Inżynieria ruchu

Idea zrównoważonego rozwoju nie oznacza całkowitej eliminacji samochodów z miast. Część podróży nadal będzie się nimi odbywać. Natomiast wypełniając idee zrównoważonego rozwoju należy dążyć do efektywniejszego wykorzystania samochodów, a tym samym zmniejszenia kosztów tego transportu i jego uciążliwości dla otoczenia.

Obecnie realizowane strategie transportowe w zapewnieniu zrównoważonego rozwoju stawiają na przekonywanie do rezygnacji z jazdy samochodem osobowym na rzecz transportu zbiorowego, ruchu pieszego i rowerowego. Tymczasem strategie transportowe powinny zakładać także  inny niż dotychczas sposób wykorzystywania samochodów.

NHTSA - amerykańska agencja zajmująca się bezpieczeństwem ruchu na autostradach, podała, że w USA co roku ginie na drogach 30 000 ludzi, a rannych zostaje 1,5 miliona. Liczby te rosną wraz ze wzrostem ilości przejechanych każdego roku kilometrów. Pomiędzy 2010 a 2030 rokiem wzrost długości podróży sięgnie 60%, zaś liczba kilometrów przejechanych w tych latach przez samochody ciężarowe ma wzrosnąć o 75%. Statystyki uzasadniają więc  trend wzrostu  wykorzystania kamer w zarządzaniu ruchem, w tym sprzętu do automatycznego wykrywania wypadków (automatic incident detection - AID).

Koordynacja działań związanych z rozwojem komunikacji rowerowej, a w szczególności z tworzeniem systemu tras rowerowych i inicjowanie nowych projektów w tym zakresie, współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej – to zasadnicze zadania pełnomocnika prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. O rowerowym bilansie Gdyni oraz wyzwaniach w budowie ścieżek rowerowych i promowaniu aktywnej mobilności rozmawiamy z Zygmuntem Zmudą-Trzebiatowskim, powołanym w kwietniu na stanowisko pełnomocnika.

Rowerowy konkurs dla pracowników gdyńskich firm i instytucji, „pieszy autobus” i „pozytywne” jednoślady w różnych punktach miasta - to tylko niektóre propozycje twórców unijnego projektu SEGMENT (Segmented marketing for energy efficient transport), który realizowany jest w Gdyni od kwietnia 2010 r. i potrwa do marca 2013 r. Uczestniczy w nim także sześć innych europejskich miast: London Borough of Hounslow (partner wiodący konsorcjum realizującego projekt), Ateny, Monachium, Sofia, Utrecht i Almada. Partnerami są też Centrum Badań Transportowych Uniwersytetu Aberdeen i Europejska Platforma Zarządzania Mobilnością (EPOMM). SEGMENT finansowany jest z Programu Inteligenta Energia Europa (IEE).Wartość budżetu gdyńskiej części projektu to 260 tys. euro. Unijne dofinansowanie wynosi 71,67%.

Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu w toku konsultacji społecznych w sprawie projektów rozporządzeń zmieniających: rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych  oraz urządzeń bezpieczeństwa  ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, na podstawie wewnętrznej dyskusji oraz wymiany opinii, przygotowało stanowisko krytycznie odnoszące się do projektowanych nowelizacji. Równocześnie w stanowisku Stowarzyszenie KLIR zawarło propozycje koniecznych zmian w tych rozporządzeniach, a przede wszystkim w ustawach: o drogach publicznych oraz Kodeks wykroczeń.

Bydgoszcz: preselekcja chroni drogi i ludzkie życieBydgoszcz to kolejne miasto, w którym wprowadzony został system preselekcji wagowej pojazdów. Instalację systemu  zainicjowały władze miasta wraz z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego. System pomiarowy jest projektem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Urządzenia pomiarowe są oparte na technologiach informatycznych firmy Neurosoft. Z zamontowanych w Bydgoszczy urządzeń korzysta Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego, natomiast za ich bieżący serwis techniczny, w tym kalibrację wag, odpowiada IBDiM.