Na duże zmiany w organizacji ruchu muszą przygotować się zarówno katowiczanie, jak i mieszkańcy metropolii, którzy dojeżdżają do Katowic do pracy. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ruchu tranzytowego przecinającego Katowice. Według planów, po Świętach Wielkanocnych, na przełomie kwietnia i maja rozpocznie się kolejny etap prac przy potężnej przebudowie węzła drogowego - skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) w Katowicach.
Zmiany polegać będę przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej (DK86) na wysokości Giszowca - do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonujące włączenia - zjazdy i wyjazdy - ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze, będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż 58,5 tysiąca pojazdów. Drugą zmianą będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 - jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów. Tę trasę pokonuje codziennie średnio ponad 10 tysięcy kierowców. Wprowadzanie opisywanych zmian jest konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji, polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych, bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty. Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej.
- Zdajemy sobie sprawę, że przy tak dużych inwestycjach drogowych wprowadzenie czasowych zmian będzie wiązało się z przejściowymi niedogodnościami, ale jest to niezbędne, żeby docelowo odczuć zasadniczą poprawę sytuacji. Dzięki oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego będzie się jeździło płynniej, bez zatorów, a dodatkową korzyścią będzie zaoszczędzony czas i paliwo. Dlatego prosimy katowiczan i mieszkańców metropolii o wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice i przypomina, że to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez śródmieście Katowic. – W związku z tym, że zatory drogowe mogą się przenosić poza obszar przebudowy apelujemy do kierowców, by w miarę możliwości wybierali podróżowanie komunikacją publiczną – pociągiem, autobusem lub tramwajem – dodaje Maciej Stachura.
Cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. - Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.
Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w pierwszej połowie 2020 roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.
Inwestycja w liczbach:
• 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
• 247,5 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
• 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86
SUGEROWANE OBJAZDY W KATOWICACH
Przykładowe warianty objazdów. Relacje:
• Wrocław/Gliwice -> Giszowiec
Aby dojechać do Giszowca jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) - będzie zmienione pierwszeństwo, następnie ul. Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w prawo.
Ze względu na spodziewane spiętrzenia w ruchu na objeździe, możliwy będzie również dojazd do Giszowca poprzez dalszą jazdę na wprost autostradą A4 do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w Katowicach.
• Wrocław/Gliwice -> Murcki
Aby dojechać do Murcek jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) i w lewo w kierunku ul. Porcelanowej - będzie zmienione pierwszeństwo, następnie pod wiaduktem i w lewo (3) na ulicę Murckowską i dalej ulicą Pszczyńską.
• Kraków -> Giszowiec
Zaleca się zjazd w prawo z autostrady A4 na ulicę Murckowską DK86, następnie zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) - będzie zmienione pierwszeństwo, dalej ul. Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w prawo.
Możliwy będzie również dojazd do Giszowca poprzez wcześniejszy zjazd z autostrady A4 do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w Katowicach.
• Centrum -> Giszowiec
Aby dojechać z Centrum - wylot z katowickiego tunelu – do Giszowca, zaleca się jazdę na wprost ulicą Bagienną DK79, następnie w prawo na ulicę Magazynową i dalej z ulicy Magazynowej na prawo na ul. Szopienicką.
• Sosnowiec S86 -> Giszowiec
Aby dojechać do Giszowca jadąc od strony Sosnowca, zaleca się zjechać z DK86 na ul. Bagienną (6), następnie skręcić w prawo na ul. Magazynową, dalej z ulicy Magazynowej w prawo na ul. Szopienicką (5), którą będzie można bezpośrednio dojechać do dzielnicy.
• Giszowiec - Centrum
Aby dojechać do Centrum zaleca się jazdę ulicą Szopienicka w kierunku węzła z ul. Bagienną (5) i dalej Bagienną bezpośrednio do Centrum.
• Giszowiec – Kraków A4
Aby dojechać do autostrady A4 w kierunku Krakowa zaleca się jazdę ulicami Mysłowicką i Mikołowską w Mysłowicach do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią, a następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do autostrady A4.
Dodatkowo na trasach objazdu zmienione zostanie programowanie sygnalizacji świetlnej, a także sytuacja monitorowana, tak, by w razie konieczności wprowadzić np. zmiany w organizacji ruchu polegające na zmianie pierwszeństwa.
OBJAZDY DLA RUCHU TRANZYTOWEGO
Objazd dla relacji (od/do) Wrocław/Gliwice -> Tychy/Bielsko Biała
Ze względu na zamknięcie zjazdu z autostrady A4 w Katowicach (jadąc od strony Gliwic) w kierunku Tychów, objazd do Tychów zostanie poprowadzony na wprost autostradą A4 - do Mysłowic – do węzła Brzęczkowice, a następnie w prawo - drogą ekspresową S1.
Zalecany objazd dla relacji (od/do) Tychy/Bielsko-Biała <-> Częstochowa
W tym celu oznakowany zostanie zalecany objazd DK 86 z Tychów drogą ekspresową S1 w kierunku węzła autostradowego Brzęczkowice w Mysłowicach i dalej w kierunku węzła Podwarpie (skrzyżowanie drogi ekspresowej S1 z DK86). Analogicznie, jadąc od strony Częstochowy w kierunku Tychów/Bielska-Białej - na węźle Podwarpie z kierunku Siewierza pokazany zostanie zalecany objazd drogą ekspresową S1 poprzez węzeł autostradowy Brzęczkowice do Tychów.
Dodatkowe oznaczenia (dla kierunku Wrocław -> Tychy/Bielsko)
Na autostradzie A4, jadąc od strony Wrocławia, przed węzłem Sośnica zamieszczona zostanie informacja o prowadzonych pracach w Katowicach i możliwości wyboru alternatywnych tras, np. DK 44 przez Mikołów.
Źróło: UM Katowice
Należy pamiętać, że zalecany objazd dla pojazdów ciężarowych jest wskazany po trasie poboru opłat ViaToll, a zatem nie każdy pojazd ciężarowy wybierze taki sposób przejazdu przez Katowice.
Jakość rozwiązań projektowych oceni życie po ich wprowadzeniu ;)