Spis treści

- Wspomnieliśmy o rozdźwięku między warunkami technicznymi projektowania dróg a limitami prędkości. Czy to oznacza, że zostaną wprowadzone liczne ograniczenia prędkości?

- Mieliśmy do czynienia z takimi odcinkami autostrad, na których trzeba było ograniczać prędkość z racji nieodpowiednich parametrów technicznych, na przykład łuków czy widoczności, które były usankcjonowane zgodą na odstępstwa od warunków technicznych. Czy jednak nowe przepisy wymuszą stawianie ograniczeń? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każde ograniczenie musi być rozpatrywane jako indywidualny przypadek. Ale w tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt odnoszący się do bezpieczeństwa ruchu. Chodzi o wyposażenie drogi w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, a dokładnie drogowe bariery ochronne. W tej chwili drogowe bariery ochronne są dopuszczone do stosowania na podstawie certyfikatów, które producenci uzyskują po wykonaniu prób zderzeniowych. Maksymalna natomiast prędkość w podstawowej próbie zderzeniowej wynosi 100 km/h. Pojawia się więc problem. Mamy warunki techniczne jakim drogowa bariera jako wyrób budowlany musi odpowiadać, a procedura certyfikacji polega na tym, że badane są bariery zderzeniowo, ale dla prędkości dużo niższej od tej jaką dopuścimy od nowego roku na drogach. Oznacza to, że wzrasta poziom potencjalnego zagrożenia. Z taką bowiem prędkością skutki zderzenia pojazdu z barierą będą dużo bardziej tragiczne.

- Zadowolenie kierowców z podniesienia limitów prędkości nie jest więc szczególnym powodem do satysfakcji legislatorów…

- Często korzystam z samochodu i chciałbym szybciej poruszać się z miejsca do miejsca. Jednak jeżdżąc szybciej chciałbym się poruszać po drogach o odpowiednich parametrach technicznych, które maksymalnie gwarantują bezpieczeństwo. Nie sam więc limit decyduje o tym, że pewien odcinek przejadę szybciej. Raczej decydujące jest ryzyko związane z szybszym przejechaniem danego odcinka drogi. Nie ma żadnego problemu jeśli sam korzystałbym z drogi jadąc z punktu A do B. W tym momencie biorę odpowiedzialność za to co robię i w skrajnym przypadku mogę jechać jak najszybciej. Inna jest ta odpowiedzialność, kiedy pokonuję drogę obciążoną ruchem różnych pojazdów, tj. ciężarowych, autobusów, osobowych o dużych przyspieszeniach i prędkościach oraz tych technologicznie reprezentujących poziom sprzed wielu lat. Powinienem uwzględnić też bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, którzy korzystają z różnych pojazdów.

- Dziękuję za rozmowę.

Agnieszka Serbeńska

Komentarze  
Gość
0 #11 Gość 2011-01-19 16:05
Najpierw nalezy zadać sobie pytanie dlaczego było 130km/h a odpowiedz jest prosta na takiej prędkości miarodajnej kończy się tabela promieni łuków kołowych w planie dla określonego spadku poprzecznego w warunkach technicznych dróg. Więc skoro nie ma parametrów łuków dla prędkości 140km/h to czy poruszanie się z predkością 140km/h po łuku dla prędkości 130km/h jest bezpieczne? ktoś powie tak bo to tylko 10km/h a może aż 10 skoro ustalamy przepisy które są niczym innym jak kopią doświaczeń niemieckich i amerykańskich to czy taka bezmyslność z zawyżaniem prędkości jest logiczna tym bardziej ze doświadczenia nie są nasze?
Poza tym standardem wśród projektantów i zarządców ale również i rozporzadzenia w sprawie dróg jest mylenie pojęć prędkości miarodajnej i projektowej oraz nie zwracanie uwagi na podstawową prędkość jaką jest ta miarodajna
Ale polska to dzicz i zacofanie zarówno pod względem budownictwa drogowego jak również motoryzacji :D
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #12 Gość 2011-01-19 17:10
a kto u nas zaakceptował podwyższenie limitu na drogach A i S? kto? przecież nie eksperci...
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.