Rzeszowski SCATSSystem SCATS został zainstalowany w Rzeszowie jako rozwiązanie pilotażowe. Obecnie w mieście zlokalizowanych jest 48 sygnalizacji świetlnych, z czego 85% jest wyposażona w detekcję ruchu kołowego. Pozostała część sygnalizacji pracuje w trybie stałoczasowym.

Testowanie systemu SCATS rozpoczęło się w 2005 roku na ciągu wyznaczonym czterema najistotniejszymi komunikacyjnie skrzyżowaniami (ścisłe Śródmieście). Są tam zainstalowane sygnalizacje akomodacyjne, z pętlami indukcyjnymi. Na tym ciągu brakowało jednak koordynacji liniowej.

Zadaniem pilotażowego systemu SCATS było upłynnienie ruchu na trasie obejmującej odcinek od Mostu Zamkowego do Ronda Dmowskiego. Brak koordynacji powodował tam zatory w porach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Na tym odcinku dodatkowo wprowadzono wideodetekcję, która była alternatywą dla istniejących już pętli indukcyjnych. System SCATS adaptacyjnie dobiera długości czasów dla sygnału zielonego.

Już wkrótce po wprowadzeniu systemu kierowcy dostrzegli poprawę. Sterowanie sygnalizacji dostosowywało się bowiem do istniejącej sytuacji w ruchu, upłynniając przejazd.

Funkcjonowanie systemu SCATS przyniosło wiele praktycznych doświadczeń. Teraz rzeszowski system wchodzi w nową fazę. Jego przebudowa i modernizacja wynika z realizacji kompleksowego projektu „Budowa systemu integrującego transport publiczny Rzeszowa i okolic”, finansowanego z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W ramach tego projektu powstanie Centrum Zarządzania Ruchem administrujące systemem sterowania sygnalizacją świetlną.

O efektach pilotażowego wdrożenia w Rzeszowie oraz o istocie systemów zarządzania ruchem w miastach mówił Krzysztof Łakota z Miejskiego Zarządu Dróg i Zieleni, podczas listopadowego seminarium Klubu Inżynierii Ruchu, które obradowało w stolicy Podkarpacia. Poniżej zamieszczamy jego wypowiedź i prezentację.

 

Prezentacja (PDF)

 

{mp3}rzeszowski-scats{/mp3}

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.