Inżynieria ruchu

Płocki KorkonetW polskich miastach coraz częściej powstają inteligentne systemy transportowe, których celem jest usprawnienie komunikacji. W praktyce zwykle powstają systemy monitorowania, które przesyłają informacje o natężeniu ruchu do centrum zarządzania, gdzie steruje się ruchem w sposób automatyczny, półautomatyczny czy ręczny. Niektóre systemy przewidują udostępnianie danych mieszkańcom miast, na przykład w formie graficznej, gdzie monitorowane ulice zaznaczone są kolorami określającymi wielkość panującego ruchu, innym sposobem prezentacji jest umieszczanie zdjęć, które są aktualizowane co kilka minut. W Płocku realizowany jest projekt, któremu przyświeca idea odwrotna – powstaje system zbudowany przy użyciu trzydziestu kamer, z których dla mieszkańców miasta będzie dostępny obraz w Internecie w trybie on-line. W przyszłości powstanie Centrum Zarządzania Ruchem, które będzie również korzystało z tego systemu. O projekcie „Wizyjny podgląd ulic miasta Płocka w latach 2012 – 2015” (Korkonet) i jego realizacji mówi Piotr Gryszpanowicz, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Płocku.

Wdrożenie metropolitalnego systemu TRISTARTRISTAR - Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, to największy, koordynowany przez Gdynię, partnerski projekt o charakterze metropolitalnym, realizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. TRISTAR opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Ma on zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji.

„Inteligentna zielona fala" swoim zasięgiem obejmie 141 skrzyżowań. Sytuację na drogach obserwować będzie 108 kamer. Światła będą sterowane tak, aby kierowcy jak najszybciej opuszczali krzyżówki. Jest to szczególnie istotne w godzinach szczytu, kiedy auta zamiast stać w korkach, będą mogły poruszać się ze stałą prędkością, co ma znacznie skrócić czas przejazdu głównymi arteriami aglomeracji. Dwa Centra Zarządzania i Sterowania Ruchem zlokalizowane będą w Gdańsku i Gdyni.

dynamiczne-modele-podrozyZagadnienie dynamicznie zmieniającego się popytu i podaży w systemie transportowym jest zagadnieniem cieszącym się bardzo dużym zainteresowaniem w przeciągu ostatnich dwóch dekad. Ewolucja tego zagadnienia jest olbrzymia a głównym przedmiotem zainteresowania naukowców zajmujących się problemem dynamicznego rozkładu ruchu, jest udoskonalanie algorytmów obliczeniowych i próby rozwiązania problemu w oparciu o różne spojrzenia na ruch. Należy podkreślić istotny wpływ jakości danych wejściowych dotyczących podaży i popytu oraz ich zmienności w czasie na wyniki modeli symulacyjnych.

Dynamiczne modele podróży cz. IDo opisu systemu transportowego i zależności wiążących go z otoczeniem wykorzystuje się abstrakcyjne matematyczne wyrażenia, składające się z symboli i operatorów matematycznych. Związki między danymi, którymi dysponuje operator bazują w głównej mierze na dostępnych wynikach badań podróży i pomiarów ruchu oraz wymagają zastosowania szerokich uproszczeń i uogólnień rzeczywistości. Model matematyczny stanowi więc grupa funkcji wiążących ze sobą różne zmienne i w ten sposób opisuje powiązania między uwzględnianymi wielkościami w układzie.

Racjonalizacja i konsolidacja miejskich przewozów towarowych cz. IIC-LIEGE to europejski projekt badawczy wspierający wspólne działania instytucji publicznych i prywatnych partnerów, które są nakierowane na redukcję zużycia energii i ograniczenie oddziaływań transportu towarowego na środowisko w miastach i regionach naszego kontynentu. W projekt zaangażowało się 11 państw wspólnotowych oraz 17 partnerów ze świata nauki, konsultingu transportowego i europejskiej sieci miast i regionów. O projekcie i jego założeniach rozmawiamy z dr. Stanisławem Iwanem z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie.

Racjonalizacja i konsolidacja miejskich przewozów towarowych cz. IC-LIEGE to europejski projekt badawczy wspierający wspólne działania instytucji publicznych i prywatnych partnerów, które są nakierowane na redukcję zużycia energii i ograniczenie oddziaływań transportu towarowego na środowisko w miastach i regionach naszego kontynentu. W projekt zaangażowało się 11 państw wspólnotowych oraz 17 partnerów ze świata nauki, konsultingu transportowego i europejskiej sieci miast i regionów. O projekcie i jego założeniach rozmawiamy z dr. Stanisławem Iwanem z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie.