Projekt pt. „Trans – BiaLubOl. Poprawa bezpieczeństwa na drogach w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko–mazurskim” miał na celu poprawę stanu gotowości do interwencji jednostek Państwowej Straży Pożarnej w województwach wymienionych jego w tytule. Celem strategicznym było podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego na najbardziej obciążonych szlakach w Polsce Wschodniej poprzez usprawnienie ratownictwa drogowego w województwach uczestniczących w projekcie. W ten sposób projekt realizował podstawowe założenie priorytetu VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego pochodziły środki na sfinansowanie tego przedsięwzięcia.
Idea przygotowania projektów, skierowanych do współfinansowania z unijnych funduszy, a służących podniesieniu gotowości jednostek do akcji powstała w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Koncepcja polegała na objęciu wszystkich komend w regionach odpowiednio je grupując i powierzając im w ten sposób realizację danego projektu. W przypadku „Trans – BialLubOl” w realizację projektu były zaangażowane: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie oraz Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie. KW PSP w Białymstoku pełniła rolę lidera, natomiast pozostałe dwie komendy uczestniczyły w projekcie jako partnerzy. Współpracę komend PSP uregulowało porozumienie zawarte przez nie 18 listopada 2008 r. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych partnerów zapisano w studium wykonalności projektu. Niebagatelne znaczenie w harmonijnym partnerstwie miały wcześniejsze kontakty tych trzech Komend Wojewódzkich PSP, jako jednostek działających w sąsiednich regionach i w obszarze północno-wschodniej Polski.
Umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 21 sierpnia 2009 roku. Stronę realizatorów projektu reprezentował zastępca Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku st. bryg. Andrzej Uścinowicz. Całkowity koszt projektu wynosił około 8,8 mln zł, zaś kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to blisko 7,5 mln zł. Zakończenie projektu wyznaczono na drugi kwartał 2010 r. Tymczasem udało się cały projekt w zakresie finansowo-rzeczowym zamknąć już z końcem 2009 roku. W tej chwili rozpatrywany jest już wniosek o płatność końcową.
Refundacja środków finansowych dokonywana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wydatki poniesione na realizację projektu przez poszczególnych partnerów stanowi KW PSP w Białymstoku w kwocie blisko 2,2 mln zł, KW PSP w Lublinie – 3,9 mln zł, natomiast KW PSP w Olsztynie – 2,6 mln zł. Dodatkowo KW PSP w Białymstoku poniosła koszty związane z przygotowaniem projektu, jego zarządzaniem i promocją.
Projekt obejmował zakup 8 średnich samochodów ratowniczo–gaśniczych z modułem ratownictwa drogowego, 2 ciężkich samochodów ratowniczo–gaśniczych z modułem ratownictwa drogowego oraz 2 ciężkich samochodów ratownictwa technicznego.
Sprzęt zakupiony przez Komendę Wojewódzką PSP w Olsztynie (2 ciężkie samochody ratownictwa technicznego) został przekazany w użytkowanie Komendom Miejskim Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie i w Elblągu. Sprzęt zakupiony przez KW PSP w Lublinie (6 pojazdów) przekazano w użytkowanie Komendom Powiatowym PSP w Chełmie, Biłgoraju, Lubartowie, Łęcznej, Parczewie, Puławach. Natomiast sprzęt zakupiony przez KW PSP w Białymstoku (4 pojazdy) otrzymały w użytkowanie Komendy Powiatowe PSP w Augustowie, Bielsku Podlaskim, Sokółce, Zambrowie.
- poprz.
- nast. »»