Inżynieria ruchu

Bezpieczeństwo infrastruktury drogowej (II) ProceduryZarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej według dyrektywy i zapisów projektowanej krajowej ustawy transponującej jej przepisy będzie polegało na przeprowadzeniu oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, następnie na dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. – To wszystko z jednej strony zamyka się w cyklu inwestycyjnym, budowlanym, eksploatacyjnym. Z drugiej strony staje się elementem jakościowego zarządzania drogami przez danego zarządcę. Klasyfikacje służą bowiem kompleksowemu podejściu do całej dysponowanej przez nich sieci – podkreśla Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Bezpieczeństwo infrastruktury drogowej (I) Wdrażanie dyrektywyW sierpniu tego roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Celem wprowadzanych zmian jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 listopada 2008 roku w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W połowie września miało miejsce pierwsze sejmowe czytanie tej regulacji. Niestety wybory parlamentarne przerwały proces legislacyjny. Podjęcie prac przez nowy parlament i przyjęcie ustawy stają się pilne ze względu na termin wdrożenia unijnej dyrektywy.

Nie udało się uratować 6 tysięcy ludzi. Dlaczego?Na podstawie Białej księgi transportu, opublikowanej w 2001 roku, europejski parlament przygotował i przyjął program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zakładał on obniżenie liczby śmiertelnych wypadków na europejskich drogach o 50 procent do 2010 roku, a więc z 54 tys. do 27 tys. We wdrożeniu tego dokumentu przyjęto podejście, że spełnienie postawionego celu jest wspólnym obowiązkiem państw członkowskich nie tylko na poziomie unijnym i krajowym, ale też  lokalnym, oraz prywatnych podmiotów gospodarczych (m.in. producentów pojazdów, firm transportowych, operatorów dróg) i indywidualnych użytkowników dróg. Ponadto założono podejście zintegrowane, a więc mocujące zagadnienia brd na trzech filarach: bezpieczny pojazd – bezpieczeństwo kierującego – bezpieczna infrastruktura drogowa. Chodzi tu zarówno o pasywne, jat też aktywne bezpieczeństwo, czyli poprawianie zachowań i nawyków kierowców oraz doskonalenie drogi i jej otoczenia.

Wrocławski Rower MiejskiKomunikacja rowerowa w polskich miastach boryka się nadal z wieloma barierami. Udział ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży miejskich nie przekracza 1 – 2%. Dopiero w ostatnich kilku latach postanowiono stan rzeczy zmieniać. Rozbudowywane są trasy rowerowe, tworzy się standardy techniczne, buduje parkingi rowerowe, zatrudnia oficerów rowerowych. Gdańsk i Wrocław to polscy liderzy zmian w tym zakresie. Instytucja roweru miejskiego tworzy nową jakość: żeby poruszać się po mieście rowerem, nie trzeba go już kupować lub przywozić do miasta. Wystarczy go po prostu wypożyczyć. Przykładem tego jest „Wrocławski Rower Miejski” - przyjazny system udostępniania rowerów, będący alternatywą dla tradycyjnych form komunikacji miejskiej.

Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej w ZSZR cz. IIIZ funkcji podsystemów wyłania się obraz możliwości jakie daje system ITS w odniesieniu do zarządzania dostępnością obszarów centralnych. Działania ITS przewidują różne strategie zarządzania ruchem w różnych sytuacjach. Logika działania obejmuje całość systemu, wewnątrz którego każdy element sterowany odgrywa inną rolę w uzyskiwaniu optimum. Przedstawione powyżej możliwości będą wykorzystywane przez system w tych miejscach, gdzie to zasadne.

Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej w ZSZR cz. IIPostulowane w planach rozwoju ZSZR rozszerzenie funkcjonalności systemu o podsystem analiz ruchu jest bardzo efektywnym środkiem do zwiększenia jakości sterowania. Analiza ruchu oparta jest o dynamiczny, automatycznie aktualizowany model ruchu. Więźba ruchu jest pełnym modelem popytu, określającym zmienny w czasie popytu na podróże i preferencje wyboru ścieżki. W ten sposób uzyskuje się dobrze zdiagnozowane zachowania komunikacyjne i typowe stany sieci.