Spis treści

Tablice powinny mieć konstrukcje podatną w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem wskutek najechania pojazdu.

6) Separatory ruchu przeznaczone są do optycznego i fizycznego:

  • rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu,
  • rozdzielenia pasów o tych samych kierunkach ruchu,
  • oddzielenia pasów dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
  • wyznaczenia toru jazdy pojazdów,
  • zawężonych pasów ruchu,
  • wyznaczania krawędzi jezdni,

oraz przeciwdziałania niepożądanemu wjeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.

Tablica ostrzegawcza

7) Tablica ostrzegawcza

8) Tablice zamykające służą do zamykania pasa ruchu podczas prowadzenia robót drogowych; są one mocowane na pojeździe. Pojazd, na którym umieszczona jest tablica, znajduje się na odcinku wyłączonym z ruchu, od strony nadjeżdżających pojazdów. Rozróżnia się dwie wielkości tablic: duża – stosowana na drogach krajowych, mała – stosowana na pozostałych drogach.

9) Tablica wcześnie ostrzegająca

Tablica wcześnie ostrzegająca

Urządzenia do ograniczenia prędkości pojazdów

Są nimi progi zwalniające i progi podrzutowe. Urządzenia te można wyłącznie stosować w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne skuteczne jest ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca.

1) Progi zwalniające są urządzeniami brd wykonanymi z zasady w formie wygarbienia. Można stosować je w obszarze zabudowanym, na drogach lokalnych (L), dojazdowych (D), a wyjątkowo na drogach zbiorczych (Z).

Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających na drogach:

  • krajowych i wojewódzkich,
  • miejskich drogach ekspresowych, ulicach klasy GP i P,
  • wyjazdu straży pożarnej, pogotowia ratunkowego (bazy),
  • po których odbywa się ruch autobusowy komunikacji zbiorowej,
  • na łukach dróg.

(slajd 38, 39, 40)

2) Progi podrzutowe można stosować poza drogami publicznymi:

  • na obszarach o ograniczonej dostępności lub na obszarach zamkniętych (obszary osiedli tereny zakładowe, parkingi itp.), gdy konieczne jest ograniczenie prędkości do 5-8 km/h,
  • przy wjazdach na parkingi, tereny zakładowe tereny jednostek użyteczności publicznej, jeżeli są tam zainstalowane urządzenia zamykające wjazd na teren.

Na drogach publicznych dopuszcza się stosowanie progów podrzutowych na obszarach przejścia granicznego.

Leszek Kornalewski
Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Zespół Centrum Monitoringu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.