Spis treści

Łódź

W Łodzi jest wdrażany system zarządzania ruchem ATMS dla potrzeb Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (rys. 6), składający się z następujących podsystemów: obszarowego sterowania ruchem SCATS dla 60 skrzyżowań, zarządzania transportem zbiorowym, informacji pasażerskiej, informacji dla kierowców i monitorowania wizyjnego. Podsystemy mają komunikować się ze sobą na poziomie centrów w ramach wspólnego systemu zarządzania.

Integracja podsystemów miała zostać zapewniona dzięki korzystaniu ze wspólnej bazy danych, wspólnej transmisji danych i częściowo ze wspólnego sprzętu w jednym centrum zarządzania. Dane z podsystemów są wyświetlane przez ATMS za pomocą graficznego interfejsu użytkownika (GUI). Podstawę GUI stanowi wektorowa mapa sieci drogowej miasta w standardzie GIS, na której widoczne są najważniejsze elementy poszczególnych podsystemów. System udostępnia standardowe procedury związane z administrowaniem nim.

Rys. 6. System zarządzania ruchem ATMS dla potrzeb Łódzkiego Tramwaju Regionalnego

Trójmiasto

W wyniku porozumienia prezydentów Gdyni, Sopotu i Gdańska została opracowana wspólna koncepcja zintegrowanego systemu zarządzania ruchem w aglomeracji Trójmiejskiej, obejmująca także jej obwodnicę i drogi szybkiego ruchu wraz z miastami ościennymi. W ramach koncepcji ogólnej systemu TRISTAR [11], dokonano najpierw analizy potrzeb integracji zarządzania ruchem i transportem przedstawiając uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne zastosowania ITS w Aglomeracji Trójmiejskiej. Koncepcja ogólna systemu TRISTAR omawia: cele strategiczne zastosowania systemu ITS, obszar objęty systemem, architekturę ogólną systemu TRISTAR pierwszą fazę budowy systemu. Architektura ogólna obejmuje takie docelowe systemy funkcjonalne jak: zarządzania ruchem drogowym, System zarządzania transportem zbiorowym, System zarządzania służbami ratowniczymi, System informacji transportowej i System zarządzania transportem towarowym.

Szczegółowo omówiono System zarządzania ruchem drogowym i System zarządzania transportem zbiorowym, przedstawiając: Stan istniejący, Cele budowy systemu, Strukturę funkcjonalną oraz Strukturę sprzętową. Omówiono także Centrum zarządzania. końcu, przedstawiono istotne aspekty determinujące wdrażanie systemu, takie jak: Etapowanie budowy Systemu, Koszty budowy systemu, Szacunkowe efekty systemu. Przedstawiono też przesłanki do organizacji dalszych prac. Koncepcja szczegółowa zintegrowanego systemu zarządzania dla Trójmiasta TRISTAR dzieli się na część dotyczącą Systemu zarządzania ruchem miejskim oraz część dotyczącą Systemu zarządzania transportem zbiorowym. Oba systemy realizowane w czterech etapach.

***

Należy stwierdzić, że po okresie budowy niezależnych systemów zarządzania ruchem i transportem publicznym, wkroczyliśmy w nową generację systemów zarządzania ruchem, którą charakteryzuje daleko posunięta integracja systemów, przede wszystkim poprzez wymianę danych i wspólne ich gromadzenie. Integracja ta przejawia się szczególnie w zarządzaniu strategicznym, nie tylko w lokalnej realizacji priorytetów dla pojazdów transportu publicznego, ale także w łącznej optymalizacji sterowania obszarowego ruchem indywidualnym i zbiorowym, przede wszystkim tramwajowym.

W analizowanych miastach brakuje zarządzania taktycznego bezpośredniego realizowanego poprzez informację na tablicach o zmiennej treści, bądź wewnątrz pojazdów o alternatywnych trasach mniej obciążonych (zatory, wypadki, objazdy), względnie wolnych parkingach. Na poziomie zarządzania operacyjnego mamy inteligentne sterowniki lokalne ruchu, reagujące na bieżąco na sytuacje ruchowe, już nie tylko w oparciu o informację z detektorów indukcyjnych, ale w wielu aplikacjach pochodzącą z kamer video. Sterowanie realizowane jest bądź grupowo (Poznań), bądź fazowo (Warszawa, Kraków i Łódź), przy czym to pierwsze, ze względu na większą elastyczność, pozwala uzyskać wyższą przepustowość i niższe straty czasu [9,10]. Również koordynacja ruchu w ramach okien czasowych, wdrożona w Poznaniu na 62 skrzyżowaniach, w 3 obszarach [25], pozwala uzyskiwać większą adaptacyjność sterowania, przy zachowaniu jego stabilności obszarowej.

Istotną cechą wdrażanych w Polsce systemów zarządzania ruchem ITS powinna być ich otwartość, umożliwiająca integrację systemów różnych producentów, w celu uzyskania efektu synergicznego, zarówno dla skrócenia okresu wdrażania systemów, jak i uzyskania możliwie najwyższej jakości systemu transportowego. Opracowanie krajowej architektury systemów zarządzania ruchem [12,20] zmierza do spełnienia tego warunku rozwoju systemów ITS, który w trzeciej ich generacji (systemy mobilne), bazującej na wymianie informacji pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura, będzie nieodzownym.

dr inż. Mariusz Kaczmarek
Zakład Badań Operacyjnych i Sztucznej Inteligencji Instytutu Informatyki
Politechniki Poznańskiej

 

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-06-16 03:24
Chciałem wyrazić swoje uznanie dla Pana Kamińskiego za pracę jaką wykonuje on na rzecz BRD w Polsce. Jednocześnie uważam, że zbyt wolno i za mało wprowadzamy do naszych miast systemów zarządzania ruchem.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.