Płocki KorkonetW polskich miastach coraz częściej powstają inteligentne systemy transportowe, których celem jest usprawnienie komunikacji. W praktyce zwykle powstają systemy monitorowania, które przesyłają informacje o natężeniu ruchu do centrum zarządzania, gdzie steruje się ruchem w sposób automatyczny, półautomatyczny czy ręczny. Niektóre systemy przewidują udostępnianie danych mieszkańcom miast, na przykład w formie graficznej, gdzie monitorowane ulice zaznaczone są kolorami określającymi wielkość panującego ruchu, innym sposobem prezentacji jest umieszczanie zdjęć, które są aktualizowane co kilka minut. W Płocku realizowany jest projekt, któremu przyświeca idea odwrotna – powstaje system zbudowany przy użyciu trzydziestu kamer, z których dla mieszkańców miasta będzie dostępny obraz w Internecie w trybie on-line. W przyszłości powstanie Centrum Zarządzania Ruchem, które będzie również korzystało z tego systemu. O projekcie „Wizyjny podgląd ulic miasta Płocka w latach 2012 – 2015” (Korkonet) i jego realizacji mówi Piotr Gryszpanowicz, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Płocku.

- Kiedy powstał pomysł stworzenia Korkonetu?

- Idea stworzenia monitoringu wizyjnego newralgicznych skrzyżowań dostępnego dla mieszkańców i dziennikarzy rozgłośni radiowych narodziła sie na początku lata 2011 r. Wtedy też powstał pomysł, aby takie rozwiązanie nazwać Korkonetem. Każdy za pomocą sieci Internet, za pośrednictwem strony internetowej MZD, może zobaczyć aktualną sytuację na drogach w Płocku. Osoby, które nie dysponują Internetem lub są już w ruchu, dzięki współpracy MZD z rozgłośniami radiowymi, będą mogły otrzymywać aktualne informacje o zakorkowanych ulicach. Dziennikarze radiowi w krótkich wejściach antenowych będą ostrzegali, gdzie aktualnie jest korek w oparciu o obraz z kamer, a nie telefony od taksówkarzy czy systemy GPS. Takie rozwiązanie z systemem 6 kamer testowaliśmy od sierpnia do października 2011 r. Mimo że obrazy z kamer były statyczne, odświeżane co 3-5 sekund, nasza strona internetowa cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem. Notowaliśmy ponad 100 tysięcy odwiedzin miesięcznie.

- Kto był jego autorem i kto zrobił projekt?

- Program udrażniania miasta jest koncepcją MZD stworzoną z mojej inicjatywy w oparciu o zespół pracowników. Program był także szeroko dyskutowany z Policją, Strażą Miejską, inżynierami ruchu spoza Płocka. Sporo cennych wskazówek i sugestii dotyczących propozycji zmian organizacji ruchu w mieście zgłosili mieszkańcy. My staraliśmy się zebrać pomysły, zabezpieczyć ich finansowanie i konsekwentnie, możliwie najszybciej zrealizować je w praktyce, bo jednym ze strategicznych celów MZD od połowy 2011 r. jest doprowadzenie do poprawy i usprawnienia komunikacji w Płocku.

- Czy to jedyna inwestycja przewidziana dla poprawy komunikacji w mieście?

- Korkonet jest jednym z punktów programu udrażniania miasta. Ma być w założeniu narzędziem służącym przede wszystkim mieszkańcom, a docelowo także inżynierom ruchu, kiedy uda sie stworzyć Centrum Zarządzania Ruchem. Prowadzimy też inne działania, takie jak modernizacja sygnalizacji świetlnych, montaż sygnalizatorów wyświetlających czas pozostały do zmiany świateł, tzw. sekundniki. Na 2012 r. jest zaplanowana korekta wszystkich skrzyżowań na głównym ciągu komunikacyjnym miasta, polegająca na dobudowaniu lewoskrętów, prawoskrętów oraz zmiany organizacji ruchu w wielu newralgicznych punktach miasta. Do kwietnia ma zacząć działać Korkonet z trzydziestoma kamerami. Mamy zarezerwowane środki na te zadania.

- Jak dokładnie wygląda sprawa finansowania? Z informacji wynika, że miasto płaci określoną kwotę rocznie, przez ile lat?

- Umowa z firmą Petrotel została zawarta na okres 4 lat. W zakres umowy wchodzi dzierżawa systemu Korkonet umożliwiającego obserwację obrazów z kamer oraz publikowanie obrazów w publicznej sieci Internet, wykonanie, modernizacja i rekonfiguracja istniejącego systemu monitoringu wizyjnego na moście Solidarności, a także konserwacja i bieżące utrzymanie urządzeń monitoringu zlokalizowanych w obrębie mostu Solidarności, budynku Urzędu Miasta Płocka, systemu alarmowego oraz urządzeń do klimatyzacji na moście. Roczny koszt to 129 tys. zł brutto. W skali 4 lat to łączna kwota 516,6 tys. zł brutto. Do tej pory MZD wydawał jedynie na utrzymania monitoringu Mostu Solidarności 120 tysięcy zł rocznie. Przy niewielkim wzroście kosztów udało sie nam znacznie rozszerzyć zakres systemu monitoringu wizyjnego.

- Kiedy dokonano modernizacji skrzyżowań, jaka część sygnalizacji w mieście została wymieniona lub zmodernizowana?

- Modernizacja sygnalizatorów miała miejsce na przełomie listopada i grudnia 2011 r. Zostało wymienionych około 20 proc. sygnalizatorów w skali miasta. W ramach modernizacji sygnalizacji zostały zainstalowane nowoczesne latarnie sygnałowe typu lumiled wraz z ekranami kontrastowymi. Wykorzystane sterowniki dają dodatkowo możliwość koordynacji ruchu (tzw. zielona fala) na ciągu ulic Wyszogrodzka - Jachowicza - Kobylińskiego oraz ul. 1 Maja, a także umożliwiają obsługę dodatkowych relacji lewoskrętów w sygnalizacjach wielofazowych. Zastosowane rozwiązania technologiczne pozwalają obniżać jasność świecenia sygnalizatorów w godzinach nocnych. Dzięki modemowi GSM i oprogramowaniu są one objęte bezprzewodowym monitoringiem. Docelowo chcemy w Płocku stworzyć Centrum Zarządzania Ruchem. Na organizację tego centrum będziemy chcieli pozyskać środki zewnętrzne.

- Czy modernizacja została wykonana pod kątem właśnie współpracy z realizowanym Korkonetem?

- Ideą, która nam przyświecała było usprawnienie ruchu w Płocku. Mamy w skali Polski statystycznie największa liczbę samochodów w przeliczeniu na mieszkańca, duży ruch tranzytowy drogami krajowymi 60 i 62. W zasadzie Korkonet wpisuje sie w naturalny sposób w program udrażniania miasta, choć z pewnością nie jako główne narzędzie. Podobnie jak pierwsza waga preselekcyjnego systemu ważenia pojazdów, którą zainstalowaliśmy pod koniec 2011 r. na drodze nr 62. Kluczowymi punktami programu udrażniania miasta będą przebudowy skrzyżowań, którą chcemy przeprowadzić w wakacje tego roku, oraz realizacje strategicznych dla Płocka inwestycji drogowych, które już trwają lub rozpoczną się wiosną.

Rozmawiał Artur Kostrzewa – ITS Przegląd

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.