Inżynieria ruchu

ITS w unijnej polityceOrgany   Unii   Europejskiej  uznały,  że  efektywność  inwestowania w ITS jest wyższa od inwestowania w „ciężką” infrastrukturę. Zatem w polityce unijnej ITS przesunęły się na jedną z wyższych pozycji na liście priorytetów. Unia od dawna konsekwentnie wspiera ich rozwój poprzez prace badawczo i tworzenie instrumentów prawnych dla wdrożeń, a także poprzez promocję oraz przywiązywanie szczególnej wagi do projektów ITS w dofinansowaniu z funduszy UE.

Polityka Unii Europejskiej w odniesieniu do inteligentnych systemów transportowych jest sformułowana w kluczowych dokumentach wspólnotowych dotyczących sektora transportu. Należą do nich między innymi: „Biała Księga – wspólna polityka transportowa do roku 2010” opublikowana w 2001 r.

Polska strategia ITSUnia Europejska dostrzega potrzebę zintensyfikowania  działań  na rzecz rozwoju  ITS oraz konieczność zdefiniowania wspólnych standardów systemowych wdrożeń. Dlatego pod koniec zeszłego roku Komisja Europejska opublikowała „Plan działania na rzecz wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Europie”. Został też przygotowany projekt dyrektywy, która ma ustanowić ramy prawne dla koordynacji wdrożeń ITS w Europie. Nasze Ministerstwo Infrastruktury aktywnie uczestniczy w wypracowaniu końcowej wersji tej dyrektywy, brało także udział w przygotowaniu wniosków państw członkowskich do planu działań.

Obecne prace Ministerstwa Infrastruktury w zakresie ITS skupiają się w trzech obszarach. Pierwszy ma charakter strategiczny, a więc dotyczy przygotowania „Strategii rozwoju ITS w Polsce”. Drugi obszar działań obejmuje koordynowanie głównych projektów ITS w poszczególnych gałęziach transportu. Trzecim obszarem jest przygotowanie legislacyjne i organizacyjne do wydatkowania środków unijnych na projekty ITS.

Droga do bezpieczeństwaMiędzynarodowe Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2008: podczas trzydniowego spotkania eksperci z kraju i zagranicy prezentowali najważniejsze dokonania w dziedzinie drogownictwa, omawiali programy służące poprawie bezpieczeństwa na drodze i wokół niej.

Podeszła do ławki, ale nie usiadła. Szukała czegoś w torebce. Chwilę później nerwowo odpalała papierosa.

- Dobrze, że jesteś. Popatrz jakie mam szczęście – powiedziała Olga do zbliżającej się dziewczyny. – Nie przypuszczałam, że dziś zobaczę takie czarne worki. Akurat dziś! I to przed uczelnią! A wczoraj Krzysiek miał wypadek.
- Jak to? Chyba żartujesz? – zapytała Patrycja.
- Przechodził na pasach i potrącił go samochód. Na szczęście chyba nic strasznego mu się nie stało. Jest w szpitalu na obserwacji.

STOP, który nie zatrzymaWypadek. Samochód wpadł w poślizg. Zjechał na pobocze i uderzył w słup utrzymujący tablicę kierunkową. Kierowca zginął natychmiast.

Kolizje z urządzeniami drogowymi to jeden z częstych rodzajów wypadków. Co zrobić, aby jeśli już dojdzie do zderzenia ze znakami, barierami, słupami oświetlenia uratować życie? Projektować i stosować konstrukcje bezpieczne pasywnie.

Konstrukcje zapewniające bezpieczeństwo działają zasadniczo na dwa sposoby: albo ulegają ścięciu i nie stanowią już dalej przeszkody dla uderzającego samochodu albo pochłaniają energię zderzenia i ulegają zniszczeniu przejmując większość skutków wypadku.

Pasywne bezpieczeństwoUżycie pasywnie bezpiecznych konstrukcji wsporczych może wyeliminować potrzebę stosowania bariery w niektórych miejscach. Ale w innych przypadkach, gdy mamy filary wiaduktów lub wysokie nasypy, bariery są konieczne - między innymi o tym w rozmowie z dwoma brytyjskimi specjalistami w zakresie bezpieczeństwa pasywnego - Andrew Pledgem i Davidem Milne.

- Ostatnio opublikowano książkę pod Pana redakcją – Projektowanie bezpiecznego otoczenia drogi [1]. Jak mówi podtytuł, jest to Podręcznik dla projektantów drogowych. Co zainspirowało Pana do stworzenia podręcznika o bezpieczeństwie na drogach? Moda na ten temat?

Bezpieczna UniaW październiku 2007 roku Unia Europejska zleciła przegląd bezpieczeństwa na autostradach i drogach ekspresowych, na których stosowane są bariery linowe. Również Komitet Normalizacyjny UE został zobowiązany do rozpoznania tego problemu i sprawdzenia jak dotychczas są stosowane bariery.

Niecały rok później, w czerwcu 2008 r., Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy dotyczącej poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Unia dąży do poprawy i ujednolicenia poziomu bezpieczeństwa drogowego we wszystkich krajach członkowskich.

W zakresie infrastruktury drogowej brak jest jednolitych europejskich przepisów, a w poszczególnych krajach są duże rozbieżności jeżeli chodzi o normy. Nowym obowiązującym normom nie odpowiadają istniejące drogi. Tym problemom ma zaradzić m.in. wprowadzony przez dyrektywę obowiązek dokonywania oceny pod względem bezpieczeństwa istniejącej i projektowanej infrastruktury drogowej.