Podstawowe problemy i zagrożenia brd
Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowano podstawowe problemy i zagrożenia brd występujące na odcinku. Zaprezentowano je poniżej w podziale na kategorie.
Elementy przekroju poprzecznego drogi:
- brak zróżnicowania przekroju w terenie zabudowanym i poza nim,
- zły stan nawierzchni jezdni (koleiny podłużne i poprzeczne) oraz istniejących chodników,
- zbyt szeroki przekrój w obszarach zabudowanych powodem nadmiernej prędkości pojazdów,
- brak segregacji niechronionych uczestników ruchu i pojazdów,
- brak ścieżek rowerowych,
- brak azyli dla pieszych i ciągów pieszych w rejonach zatok autobusowych,
- koncentracja niebezpiecznych manewrów w obszarach zabudowanych – duża liczba zjazdów do posesji,
- wyprzedzanie na długich odcinkach prostych w obszarach zabudowanych,
- brak dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach, zbyt duże pochylenia wlotów podporządkowanych.
Elementy organizacji ruchu:
- niewłaściwe oznakowanie poziome wyznaczające braki widoczności,
- nadmierna dostępność dla drogi klasy GP,
- nadmiar informacji dla kierowców (znaki i reklamy),
- mało dostrzegalne oznakowanie przejść dla pieszych oraz brak oświetlenia,
- brak konstrukcji bezpiecznych jako podpór znaków (w tym nad jezdnią).
Elementy zagospodarowania terenu i ochrony środowiska:
- tradycyjne zagospodarowanie terenu – wzdłuż drogi,
- kumulacja zanieczyszczeń,
- brak urządzeń ochrony akustycznej, większy niż dopuszczalny poziom hałasu w terenach zabudowanych,
- brak urządzeń do odprowadzania i podczyszczania wody,
- brak naturalnych odbiorników.
Koncepcja rozwiązań projektowych
Przyjęto następujące priorytety w ramach działań dla poprawy brd i ochrony środowiska:
- zmniejszenie udziału pojazdów ciężarowych w ruchu,
- ograniczenie prędkości pojazdów na odcinku w powiązaniu ze zróżnicowaniem wartości w terenie zabudowanym i poza nim,
- oddzielenie niechronionych użytkowników ruchu od pojazdów w terenie zabudowanym,
- rozbudowa skrzyżowań oraz zapewnienie bezpiecznej obsługi zjazdów do posesji,
- poprawa bezpieczeństwa pieszych w szczególności dzieci w drodze do i ze szkoły,
- poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu lokalnego,
- uregulowanie systemu odwodnienia i odprowadzenia wód opadowych,
- uzupełnienie zieleni i możliwych do zlokalizowania elementów ochrony przed hałasem.
Założenia generalne do opracowania koncepcji:
- kompleksowość działań w zakresie geometrii, organizacji ruchu, elementów ITS (inteligentnego systemu transportu), odwodnienia, zieleni oraz ochrony środowiska,
- zastosowanie standaryzowanych elementów do kształtowania prawidłowych i funkcjonalnych rozwiązań w tym przekroju dla jego czytelnego postrzegania w zależności od sposobu zagospodarowania - teren zabudowany/niezabudowany,
- kształtowanie/sterowanie prędkością za pomocą geometrii przekroju, środkami organizacji ruchu w tym oznakowaniem zmiennej treści wraz z zastosowaniem inteligentnego monitoringu/nadzoru,
- rozwiązanie problemów odwodnienia i ograniczenie oddziaływań na środowisko poprzez powiązanie z działaniami w zakresie geometrii i organizacji ruchu (brd).
W celu wdrożenia koncepcji projektowych zastosowano rozwiązania wypracowane przez BEiPBK „EKKOM” na bazie elementów oznakowania i Inteligentnego Systemu Transportu firm „WIMED” i „TRAX Elektronik” oraz przy współpracy z holenderską firmą Royal Haskoning w zakresie audytu brd.