Spis treści

Pasywne bezpieczeństwoUżycie pasywnie bezpiecznych konstrukcji wsporczych może wyeliminować potrzebę stosowania bariery w niektórych miejscach. Ale w innych przypadkach, gdy mamy filary wiaduktów lub wysokie nasypy, bariery są konieczne - między innymi o tym w rozmowie z dwoma brytyjskimi specjalistami w zakresie bezpieczeństwa pasywnego - Andrew Pledgem i Davidem Milne.

- Ostatnio opublikowano książkę pod Pana redakcją – Projektowanie bezpiecznego otoczenia drogi [1]. Jak mówi podtytuł, jest to Podręcznik dla projektantów drogowych. Co zainspirowało Pana do stworzenia podręcznika o bezpieczeństwie na drogach? Moda na ten temat?

David Milne: Przez większość mojego życia zawodowego miałem niewiele bezpośredniego kontaktu z problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego, byłem projektantem mostowym, choć przy inwestycjach głównie drogowych. Jednak w roku 2001, kiedy pracowałem dla Highways Agency [2], komórki rządowej odpowiedzialnej za drogi krajowe w Anglii, zostałem poproszony o zatwierdzenie nowych konstrukcji wsporczych dla dużych nowych znaków drogowych. Konstrukcje miały być alternatywą dla użycia barier w celu ochrony słupów podtrzymujących znaki. Sprawdzałem także ich zdolność do przenoszenia obciążenia wiatrem i, co ważniejsze, czy słupy są bezpieczne podczas uderzenia pojazdu przy dużej prędkości. Przyznaję, że zanim nie zająłem się to sprawą, nie byłem tak naprawdę inżynierem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Ale z pewnością zagadnienia konstrukcyjne rozumiał Pan bardzo dobrze. Czy przy zatwierdzaniu tych konstrukcji musiał robić Pan badania albo testy?

David Milne: Nie, ale wykorzystałem wyniki testów zderzeniowych prowadzonych przez producenta i sprawdzałem wyniki testów na wytrzymałość przeprowadzone w Norwegii, aby określić zdolność do przenoszenia obciążenia wiatrem. Pojechaliśmy nawet do Norwegii i rozmawialiśmy z norweskim rządem, aby poznać, jak oceniany jest ten produkt w ich statystykach bezpieczeństwa. W Wielkiej Brytanii na głównych drogach i autostradach mamy zazwyczaj barierę i za nią duże znaki. Jeśli mieliśmy korzystać z tych słupów i nie stosować barier ochronnych, musieliśmy mieć pewność, że są one bezpieczne. W Norwegii zapoznaliśmy się z ich praktycznym zastosowaniem. Pytałem, czy na drogach były zderzenia z tymi konstrukcjami, ilu było rannych, ogólnie – czy nie było żadnych problemów z użytkowania produktu. Powiedziano nam, że produkt jest doskonały, statystyki ma dobre. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że w Wielkiej Brytanii okazał się równie bezpieczny nie ma z nim problemów – to bardzo dobry produkt.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.