Inżynieria ruchu
Dotychczas w planowaniu układów transportowych i modelowaniu podróży zasadniczą determinantę stanowiły podróże generowane ruchem do i z pracy. Teraz przed planistami komunikacyjnymi i urbanistami stoi nowe wyzwanie, które niesie zmiana w społecznych zachowaniach. Dotąd marginalny ruch, jaki generowały w miastach podróże związane ze spędzaniem wolnego czasu, nabiera wymiaru odwracającego dotychczasowe proporcje. Na przykład w Szwajcarii codzienne podróże związane z czasem wolnym stanowią już jedną czwartą pracy przewozowej całego układu transportowego.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Active Access to projekt, który zajmował się promowaniem mobilności pieszej i rowerowej na krótkich dystansach. Współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach programu Inteligentna Energia Europa. Projekt został już zakończony. Jego efektem jest zbiór opublikowanych materiałów opisujących działania w zakresie mobilności pieszych i rowerzystów przy dojazdach do szkoły, pracy, na zakupy, oraz związanych ze zdrowiem i rekreacją. Materiały zawierają również część omawiającą proces angażowania interesariuszy w promocję ruchu pieszego i rowerowego.
- Szczegóły
- Administrator edroga.pl
W szwedzkim Goteborgu, zamieszkałym przez ponad pół miliona ludzi, transport zbiorowy realizowany jest za pomocą autobusów, tramwajów, pociągów i promów. W mieście wdrożono system świadczenia specjalnych usług przewozowych i elastycznego wykorzystania linii autobusowych. Od 2008 roku wszyscy pasażerowie powyżej 65 roku życia mają bezpłatne przejazdy w godzinach pozaszczytowych. Zaobserwowano, że to posunięcie podwoiło liczbę podróżujących seniorów.
- Szczegóły
- Michał Dębiec
W Wiedniu dostępność dla grup niepełnosprawnych użytkowników istniejących wewnątrz i na zewnątrz stacji w transporcie badał Roland Krpata. Grupę uczestników badań testowych podzielono na trzy zespoły odpowiadające ich niepełnosprawności: motorycznej (osoby starsze, słabo poruszające się i na wózkach), wzrokowej (osoby słabowidzące, niewidome) i słuchowej (osoby słabosłyszące, niesłyszące). Wszyscy uczestnicy przeprowadzonych testów posługiwali się tymi samymi wyznacznikami dostępności, które sprawdzali pod kątem swoich ułomności.
- Szczegóły
- Michał Dębiec
Po 40 latach stosowania polityki dostępnego transportu rezultaty i wyniki miast europejskich są imponujące i dalece wyprzedzające naszą rodzimą rzeczywistość. My jesteśmy dopiero na początku tej drogi. Usiłujemy przekonać władze i urzędników, że warto nią podążać.
Najistotniejsze wytyczne, jakimi powinien się kierować organizator transportu i przewoźnik są następujące:
- Szczegóły
- Michał Dębiec
Już po raz piąty, w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP, naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Wyniki badań wykazują znaczącą redukcję długości „czarnych odcinków” oraz wzrost długości „odcinków zielonych”.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl