Inżynieria ruchu

eCall- system automatycznego powiadamiania ratunkowegoWedług Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów. W celu ograniczenia liczby wypadków i ich negatywnych skutków (ofiar śmiertelnych i rannych) Unia Europejska podjęła inicjatywę e-Safety, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie, dzięki m.in. elektronicznym systemom instalowanym w pojazdach i wyposażenia urządzeń infrastruktury drogowej w systemy telematyczne.

Rondo turbinowe zamiast skrzyżowania z wyspą centralnąW Krakowie w ostatnich latach przebudowano dwa istniejące skrzyżowania na ronda turbinowe z sygnalizacją świetlną. Są one unikatowe. Adekwatnych europejskich przykładów takiego skrzyżowania jest niewiele. Kontynentalnym przykładem jest rondo w Rotterdamie. Wszystkie te rozwiązania funkcjonują na podstawowych układach drogowych miast. Przy tym, co istotne, stanowią węzły komunikacji tramwajowej. Dotychczasowe funkcjonowanie krakowskich rond turbinowych wskazuje, że ten rodzaj rozwiązania sprawdza się zarówno pod względem usprawnienia ruchu, jak też podniesienia poziomu bezpieczeństwa.

Rondo turbinowe w PrądachJedno z pierwszych rond turbinowych w Polsce powstało na węźle autostrady A4 w Prądach koło Opola. Zasadniczym celem jego budowy była poprawa bezpieczeństwa. Wcześniej w tym miejscu, to jest na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 46 z łącznicą autostrady A4, dochodziło do wielu kolizji i wypadków, w tym śmiertelnych. Skrzyżowanie oznaczono jako „czarny punkt”.

Budowa ronda turbinowego w Prądach kosztowała około 4,5 miliona złotych. Prace na nim rozpoczęto 9 września 2008 roku .Trwały one ponad 3 miesiące - przebudowę skrzyżowania wykonywano „pod ruchem”. Oddano je do użytku 22 grudnia 2008 roku. Nie przecinające się na nim potoki ruchu z pasa wewnętrznego i zewnętrznego oraz kierowanie na właściwe wyloty ronda obniżają ryzyko kolizji. Ponad rok funkcjonowania ronda turbinowego w Prądach potwierdza, że idea tego rozwiązania sprawdza się praktycznie.

Autobusy na telefonJednym z problemów współczesnych miast jest rezygnacja mieszkańców z usług komunikacji zbiorowej na rzecz własnych środków transportu. Ten niekorzystny trend skutkuje większym zatłoczeniem ulic oraz wzrastającym poziomem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednak podróże samochodami nie zawsze są związane z wolnym wyborem. Nie mają go bowiem mieszkańcy nowych osiedli położonych z dala od centrum, gdzie komunikacja miejska nie kursuje lub jest mocno ograniczona (np. do kilku kursów dziennie w godzinach szczytu). W Krakowie, mieście, które w ostatnich latach intensywnie się rozrasta, postanowiono poradzić sobie z tą sytuacją za pomocą tele-busów, czyli autobusów na telefon.

System opłat za wjazd do centrum SztokholmuSztokholmski system poboru opłat za wjazd do centrum jest drugim po Londynie tego rodzaju wdrożeniem w Europie. Wprowadzono go w 2006 roku i przez pierwsze miesiące działał on pilotażowo. Testowano w tym czasie jego funkcjonowanie, sprawdzano czy przyniesie zakładany efekt oraz czy jest egzekwowalny. W tym samym czasie zaczęto rozwijać alternatywną dla przejazdów osobowych komunikację publiczną.

W procesie dynamicznego wzrostu natężeń ruchu w obszarach zurbanizowanych zatory drogowe stają się coraz poważniejszym problemem. Są one również skutkiem braku możliwości rozbudowy istniejącej sieci dróg w równie szybkim tempie, jaki występuje w przyroście liczby samochodów. W konsekwencji ulice i skrzyżowania tracą przepustowość, wzrastają emisje zanieczyszczeń do atmosfery, rosną koszty i wydłuża się czas transportów, następuje też spadek efektywności pracy i pogarsza się jakość życia.

Zbiorowy transport publiczny w zintegrowanym systemie brd – cz. IIWpływ rozwiązań infrastrukturalnych na bezpieczeństwo pasażerów transportu publicznego, związanych z przemieszczaniem pieszych, wymianą pasażerów oraz przebywaniem w pojeździe, powinien podlegać szerszym analizom, jednak posiadając obecną wiedzę można zdefiniować pewne wnioski.

Działania infrastrukturalne

Infrastruktura istotna dla transportu publicznego to przede wszystkim elementy punktowe: przystanki, skrzyżowania i dworce. Największy problem występuje w obrębie przystanków tramwajowych, zwłaszcza gdy torowisko jest prowadzone w środku przekroju ulicznego. W celu zmniejszenia liczby konfliktów i zdarzeń drogowych należy stosować następujące rozwiązania: