Spis treści

Aktywne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego

Są to urządzenia, z którymi pojazd wchodzi w bezpośredni kontakt podczas niezamierzonych zdarzeń drogowych. Konstrukcja tych urządzeń zapewnia minimalizację bezpośrednich zderzeń z pojazdem, zwłaszcza ich następstw dla osób znajdujących się w pojeździe.

1) Drogowe bariery ochronne stosowane są w celu ochrony zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa osób i budowli znajdujących się w otoczeniu drogi. Stosowanie drogowych barier ochronnych dopuszczalne jest tylko i w takich miejscach, w których skutki wypadków będą poważniejsze niż skutki najechania pojazdu na barierę.

Ze względu na funkcję bariery dzieli się na:

  • skrajne – umieszczane przy krawędzi jezdni, korony drogi lub obiektu mostowego,
  • dzielące – umieszczane na pasie dzielącym drogę,
  • osłonowe – umieszczane między jezdnią a obiektami lub przeszkodami stałymi znajdującymi się w pobliżu jezdni;

Mogą być one: stalowe, betonowe, stalowo-betonowe, stalowe linowe, z tworzyw sztucznych wypełniane wodą lub piaskiem.

2) Osłony energochłonne i zabezpieczające służą do pochłaniania energii pojazdu uderzającego w urządzenie, co zmniejsza skutki wypadków w porównaniu do zderzenia pojazdu bezpośrednio przeszkodą.

3) Osłony zabezpieczające stosowane są jako oznakowanie i zabezpieczenie rozgałęzień drogi. Mogą służyć oznaczeniu obiektów i przeszkód znajdujących się na obrzeżach drogi. Mogą także służyć jako dodatkowe oznakowanie np. stanowisk poboru opłat na autostradach płatnych. Umożliwiają one wczesne dostrzeżenie zagrożenia, stanowiąc skuteczne ostrzeżenie przed najechaniem przez pojazdy samochodowe. Uwaga: osłony zabezpieczające nie mają praktycznie żadnych właściwości energochłonnych i stąd nie mogą pełnić funkcji osłon energochłonnych.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowane przy robotach prowadzonych w pasie drogowym

Zabezpieczenie i oznakowanie robót drogowych powinno być dostosowane do występujących utrudnień na drodze, a także zapewniać bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego. Konstrukcje wsporcze po umieszczeniu na nich urządzeń powinny zapewniać stabilność. Urządzenia brd użyte do zabezpieczenia robót powinny być dobrze widoczne zarówno w dzień jak i w nocy. W przypadku zastosowania elementów odblaskowych, powinny być one widoczne w okresie od zmroku do świtu, co najmniej z odległości 150 m.

Pojazd wykorzystywany przy robotach należy wyposażyć w lampę błyskową widoczną co najmniej z odległości 500 m, przy dobrej przejrzystości powietrza. Musi być też oznakowany pasami na przemian barwy białej i czerwonej o wymiarach 250 x 250 mm, na całej szerokości pojazdu. Osoby wykonujące czynności związane z robotami powinny być ubrane w odzież barwy pomarańczowej lub żółtej i wyposażone w elementy odblaskowe.

Zapory drogowe stosuje się do wygradzania miejsc robót prowadzonych w pasie drogowym

1) Zapory drogowe stosuje się do wygradzania miejsc robót prowadzonych w pasie drogowym

2) Tablice kierujące – przeznaczone są do oznaczania krawędzi:

  • zawężonego pasa ruchu, zajętego lub zaniżonego (zawyżonego) pobocza, pasa awaryjnego lub dzielącego,
  • pasa ruchu z załamaniami w planie.

Tablice umieszcza się prostopadle do osi jezdni w odstępach nie większych 10 m w obszarze zabudowanym i 20 m poza obszarem zabudowanym.

3) Taśmy ostrzegawcze mogą być stosowane jedynie do wygradzania miejsc robót prowadzonych poza jezdnią w miejscach nie przeznaczonych do ruchu pojazdów oraz pieszych. Odległość taśmy od miejsc ruchu pojazdów lub pieszych powinna być ? 1,0 m, a wysokość zawieszenia taśmy: 0,9 ÷ 1,2 m. Wygrodzenia taśmą jest dopuszczalne tylko przy wykopach do głębokości 0,5 m.
Krótkotrwałe wygrodzenie obszarów drogi przez służby mundurowe mogą być wykonane taśmą z napisem np. „POLICJA”

4) Pachołki drogowe należy stosować do:

  • wyznaczania skosów – stopniowe zwężanie jezdni,
  • wyznaczania toru jazdy pojazdów,
  • prowadzenia robót krótkotrwałych i szybko postępujących,
  • awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego na jezdni,
  • oznaczenia podłużnego uskoku przy wykonywaniu nakładek bitumicznych,
  • wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu,
  • zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego,
  • zabezpieczenia świeżo wykonywanych remontów cząstkowych, nie większych niż o powierzchni 1,0 m2.

5) Tablice uchylne z elementami odblaskowymi są wyposażone w punktowe elementy odblaskowe; stosuje się je do tymczasowej organizacji ruchu dla uzupełnienia:

  • linii oddzielających pasy o przeciwnych kierunkach ruchu,
  • linii oddzielających pasy o tych samych kierunkach ruchu.
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.