4 i 5 października na Politechnice Krakowskiej odbyła się konferencja naukowo-techniczna "30 lat uspokojonego ruchu i płatnego parkowania w Krakowie", zorganizowana przez Katedrę Systemów Transportowych PK.
Kraków ma najstarszą strefę płatnego parkowania w Polsce, która w tym roku obchodzi 30 rocznicę funkcjonowania. Mimo wielu korekt, rozszerzania strefy, wprowadzania dodatkowych elementów uspokojenia ruchu, problemów nie udało się wyeliminować. Zatłoczenie ulic śródmieścia staje się coraz większe, a liczba miejsc parkingowych nie jest wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania.
W ciągu tych kilkudziesięciu lat dramatycznie wzrosła liczba samochodów, wciąż rosną potrzeby przewozowe i oczekiwania mieszkańców, wzrasta też zatłoczenie w centrum. Jednak stawki opłat za parkowanie są niezmiennie te same, zupełnie niedostosowane do podaży miejsc i współczesnych realiów. Niezmienne są niestety także kontrowersje, które wywołuje każda dyskusja o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania i ograniczeniu liczby miejsc parkingowych.
- Specjalnie wybraliśmy gorący przedwyborczy okres na tę konferencję, kiedy słyszą Państwo wiele propozycji zmian i kierunków, w których polskie miasta będą podążały pod rządami nowych prezydentów - powiedział dr hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, prof. PK. - Dlatego pokazujemy 30-letnie doświadczenie, które zaczęło się w latach 80. i do tej pory trwa, czyli jest to długofalowe działanie, ukierunkowane na poprawę warunków życia.
- Mam nadzieję, że w tym środowisku, w którym się spotkaliśmy będziemy w stanie zaproponować jakieś rozwiązania: co powinniśmy robić i co realizować - dodał prof. Szarata.
W pierwszej sesji, poświęconej genezie, początkom i rozwojowi krakowskiej strafy, głos oddano jej twórcom, ludziom, którzy od lat 80. starali się o zrównoważony rozwój Krakowa. O planach, ideach, działaniach i strategicznych decyzjach opowiedzieli prof. Andrzej Rudnicki, dr Tadeusz Kopta, Jan Friedberg oraz prof. Wiesław Starowicz.
- Liczę na to, że cała konferencja da asumpt do tego, że zmiany, które są w Polsce nieuniknione, wejdą w życie - podsumował prof. Szarata.
W programie zaplanowano ponadto debatę z udziałem ekspertów oraz 4 sesje referatowe.
- Wydział Inżynierii Lądowej jest nie tylko jednym z największych na Politechnice Krakowskiej, ale także wykazuje niezwykłą aktywność w pozyskiwaniu projektów badawczych, grantów, znany jest też ze współpracy z otoczeniem gospodarczym czy jednostkami samorządowymi - powiedział prorektor Politechniki Krakowskiej, prof. Andrzej Białkiewicz. - Dowodem jest ta konferencja, zorganizowana przez Katedrę Systemów Transportowych. Konferencja, która podejmuje ważny i aktualny temat. Problemy parkowania nadal występują, mimo stosownych działań podejmowanych przez miasto. Możemy tu dokonać podsumowań, co zostało zrobione, i wyznaczyć kierunki dalszych działań.
IH