Do 11 czerwca potrwają badania ankietowe oraz badania ruchu zbierające informacje o sposobach przemieszczania się mieszkańców Gdańska. 5 kwietnia 40 ankieterów rozpoczęło badania w gospodarstwach domowych gdańszczan.
Badania prowadzone będą także w środkach komunikacji miejskiej, na gdańskim lotnisku, w punktach liczenia pojazdów i poprzez wideorejestrację potoku pojazdów na skrzyżowaniach. Wynikiem prowadzonych badań będzie opracowanie nowego transportowego modelu symulacyjnego dla miasta. Badaniom towarzyszył będzie konkurs, w którym do wygrania będzie rower elektryczny. Wyniki badań poznamy już we wrześniu.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 to projekt realizowany na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska. Będą to pierwsze od 2009 roku tak kompleksowe badania zachowań transportowych mieszkańców Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu składają się z czterech głównych zadań:
- badań ankietowych w gospodarstwach domowych,
- badań ankietowych w Porcie Lotniczym w Gdańsku,
- badań napełnień w pojazdach transportu zbiorowego,
- pomiarów natężenia ruchu drogowego.
Efektem badań będzie zwizualizowanie przemieszczeń transportowych na mapie Gdańska zarówno w transporcie indywidualnym, jak i zbiorowym.
10.000 ankiet
Ankieterzy będą przeprowadzali wywiady z mieszkańcami losowo wybranych gospodarstw domowych na temat sposobów realizacji codziennych podróży. Głównym celem badania jest poznanie zachowań transportowych mieszkańców Gdańska, które dostarczą danych umożliwiających budowę modelu symulacyjnego podróży, w szczególności dotyczących: liczby podróży wykonywanych w ciągu doby, motywacji podróży, czasu realizacji podróży oraz przyczyn wyboru określonych środków transportu. Zaplanowano przeprowadzenie ponad 10.000 wywiadów.
1000 ankiet w Procie Lotniczym
Ankieterzy pojawią się też w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, aby przeprowadzić wywiady z użytkownikami lotniska: pasażerami linii lotniczych, osobami, które odprowadzają swoich bliskich oraz pracownikami portu lotniczego. Będą pytać m.in. o sposób dotarcia do lotniska oraz o czas trwania podróży do miejsca docelowego.
135 punktów pomiarowych pasażerów
Pomiary potoków pasażerskich w pojazdach transportu zbiorowego to liczenie pasażerów w 135 punktach pomiarowych na terenie miasta. Liczenie pasażerów będzie przeprowadzane w tramwajach, autobusach, pociągach na liniach SKM i PKM oraz pociągach linii kolejowych obsługujących ruch regionalny i dalekobieżny. Pomiar będzie polegał na dokładnym zliczaniu osób znajdujących się w pojeździe. Osoby przeprowadzające pomiar będą zapisywały m.in. godzinę pomiaru, numer linii pojazdu/ tramwaju/pociągu, liczbę osób w pojeździe, kierunek ruchu. Pomiar będzie się odbywał we wtorki, środy i czwartki głównie w godzinach szczytu porannego oraz popołudniowego (w sumie 8 godzin pomiaru). Wyznaczono też punkty, w których pomiar przeprowadzony będzie przez całą dobę (m.in. na ul. Rakoczego, al. Armii Krajowej, al. Grunwaldzkiej oraz na dworcach kolejowych: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa).
124 punkty liczenia pojazdów
Pomiary natężenia ruchu drogowego polegają na liczeniu rowerów, motocykli, samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów w 19 przekrojach pomiarowych oraz na 105 skrzyżowaniach. Pomiar w 124 punktach odbywać się będzie co do zasady przez 8 godzin w ciągu doby obejmujących szczyt poranny i popołudniowy. Wyznaczono również punkty, dla których pomiar będzie trwał przez 24 godziny (np. w punktach na granicy miasta: ul. Kartuska, ul. Nowatorów, ul. Kielnieńska, ul. Jelitkowska). W celu dokładnego zliczania pojazdów zostanie zastosowana metoda wideorejestracji. Nagrany obraz będzie mógł być wielokrotnie analizowany w zależności od potrzeb.
We wrześniu powstanie model ruchu
Model ruchu, który powstanie na podstawie prowadzonych badań, będzie narzędziem do wykonywania prognoz i analiz transportowych, pozwalającym na nowoczesne planowanie i zarządzanie systemem transportowym w mieście. Model umożliwi planowanie systemów transportowych, projektowanie układów transportowych oraz zarządzanie systemami transportowymi.
Pozwoli także na analizę wpływu budowy nowej drogi lub zamknięcia istniejącej na ruch w mieście, dopasowanie tras linii transportu zbiorowego do potrzeb mieszkańców, określić wpływ nowej zabudowy (mieszkaniowej, przemysłowej) na ruch w mieście oraz na analizę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Źródło: UM Gdańsk