Inżynieria ruchu

Dystrybucja towarów wpływa znacząco na systemy transportowe w gęsto zaludnionych dzielnicach miast. Berlin wprowadził BentoBox - innowacyjne modułowe centrum logistyczne, mające na celu zarówno zmniejszenie liczby podróży, jak również redukcję kosztów transportu i jego czasu, ograniczenie emisji i hałasu generowanego przez miejskie dostawy towarów.

Unijny Projekt Zrównoważonej Miejskiej Mobilności o akronimie CIVITAS MIMOSA jest na finiszu. Biorące w nim udział europejskie miasta: Bolonia, Tallin, Funchal, Utrecht i Gdańsk, przez cztery minione lata wprowadzały innowacyjne rozwiązania, przekonujące mieszkańców do idei zrównoważonego transportu jako jednego z najważniejszych czynników poprawy jakości życia w miastach.

Modularne komponenty systemowe dla potrzeb analiz transportowych – zarys projektu MOSTARSyntetyczna diagnoza krajowej praktyki modelowania podróży i badań ruchu wskazuje potrzebę zawiązania sieciowego klastra technologicznego w celu rozwoju metod modelowania, prognozowania i symulacji ruchu. Zaproponowano strukturę oraz dwa cele generalne takiego projektu: budowa wielopoziomowego, uogólnionego modelu ruchu opartego na ogólnie dostępnych zbiorach danych (jako modelu syntetycznego) oraz zintegrowanie systemów operacyjnych, planistycznych i baz danych stosowanych do analiz ruchu, planowania i zarządzania ruchem. Sukces projektu warunkuje przystąpienie do współpracy kilku ośrodków akademickich, kilkunastu biur konsultingowo–projektowych oraz kilku jednostek administracji publicznej związanych z planowaniem i zarządzaniem transportem.

Polityka Unii Europejskiej stawia na innowacyjność jako narzędzie tworzenia potencjału gospodarczego i konkurencyjności Europy oraz jej regionów na światowym rynku. - Transport jest ważnym elementem regionu innowacyjnego – podkreśla dr Bożena Grad z Uniwersytetu Techniczno-Humanistycznego w Radomiu. Region innowacyjny należy rozumieć jako specyficzne forum współpracy organizacji i instytucji w regionie, którego celem jest między innymi wzrost przedsiębiorczości. Z kolei regionalny system innowacyjny oznacza, rozumując w pewnym uproszczeniu, integrację nauki i gospodarki. System ten uwzględnia zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania i specyfikę firm w regionie oraz wszelkie istniejące regionalne powiązania (np. instytucjonalne, społeczne, gospodarcze, infrastrukturalne itp.). – Rynek przewozów pasażerskich jest istotnym elementem środowiska regionu innowacyjnego – dodaje dr Bożena Grad.

Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 został oparty na pięciu podstawowych filarach: bezpieczny człowiek, bezpieczna droga, bezpieczna prędkość,  bezpieczny pojazd oraz ratownictwo medyczne i opieka powypadkowa. Program ma inspirować podmioty administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty i instytucje publiczne jak również prywatne mogące wpływać swoją działalnością na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ma też zachęcać wszystkich obywateli do współpracy na rzecz wspólnego celu jakim jest czynienie polskich dróg bezpieczniejszymi. Program uwzględnia kontekst obowiązujących, przyjętych i planowanych innych programów i strategii, zarówno międzynarodowych (ONZ i UE), jak i krajowych.

16 proc. mniej ofiar śmiertelnych niż w 2011 r., prawie 9 proc. mniej rannych i blisko 9 proc. mniej wypadków – to wstępne dane dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach w zeszłym roku i najbardziej optymistyczne od wielu lat. Niestety cały czas wielu kierujących wsiada za kierownicę po alkoholu, chociaż w 2012 r. było ich ponad 12 tys. mniej.