VETURILO, czyli system Warszawskiego Roweru Publicznego, to sieć samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich, czynnych przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia. Z założenia rower miejski ma uzupełniać system transportu zbiorowego (na trasach od punktu wyjścia do węzła przesiadkowego i odwrotnie – od węzła do celu), ale również jego istotą jest wykonywanie turystycznych przejażdżek. System działa od sierpnia ubiegłego roku. Wówczas uruchomiono 58 stacji, oddając do dyspozycji użytkowników 1050 rowerów. W tej chwili jest już blisko 130 stacji dysponujących ponad 2 tys. rowerów. Warszawski system pod względem wielkości jest obecnie dziesiątym w rankingu europejskich miast. Do końca tego roku w systemie będzie funkcjonowało 180 wypożyczalni i ponad 2500 rowerów, co na pewno w tym rankingu przesunie Warszawę o kilka pozycji wyżej.

Historię Warszawskiego Roweru Publicznego rozpoczyna przygotowanie i opracowanie kilku podstawowych dokumentów planistycznych, poprzedzonych wpisaniem przedsięwzięcia do strategii transportowej miasta. W 2009 roku powstało Studium koncepcyjne Systemu Roweru Publicznego w Warszawie, a w kolejnym roku Program Funkcjonalno-Użytkowy WRP (dokumenty wykonane na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji). Na tej podstawie w lutym 2012 r. Rada m. st. Warszawy uchwaliła środki na WRP, taryfę i zmiany statutu Zarządu Transportu Miejskiego, wyznaczając tę jednostkę jako odpowiedzialną za wdrożenie systemu WRP. Z kolei w marcu ZTM ogłosił przetarg, a w kolejnym miesiącu dokonał rozstrzygnięcia. Operatorem WRP została firma Nextbike – operator systemów wypożyczalni rowerów publicznych m.in. w Niemczech, Polsce, Turcji czy Nowej Zelandii, zarządzający w sumie flotą 15 000 rowerów. W maju nadano oficjalną nazwą Warszawskiemu Rowerowi Publicznemu. Internauci w głosowaniu wybrali VETURILO, słowo w języku esperanto oznaczające pojazd, środek transportu.

W finansowaniu stacji WRP partycypowały dzielnice: Bielany, Ursynów, Wilanów oraz Białołęka, Targówek, Żoliborz, Ochota, Ursynów i Włochy, które przystąpiły do porozumienia z początkiem tego roku. W kwietniu akces zgłosiła również Wola. Ponadto do VETURILO włączony został system rowerów wcześniej uruchomiony na Bemowie. Trwają też prace nad włączeniem podsystemu gminy Konstancin-Jeziorna. Pierwszą natomiast sfinansowaną przez prywatną firmę była stacja rowerów przy CH Arkadia (wrzesień 2012 r.), a kolejne porozumienia o budowie stacji rowerowych zawarte zostały z Galerią Mokotów oraz z kompleksem biurowym Poleczki Business Park.

W sezonie 2012 roku (krótszym, bo trwającym od sierpnia, kiedy uruchomiono system, do końca listopada) VETURILO obsłużyło 47 500 aktywnych użytkowników oraz 9170 użytkowników kompatybilnego systemu Bemowo Bike. Najaktywniejszy użytkownik dokonał ponad 500 wypożyczeń. Łączna liczba wypożyczeń rowerów w ubiegłym roku wyniosła 290 206 w VETURILO oraz 49216 w Bemowo Bike (sierpień – 122 356, wrzesień – 96 985, październik – 48 951, listopad – 21 914). Największą grupę użytkowników stanowili mieszkańcy Warszawy, ale z systemu korzystały również osoby z miejscowości podwarszawskich (np. Legionowo, Piaseczno, Wołomin) oraz z innych miast Polski (Gdańsk, Kraków, Wrocław). W systemie zarejestrowali się także przedstawiciele państw Europy, a nawet użytkownicy z Chin, Korei Płd., Izraela, czy Australii (obsługa systemu dostępna jest w czterech językach).

Użytkownicy systemu rowerowego najczęściej swoje podróże rozpoczynali od stacji w Śródmieściu. Przy czym ciekawym faktem jest to, iż w tym obszarze stolicy w zasadzie brakuje ścieżek rowerowych, poza wyjątkowym ciągiem w Al. Jana Pawła II. Z kolei najpopularniejsze trasy przejazdów rowerowych wiązały się z wyjściowymi punktami węzłowymi, szczególnie dworcami, a w przypadku Ursynowa – metrem.

VETURILO nie tylko zmienia zachowania i nawyki transportowe mieszkańców stolicy. Służy też ochronie środowiska. Szacuje się, że kilometr przejechany samochodem niesie emisję 160 g CO2. Średnia długość podróży użytkownika VETURILO szacowana jest na 2,5 km, co przy liczbie użytkowników daje średnio 725 515 przejechanych kilometrów. Za tym idzie zmniejszenie emisji o 116 ton CO2. Po stronie natomiast korzyści zdrowotnych rowerzysty, dystans 2,5 km pokonany z prędkością 10 km/h oznacza spalenie ok. 21 765 000 kcal.

W tym roku ze względu na przedłużoną zimę sezon rowerowy Warszawa rozpoczęła z opóźnieniem – 9 kwietnia. VETURILO wystartowało z kolejnymi 70 stacjami rowerowymi, co daje ich łącznie 126. Użytkownicy zyskali następnych 1100 rowerów, co łącznie daje 2150  jednośladów w systemie. W pierwszych dniach od chwili otwarcia sezonu odnotowano od 2 do 6 tys. wypożyczeń dziennie. Teraz, przy sprzyjającej pogodzie, liczba wypożyczeń sięga 8-9 tys. dziennie, a w weekendy nawet 11-12 tys.

- VETURILO odniosło sukces większy niż oczekiwano – podkreśla  Artur Tondera z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Wrożenie systemu omówił on podczas VII Konferencji Naukowo-Technicznej Miasto i Transport 2013 (Warszawa, 25 kwietnia 2013 r.). W załączonym nagraniu Artur Tondera wyjaśnia koncepcję systemu i rozmieszczenia stacji rowerowych.

{mp3}system-publicznego-roweru-veturilo{/mp3}

 

AS

VII Konferencja Naukowo-Techniczna Miasto i Transport odbyła się w Warszawie 25 kwietnia 2013 r. Organizatorami konferencji byli: Politechnika Warszawska, Instytut Dróg i Mostów i Koło Naukowe Inżynierii Komunikacyjnej; Miasto Stołeczne Warszawa, Biuro Drogownictwa i Komunikacja; Biuro projektowo-konsultingowe TransEko; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Oddział w Warszawie. Patronat honorowy nad konferencją objęli: Hanna Gronkiewicz Waltz – prezydent Warszawy oraz Jan Szmidt – rektor Politechniki Warszawskiej. Szczególnym wydarzeniem konferencji były obchody jubileuszu 60-lecia pracy zawodowej profesora Wojciecha  Suchorzewskiego. Jubilat wygłosił wykład programowy pt. “Racjonalizacja zagospodarowania przestrzennego efektywnym narzędziem redukcji popytu na transport”.

Tematem przewodnim VII konferencji Naukowo-Technicznej Miasto i Transport 2013 było „Zarządzanie popytem na transport”. Obrady zostały podzielone na trzy sesje, podczas których wygłoszono 9 referatów. W wystąpieniach przedstawiono problematykę planowania i projektowania miejskich systemów transportowych.

W trakcie konferencji wręczono nagrody Miasto i Transport za osiągnięcia w dziedzinie transportu miejskiego. Za systemowe działania edukacyjne promujące bezpieczny transport zbiorowy  nagrodzono Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., Zarząd Transportu Miejskiego. Za przygotowanie i wdrożenie systemu roweru publicznego VETURILO wyróżniono nagrodą: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, m. st. Warszawa, Zarząd Transportu Miejskiego. Za uruchomienie trasy mostu Północnego wraz z trasą tramwajową nagrodę otrzymało Miasto Stołeczne Warszawa.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.