Spis treści

Pasywne bezpieczeństwo pojazdów

SPI pasywnego bezpieczeństwa pojazdów dotyczy poziomu ochrony zapewnianej przez pojazdy, które stanowią flotę w danym kraju. Poprawa bezpieczeństwa biernego nie wpływa na występowanie wypadków, ale pomaga minimalizować ich konsekwencje. Według Hakkerta i in. (2007), niebezpieczne warunki operacyjne można zdefiniować jako:

  • obecność we flocie takich pojazdów, które nie będą chroniły dobrze kierowcy ani pasażerów podczas wypadku (zła mechanika zniszczenia);
  • obecność we flocie pojazdów o zwiększonym potencjale powodowania obrażeń (brak zgodności).

Pierwszy warunek można opisać dwiema cechami krajowej floty pojazdów: średni wiek i średni wynik EuroNCAP. Istnieje bardzo wiele dowodów na to, że nowsze samochody są bezpieczniejsze niż starsze. Na przykład Thomas i Frampton (2003) wykazali, że znacząca część zmniejszenia ilości wypadków śmiertelnych w nowych samochodach wynikała z zastosowanych w nich środków bezpieczeństwa. Frampton i in. (2002) wykorzystali krajowe dane o ofiarach wypadków w Wielkiej Brytanii, aby pokazać 18% spadek ilości ofiar śmiertelnych w nowszych samochodach. EuroNCAP jest powszechnie stosowane jako wskaźnik bezpieczeństwa pasywnego indywidualnych pojazdów, zapewniający konsumentom przewodnik po mechanice zniszczenia określonych marek i modeli. Na przykład Lie i Tingvall (2000) ogłosili, że samochody otrzymujące oceny trzy- lub czterogwiazdkowe są około 30% bezpieczniejsze w porównaniu z samochodami uzyskującymi oceny dwugwiazdkowe oraz że istnieje silna i stała korelacja między wynikami EuroNCAP a ryzykiem poważnych obrażeń i śmierci.

Drugi warunek dotyczy proporcji samochodów różnych typów i ciężarów, które składają się na łączną flotę pojazdów. Skład floty pojazdów wskazuje na prawdopodobne problemy w zgodności, które powodują kolizje między pojazdami o różnej masie i/lub geometrii. Problemy te powodują dobrze rozpoznane efekty w skutkach wypadków - osoby poruszające się mniejszymi lub lżejszymi pojazdami ponoszą większe ryzyko cięższych urazów (Hakkert i in., 2007).

Przy tworzeniu SPI pasywnego bezpieczeństwa pojazdów poszczególne kraje zostały poproszone o przesłanie danych zawierających całościową bazę danych floty pojazdów, z uwzględnieniem typu pojazdu, modelu i daty pierwszej rejestracji na rok 2003. Każdemu krajowi przypisany został średni wynik EuroNCAP i połączony z udziałem nowych samochodów pasażerskich we flocie. Wynik tego obliczenia dał pierwszy SPI pojazdów. Ponadto przeanalizowana została flota pojazdów w kategoriach jej niebezpieczeństwa na skutek udziału w niej trzech typów pojazdów we flocie każdego kraju: samochodów osobowych, ciężarówek i motorów. Wyższy udział motocykli i ciężarówek jest wiązany z poważniejszymi skutkami wypadków. Drugi SPI stanowi pomiar zgodności takiej floty. Porównania krajowe z użyciem takich SPI zostały opisane przez Hakkerta i in. (2007).

Drogi

SPI dla dróg ma na celu ocenę zagrożeń dla bezpieczeństwa powodowanych przez układ i projekty infrastruktury. Stworzone zostały dwa SPI dla dróg, jeden do oceny sieci drogowej, a drugi do oceny projektu dróg. Wskaźnik SPI sieci dróg wskazuje, czy aktualna kategoria drogi jest właściwa, biorąc pod uwagę łączone przez nią obszary miejskie. Połączenia między takimi obszarami miejskimi są oceniane poprzez porównanie teoretycznie wymaganej kategorii drogi z j ej rzeczywistą kategorią.

Uzasadnienie stworzenia SPI sieci drogowej oraz zastosowanie tego wskaźnika w szeregu krajów - Holandii, Izraelu, Grecji i Portugalii - zostało opisane przez Weijermarsa i in. (2008). SPI projektu dróg to procentowy udział długości odpowiedniej kategorii istniejących dróg dla teoretycznej kategorii dróg (Hakkert i Gitelman, 2007). Wskaźnik ten określa poziom bezpieczeństwa istniejących dróg. SPI projektu dróg opiera się na Wynikach Ochrony Dróg EuroRAP (RPS). RPS jest miarą ochrony, która zostaje zapewniona wobec trzech głównych typów wypadków: zjechanie z drogi, zderzenie czołowe oraz poważne zderzenia na skrzyżowaniach. EuroRAP zaprojektowało sposób obliczania RPS dla każdego segmentu lub trasy drogi, które jest wyrażane w skali od jednej do czterech gwiazdek, zależnie od liczby właściwości drogi. Aby uzyskać dodatkowe informacje o RPS EuroRAP, patrz: Lynam i in. (2004).

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.