Spis treści

Warszawa

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w obszarze I, obejmuje w płaszczyźnie terytorialnej: rejon Powiśla, ciąg Al. Jerozolimskich na odcinku od Ronda Waszyngtona do Placu Zawiszy oraz ciąg Wisłostrady od mostu S. Grota – Roweckiego do mostu Siekierkowskiego (rys.5). Budowany system składa się z wielu podsystemów o różnym stopniu oddziaływania na ruch i pozyskiwania informacji, uwzględniając jednocześnie możliwości dalszej jego rozbudowy: podsystemu sterowania sygnalizacją świetlną w pierwszym obszarze Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem powiązanym z systemem sterowania w tunelu pod Wisłostradą, podsystemu informacji dla kierowców poprzez znaki zmiennej treści, podsystemu informacji o środowisku (pogoda, zanieczyszczenie środowiska itp.), podsystemu zarządzania przejazdami pojazdów uprzywilejowanych, podsystemu nadawanie priorytetów warunkowych lub bezwarunkowych dla pojazdów transportu szynowego, podsystemu informacji o sytuacji ruchowej przy pomocy ogólnodostępnych środków masowego przekazu (radio, RDS, Internet itp.).

Rys.5. Obszary I etapu systemu zarządzania ruchem w Warszawie

Z uwagi na przewidywany program wdrażania Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w Warszawie system ten jest systemem otwartym tzn. umożliwia jego rozszerzanie o kolejne podsystemy w przyszłości, w miarę pojawiających się potrzeb funkcjonalnych i terytorialnych.

Kraków

System Obszarowego Sterowania Ruchem w Krakowie ma zostać wdrożony głównie na skrzyżowaniach, przez które przebiegać będzie trasa Szybkiego Tramwaju (KST) oraz ringu śródmiejskiego. W początkowym etapie planowane jest objęcie systemem 65 skrzyżowań. System sterowania będzie zdecentralizowany, a sterowanie odbywać się będzie na trzech poziomach, podobnie jak w Poznaniu. Planowana jest realizacja pełnego priorytetu dla Szybkiego Tramwaju, ale przy założeniu minimalizowania uciążliwości dla innych użytkowników.

W Krakowie jest obecnie instalowanych 5 systemów stanowiących System Sterowania Ruchem i Zarządzania Transportem Publicznym: Miejski System Sterowania Ruchem UTCS (Urban Traffic Control Sysytem), System Zarządzania Transportem Publicznym TTSS (Tram Telematic Supervision System), System Informacji dla pasażerów na przystankach zwany PIS (Passenger Information System) oraz systemy dla tuneli: System Zarządzania Tunelem Tramwajowym Pod Dworcem Głównym i System Sterowania Tunelem Drogowym Pod Dworcem Głównym.

W ramach instalacji systemu UTCS wchodzą następujące prace: 1. Podłączenie i adaptacja 65 skrzyżowań do pracy w systemie (wszystkie sterowniki SitrafficC800V), 2.Wykonanie połączeń przewodowych do centrum sterowania ruchem: połączenia światłowodowe Centrum Sterowania – Accesspointy – 6 sztuk, połączenia kablem miedzianym (DSL) pomiędzy Accesspointami i sterownikami, 3. Uruchomienie i wyposażenie Centrum Sterowania Ruchem w siedzibie ZDIK na ul.Centralnej: System Zarządzania Ruchem SitrafficScala,SystemZarządzania Danymi Sitraffic Office, System Optymalizacji Sieciowej SitrafficMotion i Sitraffic TASS, 4.Uruchomieniepriorytetu dla Tramwajów w korytarzu „Szybkiego Tramwaju” – 25 skrzyżowań, w tym 20 skrzyżowań z priorytetem bezwględnym. Komunikacja pomiędzy tramwajami i sterownikami odbywa się drogą radiową (Radio o częstotliwości 430Mhz) - telegram R09.16, 5. Uruchomienie sterowania obszarowego.

Zostało zdefiniowanych 5 obszarów dla sterowania obszarowego: 1. Aleja 3 Wieszczy – algorytm Sitraffic MOTION, 2.ul.Nowosądecka – algorytm Sitraffic MOTION w powiązaniu z priorytetem dla tramwajów, 3. ul. Wielicka i Kamieńskiego – algorytm Sitraffic MOTION w powiązaniu z priorytetem dla tramwajów wzdłuż ul. Wielickiej, 4. ul. Dietla i Grzegórzecka – algorytm Sitraffic MOTION w powiązaniu z priorytetem dla tramwajów, 5. I obwodnica – algorytm Sitraffic TASS,6.15 skrzyżowań działających według algorytmów lokalnych lub lokalnych skoordynowanych.

W ramach instalacji systemu TTSS i PIS wchodzą następujące prace: 1. Wyposażenie 196 Tramwajów w Komputery pokładowe i urządzenia komunikacyjne, 2. Komunikacja pojazdów z Centrum odbywa się poprzez GPRS/GSM, 3. Wyposażenie 40 przystanków na trasie „Szybkiego tramwaju” w tablice informacji przystankowej informujące o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwajów, 3. Uruchomienie i wyposażenie Centrum Sterowania Ruchem w siedzibie ZIKiT na ul. Centralnej i dyspozytorni MPK na ul. Św. Wawrzyńca: System AVLS (automatycznej lokalizacji pojazdów), System Dyspozytorski, System Informacji Pasażerskiej, 4. Uruchomienie priorytetu dla Tramwajów w korytarzu „Szybkiego Tramwaju” – 25 skrzyżowań.

W ramach Systemu Zarządzania Tunelem Tramwajowym Pod Dworcem Głównym instalowany jest zintegrowany system zarządzania i sterowania SCADA obejmujący swoim zakresem następujące podsystemy: system nadzoru wizyjnego CCTV, system przeciwpożarowy, system telefonów alarmowych, system dźwiękowy ostrzegania, system oświetlenia awaryjnego, system oznakowania awaryjnego, system zasilania, schody ruchome i windy, kontrola dostępu.

W ramach Systemu Sterowania Tunelem Drogowym Pod Dworcem Głównym instalowane są następujące urządzenia: 8 tablic tekstowych zmiennej treści informujących kierowców o warunkach ruchu w tunelu, 4 tablice na portalach tunelu, 16 kamer wideodetecji ruchu w tunelu i na dojazdach do tunelu, światłowodowa sieć komunikacyjna, algorytmy sterowania awaryjnego sygnalizacji świetlnej na ul. Pawiej. System może pracować autonomicznie albo w ramach Systemu Zarządzania Ruchem.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-06-16 03:24
Chciałem wyrazić swoje uznanie dla Pana Kamińskiego za pracę jaką wykonuje on na rzecz BRD w Polsce. Jednocześnie uważam, że zbyt wolno i za mało wprowadzamy do naszych miast systemów zarządzania ruchem.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.