Inżynieria ruchu

Europejskie szkolenie o zrównoważonym transporcieSamochód w miastach traci rację bytu; samochód nie jest rozwiązaniem dla miast – tak w dość kardynalnych stwierdzeniach można streścić ideę komunikacyjnych przemian w europejskich aglomeracjach. Polscy kierowcy jeszcze tego nie akceptują, ale już wkrótce – podobnie jak w wielu ośrodkach miejskich Europy – może się okazać, że ich pojazdy są intruzami w przestrzeni ulic i muszą one respektować pierwszeństwo pieszych i rowerzystów. Tocząca się przemiana to skutek zatłoczenia i niewydolności układów komunikacyjnych, motoryzacyjnego hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Zachodzące zmiany to również efekt wymogów jakie stawia ekologia w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla, a przede wszystkim w ochronie naturalnych surowców energetycznych.

Wybrane aspekty badań miejskiego ruchu rekreacyjnego (III) Kraków: analiza zachowań komunikacyjnychNa podstawie przeprowadzonych badań ankietowych podjęta została próba zamodelowania zachowań komunikacyjnych. W pierwszy etapie zajęto się ruchem pieszym. Jako podstawowy parametr przyjęto w tym przypadku czas dojścia do obszaru rekreacyjnego. Obserwowane prędkości w ruchu pieszym różnią się istotnie: z jednej strony do pieszych zaliczamy biegaczy oraz osoby uprawiające „nordic walking”, które rozwijają zdecydowanie wyższe prędkości niż osoby spacerujące z małym dzieckiem (już bez wózka).

Wybrane aspekty badań miejskiego ruchu rekreacyjnego (II) Ruch rekreacyjny w Krakowie W Krakowie jak i w innych polskich miastach obserwuje się coraz większe zainteresowanie rekreacją oraz związanym z tym ruchem mieszkańców. Jako obszary badawcze wybrano Zakrzówek [1,4], który zlokalizowany jest pomiędzy osiedlami Podwawelskim (powstałym w latach 70. XX wieku) oraz Ruczaj (które zaczęto budować w latach 80. ubiegłego wieku, ale intensywna zabudowa nastąpiła w ostatnich latach). Dodatkowo w ostatnich latach w jego sąsiedztwie powstają kolejne obiekty III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obszar ten składa się z jeziora powstałego ze starego wyrobiska kopalni wapienia oraz okolicznych lasów i łąk. Wśród nich poprowadzona jest sieć ścieżek wykorzystywanych przez spacerowiczów, biegaczy i rowerzystów.

Wybrane aspekty badań miejskiego ruchu rekreacyjnego (I) Zachodnie doświadczeniaW wielu polskich miastach następuje rozbudowa układu komunikacyjnego próbująca sprostać obserwowanemu ciągłemu wzrostowi ruchu. Obecnie związany jest on najczęściej z wykonywaną pracą, ale również ze spędzaniem czasu wolnego. Jak pokazują doświadczenia miast zachodnioeuropejskich, podróże z tym związane charakteryzują się dużą dynamiką. Niestety w nielicznych badaniach zachowań komunikacyjnych przeprowadzanych w miastach polskich i opracowywanych na ich podstawie modeli ruchu tego rodzaju podróże traktowane są bardzo pobieżnie.

Nowe standardy zarządzania brd dla pracodawcówKorzystanie z dróg jest dla zdecydowanej większości ludzi codziennością, związaną m.in. z wykonywaniem pracy zawodowej. Szacuje się, że sześć na dziesięć śmiertelnych wypadków drogowych jest związanych z dojazdem do i z pracy. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) zakończyła trzyletni projekt dotyczący zapobiegania wypadkom drogowym pracowników PRAISE (Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees).

Przyznano nagrody CIVITASW dniach 24-26 września w hiszpańskim mieście Vitoria-Gasteiz, Europejskiej „Zielonej Stolicy” 2012 roku, odbyła się jubileuszowa, 10. edycja konferencji CIVITAS, inicjatywy Komisji Europejskiej, wspierającej miasta we wdrażaniu innowacyjnych metod i prowadzenia polityki ukierunkowanej na zrównoważoną mobilność.