Inżynieria ruchu

W jaki sposób Stany Zjednoczone integrują bezpieczeństwo transportu?Od czasu powołania w roku 1967 Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) przebadała ona ponad 128 tys. wypadków lotniczych oraz ponad 10 tys. wypadków transportowych na ziemi. W trakcie swojej działalności organizacja ta stała się jedną z najlepszych na świecie instytucji badających wypadki. Jest gotowa do działania przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, a jej pracownicy podróżują po całym kraju i świecie, badając większe wypadki oraz zbierając dane i tworząc zalecenia w kwestiach zwiększenia bezpieczeństwa.

EuroRAP wobec ryzyka na polskich drogach- Problem bezpieczeństwa ruchu drogowego niejednokrotnie bywa pomijany, niedoceniany, bagatelizowany. Jednak statystyki powinny budzić zaniepokojenie zarówno zarządców dróg, jak i ich użytkowników, oraz mobilizować do podejmowania konkretnych decyzji i odpowiednich działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – podkreśla dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej.

Polska jest krajem o najwyższym wskaźniku liczby ofiar śmiertelnych na tle innych krajów. W czym tkwi przyczyna tak drastycznych statystyk?  Kto jest odpowiedzialny za tragedie mające miejsce na drogach każdego dnia? I przede wszystkim: jakie działania należałoby wdrażać w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg?

Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu – uwarunkowanie rozwojuBezpieczeństwo transportu jest ważnym problemem społecznym i ekonomicznym. Prowadzenie badań naukowych w tej dziedzinie jest sprawą konieczną, aby powstały konkretne podstawy do podejmowania decyzji, wyboru strategii działania czy tworzenia koncepcji rozwojowych w danych dziedzinach.

Oznakowanie poziome obligatoryjne dla wszystkichObowiązek pełnego oznakowania poziomego dróg publicznych powinien obejmować także twarde drogi powiatowe i gminne, co najmniej w odniesieniu do obszarów zabudowanych – przekonuje Marek Wierzchowski, krajowy konsultant ds. inżynierii ruchu w Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dowodów na to dostarczają realizacje projektów w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Otóż na ciągach powiatowych, dla których nie ma obowiązku poziomego oznakowania, nowa nawierzchnia i lepszy standard drogi prowokują kierujących do brawurowej jazdy.

Oznakowanie poziome – skuteczne i tanieOznakowanie poziome jest niedocenianym elementem inżynierii ruchu, co oczywiście ma wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Wynika to z powszechnego przekonania – nieposiadającego zresztą oparcia w obowiązujących przepisach - o drugorzędności oznakowania poziomego w stosunku do oznakowania pionowego – wyjaśnia ten stan rzeczy Adam Iwanow, dyrektor Stowarzyszenia „Linia Życia”. Równocześnie podkreśla, że oznakowanie poziome jest najtańszym sposobem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto podnosi ono walory estetyczne dróg.

Programowy spadek zdarzeń drogowychW Polsce koszt ofiary śmiertelnej wynosi prawie 1,5 mln zł, osoby rannej – ponad 200 tys. zł, a straty materialne ponoszone w zdarzeniu drogowym są szacowane na poziomie 15 tys. zł. Ponad 75% wypadków z ich łącznej liczby ma miejsce na drogach samorządowych, w tym ofiary śmiertelne tych wypadków stanowią ponad 62%, a udział rannych sięga blisko 74%.