Inżynieria ruchu

Wieloczujnikowy system WIMSystemy ważenia pojazdów w ruchu są narzędziami preselekcji, umożliwiającymi służbom drogowym wyselekcjonować w ruchu te pojazdy, które przekraczają dopuszczalne normy obciążeń. Na podstawie wykonanych pomiarów są one kierowane do właściwej kontroli, w skutek której wymierzana jest kara i wszczynane postępowanie administracyjne. A co to jest ważenie pojazdu w ruchu? – Według definicji American Society for Testing and Materials (ASTM) jest to proces estymacji nacisków statycznych na podstawie pomiarów wykonanych w warunkach dynamicznych, to jest pomiarów nacisków kół jakie w trakcie jazdy wywierają one na podłoże. Przy czym czas jaki mamy do dyspozycji na wykonanie takiego pomiaru jest bardzo krótki, ponieważ kontakt koła z detektorem jest chwilowy, sięgający ułamków sekund. System, który realizuje taki pomiar nazywany jest systemem WIM (Weigh in Motion) – wyjaśnia dr hab. inż. Ryszard Sroka z Katedry Metrologii i Elektroniki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Modelowanie liczby wypadków na skrzyżowaniachSkrzyżowania generują prawie 1/3 wypadków które mają miejsce na sieci dróg w Polsce. Najczęściej dochodzi tam do zderzeń bocznych. Z analiz dokonanych przez Politechnikę Gdańską na danych wypadkowych z lat 2008-2010 wynika, że w ogóle zdarzeń wypadki na skrzyżowaniach oraz liczba rannych w ich skutek stanowią odpowiednio po około 30 procent, natomiast ofiary śmiertelne tych zdarzeń stanowią 15 procent.

Młodzież nieświadoma zagrożeń na drodzePolska młodzież nie jest świadoma, że używanie telefonu podczas prowadzenia pojazdów lub przechodzenia przez ulicę jest tak samo niebezpieczne, jak jazda pod wpływem alkoholu. Prawie połowa rozmawia przez komórkę podczas prowadzenia samochodu, roweru lub skutera. Tak wynika z najnowszego sondażu SMG/KRC, przeprowadzonego na zlecenie Michelin.

Okazuje się, że młodzi ludzie nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jakie zachowania na drodze mogą powodować największe zagrożenie. Potwierdzają to wyniki pierwszego ogólnopolskiego badana „Świadomość młodzieży dotycząca zagrożeń na drodze 2012”, przeprowadzonego wśród uczniów w wieku 13 - 19 lat. Badanie zostało zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC dla firmy Michelin, w ramach akcji edukacyjnej ROSYPE (ROad Safety for Young People in Europe), organizowanej pod hasłem „Nie daj się na drodze!”.

Kompendium wiedzy z ObserwatoriumObserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest ideą stworzoną przez Unię Europejską. Ma na celu zwiększyć skuteczność działań brd poprzez dostarczenie danych i upowszechnienie wiedzy. Pierwowzorem polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest obserwatorium, które powstało w ramach realizowanego w latach 2004-2008 projektu SafetyNET. – Obserwatorium nie jest instytucją; obserwatorium jest bytem wirtualnym – jest to strona internetowa, na której można znaleźć dużo informacji i analiz, wiadomości o projektach i inicjatywach, oraz dyrektywy, zatem wszystko to, co może pomóc pracującym w bezpieczeństwie drogowym – mówi Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego.

Dostępność w strategii rozwoju komunikacji miejskiej cz. IIZgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju transportu osoby niepełnosprawne są istotną grupą pasażerów, której potrzeby należy brać pod uwagę. Wokół tej tezy zaczęły pojawiać się konkretne normy i zasady.

Zrównoważony rozwój transportu

W punkcie 3.7. zalecenia nr Rec(2006)5 Komitetu Ministrów dla państw członkowskich Plan działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie: podnoszenie jakości życia osób niepełnosprawnych w Europie 2006-2015, przyjętego przez Komitet Ministrów 5 kwietnia 2006 podczas 961 posiedzenia zastępców ministrów, przedstawiono zalecenia dotyczące transportu. Wśród celów działania wymienia się:

Priorytetowe brdPodjęcie działań mających na celu przygotowanie założeń do krajowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce do roku 2020 to pierwszy z postulatów, jakie postawili uczestnicy IX Międzynarodowego Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2012. Drugi istotny postulat uczestników Seminarium, które tradycyjnie obradowało wiosną na Politechnice Gdańskiej, dotyczy rozwoju elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, tak by zapewnić skuteczną realizację dla wnioskowanego programu.