Inżynieria ruchu
O bezpieczeństwie ruchu drogowego napisano i powiedziano już bardzo wiele, a wiedza jaką posiadamy pozwala na coraz lepsze zrozumienie jego uwarunkowań i ukierunkowanie działań prewencyjnych. Zazwyczaj przy okazji badań brd pojawiają się także wskaźniki dotyczące bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym, które jednak rzadko podlegają głębszym analizom.
Stosunkowo mało jest literatury dotyczącej bezpieczeństwa w drogowym transporcie zbiorowym pomimo, iż przeprowadzane diagnozy stanu i systemu tej gałęzi wykazały specyfikę problemów, sugerującą potrzeby i możliwe pola dla prac badawczych. Jest to istotne ze względu na działania w zakresie promowania zrównoważonej mobilności, a poza tym osiągnięcie celów „Wizji 0” jest w odniesieniu do transportu zbiorowego bardziej prawdopodobne, niż w przypadku transportu indywidualnego.
- Szczegóły
- Łukasz Franek
Możliwość realizacji zaopatrzenia i obsługi ruchu towarowego w obszarach, w których wprowadzono uspokojenie jest warunkiem nieodzownym zapewnienia ich funkcjonowania. Zakres wprowadzanych ograniczeń wobec tych kategorii uczestników ruchu jest z reguły mniejszy niż wobec ruchu samochodowego.
Zaopatrzenie i obsługa ruchu towarowego
Pojazdy zaopatrzenia mają z reguły prawie nieograniczoną dostępność. Dla ruchu pojazdów zaopatrzenia udostępniane są również wydzielone pasy ruchu autobusowego prowadzone pod prąd na ulicach jednokierunkowych.
- Szczegóły
- Andrzej Zalewski
Na podstawie wielu doświadczeń zagranicznych [4, 8, 9, 10, 11, 13–16,18] można stwierdzić, że stworzenie przyjaznych warunków dla podróży rowerami polega przede wszystkim na:
- integracji ruchu rowerowego z ruchem samochodowym przez wprowadzenie ograniczeń dozwolonej prędkości ruchu do poziomu zmniejszającego zagrożenie wypadkowe tych dwóch najsłabszych uczestników ruchu,
- wprowadzeniu w niektórych wypadkach segregacji poziomej w formie wydzielenia tras dla rowerów i pieszych równolegle do jezdni w formie ścieżek lub pasów dla rowerów i chodników,
- wprowadzeniu roweru na chodniki i przekształcenie ich w ciągi pieszo–rowerowe,
- wprowadzaniu informacji kierunkowej dla rowerzystów.
- Szczegóły
- Andrzej Zalewski
Uspokojenie ruchu jest koncepcją urbanistyczną, która wywarła i wywiera istotny wpływ na kształtowanie struktur przestrzennych i systemów transportowych obszarów zurbanizowanych. Z punktu widzenia poprawności funkcjonowania rozwiązań uspokojenia ruchu istotne są spójne rozwiązania obsługi komunikacyjnej wszystkich kategorii uczestników ruchu. W znaczący sposób to przyczynia się do efektu synergii, jaki może generować uspokojenie ruchu, jak również przyczyniać się do zmniejszenia uciążliwości ruchu miejskiego.
- Szczegóły
- Andrzej Zalewski
Firma APM poinformowała, że chce się skupić na swoich podstawowych działaniach, czyli na Systemach Oznakowań o Zmiennej Treści - VMS.
W związku z realizowanym programem restrukturyzacji i realokacji zasobów, spółka stawia na specjalizację. Kierownictwo APM przedstawiło szczegóły dotyczące działań, którymi chce się obecnie zająć. Zamierza przede wszystkim rozwijać projekty w zakresie implementacji Oznakowań Drogowych o Zmiennej Treści - VMS oraz ich integrację w spójne układy funkcjonalne z innymi Urządzeniami Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Szczegóły
- APM Sp. z o.o.
W praktyce projektowanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną polega na indywidualnym rozwiązywaniu ich poszczególnych fragmentów zawierających się pomiędzy danym wlotem i najbliższym wylotem z takiego skrzyżowania. Nie należy przy tym zatracać obrazu całego skrzyżowania. Dość często spotykamy rozwiązania hybrydowe (zwłaszcza na skrzyżowaniach istniejących), łączące w sobie cechy dwóch lub nawet więcej rodzajów skrzyżowań sklasyfikowanych odrębnie w części I.
- Szczegóły
- Marek Wierzchowski