Inżynieria ruchu

Ulice dla niewidomych i niedowidzącychSytuacja osób niewidzących i słabowidzących w przestrzeni publicznej, a szczególnie w ruchu drogowym, jest dość specyficzna. Osoby te cierpią na schorzenia, które w różnym stopniu funkcjonalnie je ograniczają i narażają na szereg niebezpieczeństw. Oznakowanie ulic, umożliwiające tym osobom odczytywanie sygnałów dźwiękowych i dotykowych, stało się przedmiotem badań w ramach projektu zrealizowanego przez Polski Związek Niewidomych. Na tej podstawie został opracowany swoisty katalog wskazań, zapewniających niewidomym większy komfort i bezpieczeństwo poruszania się w mieście.

Szwedzka wizja brdSamochody zawsze były symbolem postępu cywilizacyjnego i rozwoju gospodarczego. Jednak potrzeby transportowe gospodarki i przemysłu spowodowały taki wzrost natężeń ruchu drogowego, który w konsekwencji doprowadził do tego, że samochód kojarzony jest z korkami i niewydolnością układów drogowych, oraz niestety – z dramatycznym wzrostem liczby śmiertelnych ofiar wypadków.

Politechnika KrakowskaInstytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej, Katedra Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej kształci w zakresie inżynierii ruchu drogowego w ramach dwusemestralnych studiów podyplomowych. Obecnie trwa rekrutacja słuchaczy na trzecią edycję studiów. Zajęcia rozpoczną się w marcu 2011 roku.

Szczegółowe informacje o studiach a także wymagane dokumenty i formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie internetowej studiów www.spird.pk.edu.pl.

Celem studiów jest uaktualnienie wiedzy z zakresu inżynierii ruchu drogowego inżynierów budownictwa drogowego i inżynierów transportu, zajmujących się projektowaniem i eksploatacją infrastruktury drogowej a także zarządzających ruchem drogowym, oraz uzupełnienie wiedzy inżynierów budownictwa, którzy nie mieli w programie studiów tematyki inżynierii ruchu.

Ocena ryzyka na drogachZielony, żółty, pomarańczowy, czerwony i czarny. Brzmi jak dziecięca zabawa w kolory, ale zabawą nie jest. Zgadza się tylko jedno – przy czarnym wypada się z gry. Zgodnie z legendą map ryzyka na drogach na „czarnych odcinkach” można spodziewać się ponad 12-krotnie większego ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną niż na „odcinkach zielonych”. Ryzyko to mierzone jest częstością wypadków z ofiarami na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu roku.

- Ponad 95 proc. śmiertelnych ofiar transportu to są ofiary ruchu drogowego – powiedział prof. Ryszard Krystek z Politechniki Gdańskiej na konferencji prasowej poświęconej aktualnym mapom ryzyka w Polsce.

Analizy symulacyjne w zarządzaniu ruchem drogowym i jego bezpieczeństwem cz. IIWykonanie oceny warunków ruchu występujących na sieci drogowo-ulicznej wymaga dysponowania odpowiednimi danymi opisującymi infrastrukturę transportową oraz charakterystykami ruchu drogowego. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy: natężenia ruchu, strukturę kierunkową i rodzajową, prędkości pojazdów, przepustowość układu drogowego  itd. Parametrami niezbędnymi do oceny funkcjonowania układu drogowego są również takie dane jak: wartość pracy przewozowej, czas spędzony w podróży przez jej użytkowników, czy średnia prędkość podróży. Określenie wyżej wymienionych charakterystyk ruchu bez symulacyjnego modelu ruchu jest zadaniem niezwykle trudnym, często niemożliwym do wykonania.

Analizy symulacyjne w zarządzaniu ruchem drogowym i jego bezpieczeństwem cz. IBezpieczeństwo ruchu drogowego determinowane jest zarówno cechami infrastruktury drogowej, jak również w dość dużym stopniu warunkami ruchowymi występującymi na sieci drogowej. Oczywisty jest fakt, że źle zaprojektowany układ sieci drogowej, na przykład z licznymi skrzyżowaniami o skomplikowanej geometrii sprawia użytkownikom poważne trudności, a tym samym przyczynia się do obniżenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Aktualnie stosowane metody analiz ruchu drogowego, bazujące na matematycznych modelach makro i mikrosymulacji ruchu drogowego, umożliwiają racjonalne kształtowanie przebudowy i rozwoju układu drogowego. Dostarczają również wielu niezbędnych danych do oceny poziomu warunków i jego bezpieczeństwa.