Spis treści

Wymagania dla rozwiązań uspokojenia ruchu w aspekcie ruchu pieszego według doświadczeń niemieckich przedstawiono w tablicy 1. Wynika z nich, że poprawa stanu brd ruchu pieszego, jak również nadanie priorytetu tej formie przemieszczania się powinno odbywać się środkami organizacyjno–technicznymi przez obniżenie prędkości ruchu oraz wykorzystywanie wszelkiego rodzaju działań wyznaczających i poszerzających powierzchnie dla ruchu pieszego, z jednoczesnymi działaniami ograniczającymi agresję parkowania.

Tablica 1. Wymagania dla ruchu pieszego [10]

Cele i zadania wobec ruchu pieszego Wnioski dla uspokojenia ruchu
  • Bezpieczne przekraczanie ulic podporządkowanych na całych ich długościach
  • obniżenie prędkości ruchu
  • wyznaczenie stref zamieszkania (znakiem D40)
  • rozbudowa obszaru przeznaczonego dla pieszych
  • Bezpieczne przechodzenie na wyznaczonych przejściach przez drogi z pierwszeństwem przejazdu
  • Dopasowanie do danej sytuacji środki budowlane na przejściach (wysepka, brukowanie częściowe, systemy świetlne, itd.)
  • Łatwo zauważalne znakowanie
  • Na chodnikach i w rejonie przejść usuwanie utrudnień dla pieszych np. w postaci zaparkowanych pojazdów
  • Wystarczająca szerokość chodnika (min. 2m)
  • Utrzymanie miejsc na przejście dla pieszych w stanie nadającym się do przejścia zwłaszcza w miejscach o dużej potrzebie parkowania przy pomocy słupków, oznakowania, itd.
  • Ewentualne opracowanie koncepcji zapewnienia dostatecznej liczby miejsc do parkowania
  • Rozbudowanie i domknięta sieć komunikacji pieszej
  • Domknięcie ewentualnych luk
  • Drogi z możliwie mała ilością skrzyżowań, także drogi dla pieszych niezależnie od dróg dla innych uczestników ruchu w obszarach mieszkaniowych mieszkalnych
  • Odpowiednie połączenia wewnątrz stref mieszkaniowych

Dotyczy to przede wszystkim miejsc o ograniczonej szerokości, aby nie były wykorzystywane przez parkujące pojazdy. Stosowane w tych strefach rozwiązania można uznać za nadające priorytet pieszym. Ciekawe, niekonwencjonalne rozwiązania dla ruchu pieszego na skrzyżowaniach ulic w strefach ruchu uspokojonego zastosowane w zabytkowym centrum Chambéry przedstawiono na fot. 1. Rozwiązania te, pokazują, w jaki sposób można nadać priorytet tej grupie uczestników w stosunku do ruchu samochodowego i rowerowego w obszarze intensywnego ruchu pieszego. Polega to m.in. na wyniesieniu tarczy skrzyżowania i przejść dla ruchu pieszego w stosunku do niwelety ulic dochodzących do skrzyżowania. Na przejściach ruch kołowy podporządkowany jest ruchowi przez zastosowanie znaków poziomych „ustąp pierwszeństwa przejazdu (przejścia)” oraz nowatorskiej formy oznakowania poziomego przejść – namalowanych na nawierzchni sylwetek pieszych.

Fot. 1. Chambéry – przejście dla pieszych na skrzyżowaniu w zabytkowym centrum (fot. autora)

Inne rozwiązania techniczne powszechnie stosowane w celu promocji ruchu pieszego, to:

  • wprowadzanie nawierzchni przejść dla pieszych o innej fakturze i/lub odmiennym kolorze niż nawierzchnia jezdni dla ruchu kołowego,
  • zmniejszenie długości drogi przejścia dla pieszych,
  • wyrównywanie poziomu chodnika z poziomem przejścia,
  • tworzenie wewnątrz stref ruchu uspokojonego stref wyłącznego ruchu pieszego, ewentualnie z dopuszczonym z ograniczeniami ruchem pieszym.

Wyznaczanie stref i ciągów ruchu pieszego w obszarach ruchu uspokojonego, ma na celu podniesienie wartości funkcjonalno–przestrzennych i kompozycyjnych tych obszarów jako przestrzeni publicznych. Tworzenie stref i ciągów pieszych ma miejsce przede wszystkim w obszarach ruchu uspokojonego o funkcji centralnej i w obszarach zabytkowych, których walory turystyczno–krajoznawcze oraz zabudowy zachęcają lub wręcz wymuszają wyłączanie fragmentów o najcenniejszych walorach z ruchu samochodowego.

Andrzej Zalewski
Politechnika Łódzka
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Zagadnienia te były przedstawiane podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo Technicznej „Projektowanie i zarządzanie drogami - zasady, dobre praktyki, efektywność”, SITK O/Kraków, 23-25 września 2009 r., Zakopane.

Wykaz literatury do materiału „Rozwiązania w strefach i na ciągach ruchu uspokojonego” zawiera część czwarta, publikowana z datą 13.10.2009 r.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.