Spis treści

Tymczasem w transporcie drogowym nie ma dotąd żadnej komisji, która – na wzór istniejących w innych państwach świata – prowadziłaby niezależne badania przyczyn wypadków drogowych, katastrof pojazdów i czynników tworzących obszary tych zdarzeń. Dlaczego potrzebna jest taka komisja? O tym w nagraniu mówi Jan Unarski.

{mp3}systemowe-zarzadzanie-ryzykiem-i-zagrozeniem{/mp3}

***

- Niestety Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w negatywnym rankingu państw, w których nie są przestrzegane bezpieczne limity prędkości. Nasze szacunki wskazują, że gdyby w Polsce wszystkie pojazdy poruszały się z dozwoloną prędkością, to wówczas można osiągnąć nawet 35-procentowy spadek ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – zaznaczył podczas seminarium GAMBIT 2010 Vojtech Ekseler z European Transport Safety Council.

- Sukces w poprawie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego czołowe państwa Unii Europejskiej uzyskały dzięki ograniczeniu prędkości. W tym przypadku sprawdza się po prostu podstawowa zasada, że mniejsza prędkość oznacza znaczną redukcję ryzyka ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych - podkreślił.

Vojtech Ekseler zaznaczył, że są trzy zasadnicze obszary ryzyka, nad którymi w naszym kraju należy dalej pracować, to jest: prędkość, jazda pod wpływem alkoholu oraz egzekwowanie zapinania pasów bezpieczeństwa. Dodał przy tym, że gdyby wszyscy zapinali pasy, to wypadkach drogowych można ocalić aż 350 osób. Zatem poza pracą nad strukturą organizacyjną bezpieczeństwa drogowego istotne znaczenie ma też konsekwentna praca nad zmianą nawyków kierowców i wypracowaniem u nich bezpiecznych zachowań.

Agnieszka Serbeńska

Polecamy: Projekt ZEUS: koncepcja integracji

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.