Inżynieria ruchu

Urządzenia brd: warunki stosowania (I)Pierwszym, podstawowym aktem prawnym normującym stosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.). Art. 7 ust. 3 tej ustawy zawiera delegację: „Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia czytelności i zrozumienia znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu drogowego, określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na drogach”. Na bazie tej delegacji obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181 oraz z 2008 r. Nr 67, poz. 413, Nr 126, poz.813, Nr 235, poz.1596 i z 2010 r. Nr 65, poz.411), które w §1 pkt 4 wskazuje: „Szczegółowe warunki techniczne dla (…) urządzeń bezpieczeństwa ruchu i warunki ich umieszczania na drogach (…) określa załącznik nr 4 do rozporządzenia”.

Infrastruktura rowerowa „niewidzialna”W Polsce udział ruchu rowerowego w podróżach sięga niespełna 0,5% , a na przykład w Niemczech przekracza on już 10%. To jednak porównanie jeszcze nie jest tak fatalne, jak kolejne. Otóż kraj nasz jest niechlubnym europejskim liderem pod względem liczby zabitych rowerzystów w wypadkach drogowych - osiągamy 16 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Śmiertelność rowerzystów w Polsce jest więc czterokrotnie większa w stosunku do średniej notowanej w państwach Unii Europejskiej.

ITD buduje system nadzoru nad ruchemUchwaloną 29 października 2010 roku nowelą ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2010 Nr 225, poz. 1466) do zadań Inspekcji Transportu Drogowego przekazano ujawnianie naruszeń przepisów ruchu drogowego rejestrowanych za pomocą stacjonarnych urządzeń (fotoradarów). Celem tego jest uporządkowanie dotychczasowego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym oraz usprawnienie związanych z tym procedur. Ma też służyć budowaniu świadomości, że automatyczne urządzenia rejestrujące służą poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a nie zwiększaniu dochodów budżetowych. W ramach Inspekcji Transportu Drogowego budowany jest system automatycznego nadzoru nad ruchem, który wykorzysta najnowsze technologie kontroli naruszeń i ścigania ich sprawców. Automatyzacja procesu identyfikacji sprawców naruszeń umożliwi efektywne wykorzystanie już funkcjonujących urządzeń rejestrujących.

Efekty programu likwidacji miejsc niebezpiecznych na samorządowych drogachDrugi rok z rzędu obserwowany jest dość istotny spadek liczby zdarzeń drogowych oraz ofiar śmiertelnych wypadków i rannych. Wyraźna zmiana w liczbie śmiertelnych ofiar uwidoczniła się w statystyka obejmujących porównanie lat 2008 i 2009. - Wówczas udało się uzyskać spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych z ponad 5 000 do 4 500 osób. Natomiast w minionym roku tą dramatyczną statystykę już udało się obniżyć do poziomu poniżej 4 000. Jeżeli te dane odniesiemy do lat poprzednich to ten spadek jest naprawdę widoczny i trzeba w tym miejscu podkreślić, że nie jest to efekt wyłącznie „twardych” działań w zakresie brd, czyli inwestycji w infrastrukturę drogową. Efekt przyniosły również działania ukierunkowane na podnoszenie wśród uczestników ruchu drogowego świadomości zagrożeń oraz skutków zdarzeń – mówi Marek Wierzchowski, konsultant krajowy ds. inżynierii ruchu drogowego z Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

ITS dla lubelskich „krajówek”Województwo lubelskie położone jest nie tylko na wschodnim skraju Polski, ale też jest regionem granicznym Unii Europejskiej. Lubelszczyzna bezpośrednio sąsiaduje z Ukrainą i Białorusią, a międzynarodowa wymiana tranzytowa odbywa się na sześciu funkcjonujących tam przejściach (towarowych, osobowych i towarowo-osobowych). Taki układ geopolityczny ma swoje odzwierciedlenie w problemach ruchu transportowego odbywającego się po liczącej około tysiąc kilometrów sieci dróg krajowych. Dochodzi tu do licznych zatorów i niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Wdrożenie systemu usprawniającego ruch i poprawiającego jego bezpieczeństwo staje się więc koniecznością.

Zintegrowany system transportu LublinaProjekt „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie” jest wdrażany przez dwa wydziały Urzędu Miejskiego oraz przez Zarząd Transportu Miejskiego. W jego ramach poza rozwiązaniami ITS będą realizowane również inne zadania, jak rozbudowa trakcji trolejbusowej, zakup taboru czy przebudowa skrzyżowań. Jest to więc projekt wielodyscyplinarny.

Lublin jest miastem liczącym ponad 333 tys. mieszkańców. Miasto jest znaczącym ośrodkiem akademickim, a więc tę liczbę powiększa rzesza studentów, licząca blisko 65 tys. W mieście jest zarejestrowanych prawie 245 tys. pojazdów, w tym 115 tys. osobowych. W konsekwencji Lublin należy do aglomeracji cierpiących na zatłoczenie komunikacyjne. Rozwiązaniem tego problemu ma być realizacja projektu usprawniającego komunikację i dającego preferencje transportowi publicznemu.