idei i założeń przyjętych w koncepcji. Naczelnym założeniem pozostało kompleksowe uspokojenie ruchu zarówno na odcinku drogi wojewódzkiej nr 824 oraz wewnątrz dzielnicy Włostowice z zastosowaniem zaawansowanych i nowatorskich w polskich warunkach metod inżynieryjnych.

Doświadczenia i problemy projektowania „Miasteczka Holenderskiego” cz. IProjekt „Miasteczko Holenderskie” w Puławach jest opracowaniem wdrażającym  uspokojenie ruchu według doświadczeń i praktyk holenderskich. Kompleksową dokumentację projektową dla zadania „Dutch Town – pilotażowy projekt uspokojenia ruchu w dzielnicy Włostowice w Puławach i na drodze wojewódzkiej nr 824 od ulicy Skowieszyńskiej do granicy miasta” wykonało Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM” (obecnie EKKOM Sp. z o.o.). Z uwagi na położenie Puław w atrakcyjnej lokalizacji, która sezonowo generuje znaczny ruch tranzytowy, jednym z większych wyzwań podczas prowadzenia prac projektowych było występujące okresowo duże natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej, zwłaszcza w czasie weekendów. Geometria drogi wymagała takiego ukształtowania, aby jednocześnie spełniła swoje zadanie w zakresie uspokojenia, a przy tym nie ograniczała w znaczący sposób przepustowości odcinka.

Odmienne niż dla drogi wojewódzkiej przyjęto założenia w projektowaniu infrastruktury uspokojenia ruchu na drogach dojazdowych na terenie osiedla mieszkaniowego Włostowice, gdzie niektóre ulice mają charakter ciągów pieszo-jezdnych. Rozwiązania zaproponowane na obszarze osiedla mają charakter punktowy. Zostały one zaprojektowane pod kątem utrzymania prędkości na poziomie ok. 30 km/h podczas przejazdu przez skrzyżowania i dłuższe odcinki proste, gdyż przyjęto, że obszar osiedla będzie strefą prędkości ograniczonej do tej wartości. Podejście ma na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa poruszania się niechronionych użytkowników dróg – zwłaszcza dzieci uczęszczających do zlokalizowanej na terenie osiedla szkoły podstawowej.

Zastosowane w zrealizowanym w Puławach projekcie „Miasteczko Holenderskie” środki uspokojenia ruchu mają tak dobrane parametry, aby jednocześnie egzekwować jazdę z bezpieczną prędkością i nie powodować nadmiernych utrudnień w ruchu. Przykłady rozwiązań zastosowanych w ramach projektu „Miasteczko Holenderskie” są istotne z punktu widzenia podejścia do uspokojenia ruchu oraz skuteczności jego funkcjonowania. Charakterystykę wybranych rozwiązań przedstawiono poniżej.