Spis treści

W jaki sposób Stany Zjednoczone integrują bezpieczeństwo transportu?Od czasu powołania w roku 1967 Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) przebadała ona ponad 128 tys. wypadków lotniczych oraz ponad 10 tys. wypadków transportowych na ziemi. W trakcie swojej działalności organizacja ta stała się jedną z najlepszych na świecie instytucji badających wypadki. Jest gotowa do działania przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, a jej pracownicy podróżują po całym kraju i świecie, badając większe wypadki oraz zbierając dane i tworząc zalecenia w kwestiach zwiększenia bezpieczeństwa.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) prowadzi działania na rzecz bezpieczeństwa transportu poprzez:

  • utrzymanie nadanej przez Kongres niezależności i obiektywizmu;
  • prowadzenie obiektywnych, dokładnych badań wypadków i studiów bezpieczeństwa;
  • przeprowadzanie uczciwych i obiektywnych procedur odwołań dla transportu lotniczego i morskiego;
  • promowanie i zachęcanie do przyjmowanie zaleceń bezpieczeństwa NTSB;
  • pomoc ofiarom wypadków transportowych i ich rodzinom.

Początki organizacji i jej wpływ

NTSB jest instytucją działającą na podstawie mandatu Kongresu i również przez Kongres finansowaną. Nie posiada kompetencji ustawodawczych, a swoje działania realizuje jedynie poprzez proponowanie niezależnych rekomendacji w Kongresie USA, resorcie wykonawczym (Departament Transportu), w branży i w mediach. (Kompetencje Rady regulowane są na mocy Tytułu 49. Kodeksu Stanów Zjednoczonych, Rozdział 11, a jej działalność jest uregulowana w punkcie 49. Kodeksu Regulacji Federalnych, Rozdział V III).

To co odróżnia NTSB od innych podmiotów działających w branży transportowej jest jej niezależność. Firmy transportowe kierują się zyskiem finansowym, a wiele z nich odpowiada przed swoimi udziałowcami. Inne agencje rządowe, jak na przykład Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), Federalna Administracja Kolejowa (FRA), Federalna Administracja Drogowa (FHWA) oraz Amerykańska Straż Przybrzeżna (U SSCG) mają swój udział w ustanawianiu i egzekwowaniu przepisów dla danej branży.

Natomiast NTSB nie kieruje się ani takim zamiarem, ani nie posiada takiego obowiązku. Najważniejszym udziałowcem dla NTSB jest społeczeństwo korzystające z rozwiązań transportowych, a organizacja ta koncentruje się tylko na jednym zadaniu: promowaniu bezpieczeństwa transportu dla społeczeństwa.

NTSB wydała ponad 12 700 rekomendacji odnoszących się do wszystkich gałęzi transportu ponad 2 200 odbiorcom. Począwszy od roku 1990 Rada opublikowała listę zmian w zakresie bezpieczeństwa MOST WANTED. Pomimo tego, że Rada nie posiada kompetencji pozwalających jej na regulowanie wyposażenia w transporcie, personelu lub operacji ani w zakresie inicjowania nadzoru, to jednak dzięki swej reputacji opartej na bezstronności i dokładności osiąga sukcesy i kształtuje zmiany w bezpieczeństwie transportu. Udało się to osiągnąć poprzez fakt, że ponad 82% jej zaleceń zostało przyjętych do wykonania. Wiele z obecnie stosowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa samolotów, samochodów, pociągów, rurociągów i statków swój początek zawdzięcza właśnie tym zaleceniom.

Badania

Pracownicy NTSB w sposób bezstronny podchodzą do każdego badanego przez Radę wypadku. Władze lokalne, przedstawiciele przemysłu oraz inne agencje są często zapraszane do udziału jako strony w badaniach przeprowadzanych przez Radę Bezpieczeństwa. NTSB kieruje się jednym celem, który mówi o tym, że należy „ustalić prawdopodobną przyczynę wypadku i wyciągnąć z tego wnioski, które pozwolą zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości.” Renoma, jaką cieszy się NTSB, jako uczciwego pośrednika jest powodem, dla którego władze stanowe i lokalne, agencje federalne, a nawet inne kraje przyjmują i zapraszają NTSB do prowadzenia badań poważnych wypadków.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.