Wymagania dla rozwiązań uspokojenia ruchu w aspekcie ruchu pieszego według doświadczeń niemieckich przedstawiono w tablicy 1. Wynika z nich, że poprawa stanu brd ruchu pieszego, jak również nadanie priorytetu tej formie przemieszczania się powinno odbywać się środkami organizacyjno–technicznymi przez obniżenie prędkości ruchu oraz wykorzystywanie wszelkiego rodzaju działań wyznaczających i poszerzających powierzchnie dla ruchu pieszego, z jednoczesnymi działaniami ograniczającymi agresję parkowania.
Tablica 1. Wymagania dla ruchu pieszego [10]
Cele i zadania wobec ruchu pieszego | Wnioski dla uspokojenia ruchu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dotyczy to przede wszystkim miejsc o ograniczonej szerokości, aby nie były wykorzystywane przez parkujące pojazdy. Stosowane w tych strefach rozwiązania można uznać za nadające priorytet pieszym. Ciekawe, niekonwencjonalne rozwiązania dla ruchu pieszego na skrzyżowaniach ulic w strefach ruchu uspokojonego zastosowane w zabytkowym centrum Chambéry przedstawiono na fot. 1. Rozwiązania te, pokazują, w jaki sposób można nadać priorytet tej grupie uczestników w stosunku do ruchu samochodowego i rowerowego w obszarze intensywnego ruchu pieszego. Polega to m.in. na wyniesieniu tarczy skrzyżowania i przejść dla ruchu pieszego w stosunku do niwelety ulic dochodzących do skrzyżowania. Na przejściach ruch kołowy podporządkowany jest ruchowi przez zastosowanie znaków poziomych „ustąp pierwszeństwa przejazdu (przejścia)” oraz nowatorskiej formy oznakowania poziomego przejść – namalowanych na nawierzchni sylwetek pieszych.
Inne rozwiązania techniczne powszechnie stosowane w celu promocji ruchu pieszego, to:
- wprowadzanie nawierzchni przejść dla pieszych o innej fakturze i/lub odmiennym kolorze niż nawierzchnia jezdni dla ruchu kołowego,
- zmniejszenie długości drogi przejścia dla pieszych,
- wyrównywanie poziomu chodnika z poziomem przejścia,
- tworzenie wewnątrz stref ruchu uspokojonego stref wyłącznego ruchu pieszego, ewentualnie z dopuszczonym z ograniczeniami ruchem pieszym.
Wyznaczanie stref i ciągów ruchu pieszego w obszarach ruchu uspokojonego, ma na celu podniesienie wartości funkcjonalno–przestrzennych i kompozycyjnych tych obszarów jako przestrzeni publicznych. Tworzenie stref i ciągów pieszych ma miejsce przede wszystkim w obszarach ruchu uspokojonego o funkcji centralnej i w obszarach zabytkowych, których walory turystyczno–krajoznawcze oraz zabudowy zachęcają lub wręcz wymuszają wyłączanie fragmentów o najcenniejszych walorach z ruchu samochodowego.
Andrzej Zalewski
Politechnika Łódzka
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Zagadnienia te były przedstawiane podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo Technicznej „Projektowanie i zarządzanie drogami - zasady, dobre praktyki, efektywność”, SITK O/Kraków, 23-25 września 2009 r., Zakopane.
Wykaz literatury do materiału „Rozwiązania w strefach i na ciągach ruchu uspokojonego” zawiera część czwarta, publikowana z datą 13.10.2009 r.
- «« poprz.
- nast.