Inżynieria ruchu
Samorządy polskich miast zdołały powstrzymać w ostatnim dziesięcioleciu procesy degradacji systemów transportu publicznego (komunikacji miejskiej). Uczyniły to samodzielnie, bez żadnego finansowego wsparcia ze strony państwa, co podkreślono w „Raporcie o stanie miast”, przygotowanym przez Związek Miast Polskich.
- Szczegóły
- ZMP
Na temat buspasów panują różne opinie. Z reguły kierowcy wyrażają się o tym rozwiązaniu niepochlebnie. Mało tego, okazuje się, że w Warszawie stały się przyczyną nieprzyjemnych incydentów pomiędzy kierowcami a funkcjonariuszami straży miejskiej. Piotr Krukowski z Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy, zastrzega, że buspasy powinny być postrzegane przez użytkowników dróg jak torowiska, czyli miejsca, z których bezwzględnie nie ma prawa korzystać nikt inny, poza pojazdem do tego upoważnionym. Zanim jednak takie postrzeganie nastąpi, Warszawa postanowiła wprowadzić automatyczną kontrolę buspasów.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Analiza efektywności, jaką przeprowadzono dla wdrożenia torowiska tramwajowo-autobusowego (TTA) na warszawskiej trasie WZ, między innymi wskazała jakie powinno być podejście miast do projektowania takich rozwiązań i do sposobów ich eksploatacji, a także służyła sprawdzeniu poziomu społecznej akceptacji dla wprowadzonych zmian.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Warszawskie Śródmieście jest dziś niemalże dzielnicą biurowo-usługową. W jej obrębie znajduje się aż 375 tys. miejsc pracy i 127 tys. miejsc nauki. Liczba mieszkańców w tym rejonie wynosi 395 tys. Granice obszaru śródmiejskiego, zajmującego 37,9 km2, wyznaczają ulice: Armii Ludowej, Bitwy Warszawskiej, Al. Prymasa Tysiąclecia, Okopowa, Most Gdański i Al. Stanów Zjednoczonych. W godzinach szczytu kursuje tu ponad 900 autobusów, dlatego też zakorkowana dzielnica potrzebuje sprawnie działającego systemu komunikacji.
- Szczegóły
- Joanna Schabowska
Z prezentowanych w cz. I danych wynika jednoznacznie, iż dużym problemem w miastach jest występowanie zatłoczenia czyli kongestii. Jest ona bezpośrednio powiązana z ruchem pojazdów na terenie miasta i nie można określić jednej głównej przyczyny jej powstawania. Etymologicznie oznacza ono zatłoczenie, przeciążenie, nagromadzenie.
Kongestia może być także określana, jako różnica w kosztach zasobów między siecią drogową eksploatowaną (funkcjonującą) w obecnych warunkach ruchu, a siecią eksploatowaną w idealnych warunkach, w których zostały wyeliminowane opóźnienia, ruch odbywa się z maksymalnie bezpieczną prędkością11. To spowodowane i powiązane jest nie tylko ze wzrastającą liczbą samochodów, ale także z przestrzennym rozprzestrzenianiem miast (osiedlaniem się ludności w gminach ościennych), co z kolei powoduje wzrost potrzeb transportowych. Takie sytuacje często powiązane są z niedoinwestowaniem infrastrukturalnym, brakiem paralelności w rozbudowie osiedli i infrastruktury drogowej, niejednoznacznie prowadzoną polityką transportową oraz niewystarczającymi środkami finansowymi pozwalającymi na rozwój sektora transportu. Także cechy systemów transportowych, ich właściwości oraz zjawiska występujące w szeroko rozumianym procesie ich funkcjonowania i rozwoju stają się generatorami problemów.
- Szczegóły
- Blanka Tundys
Do najważniejszych problemów transportowych miasta należy zaliczyć występowanie kongestii, która związana jest przede wszystkim ze wzrostem wskaźnika motoryzacji, przy jednoczesnym braku rozwoju infrastruktury drogowej. Szczególnego znaczenia nabiera w tym wypadku wykorzystanie rozwiązań z zakresu logistyki miejskiej, jak i tworzenie zrównoważonego systemu transportowego.
Sprawny system transportowy w dużej mierze determinuje funkcjonalność współczesnych miast. Transport ma znaczący wpływ na poziom rozwoju gospodarczego regionu, pozwala na zapewnianie bezpośredniego kontaktu ludziom, jak i przesyłanie ładunków na odległość. Rozwój społeczno-gospodarczy kreuje coraz większą potrzebę przemieszczania, a dostępne zasoby techniczno-technologiczne stają się gwarantem szybkiego zaspokajania zmieniających się wymagań, jednocześnie jednakże negatywnie oddziałując na środowisko naturalne, fizjonomię i morfologię miast.
- Szczegóły
- Blanka Tundys