Spis treści

Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia

Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia a bezpieczeństwo ruchu drogowego
Wiele wypadków jest spowodowanych tym, że użytkownicy dróg nie widzą się nawzajem lub zauważają się zbyt późno. Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia (DRL - daytime running lights) we wszystkich warunkach oświetlenia ma redukować liczbę wypadków dotykających więcej niż jeden podmiot, poprzez zwiększenie widoczności pojazdów, a tym samym sprawienie, że będą łatwiej zauważalne (Elvik i Vaa, 2004). Problem widoczności jest szczególnie istotny dla skuterów i motorów. Ponadto włączanie świateł drogowych w ciągu dnia może zwiększać dokładność oceny kierunku jazdy, odległości i prędkości innych zmotoryzowanych użytkowników dróg (Hakkert i in., 2007).

Niedawne badanie zlecone przez Komisję Europejską objęło szeroką analizę 41 badań wpływu DRL na samochody i 16 badań wpływu na motory (Elvik i in., 2003). Badanie pokazało, że w przypadku samochodów DRL redukuje liczbę poważnych wypadków w ciągu dnia od 3 do 12% oraz w przypadku motorów od 5 do 10%. Opracowanie konsultacyjne KE (DRL, 2006) uznało, że potencjał ratowania życia przez DRL wynosi od 3 do 5% osób ginących rocznie w Unii Europejskiej.

Już 14 państw członkowskich wprowadziło obowiązek stosowania świateł drogowych w ciągu dnia, wprowadzając różne związane z tym wymogi (DRL, 2006). Jednak stosowanie wskaźników DRL nie jest powszechne w praktyce podejmowania decyzji w sprawach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

SPI dla stosowania świateł drogowych w ciągu dnia (DRL)
Wskaźnik jest określany jako procentowy udział pojazdów z włączonymi światłami drogowymi w ciągu dnia. Szacunkowe dane dotyczące tej wielkości powinny opierać się na krajowych obserwacjach DRL. Wartość SPI jest szacowana dla całej próby pojazdów obserwowanych w kraju. Dodatkowe wartości są obliczane dla różnych kategorii dróg i typów pojazdów. Uwzględniane są następujące typy dróg: autostrady, drogi w terenach niezabudowanych, drogi w terenach zabudowanych, drogi DRL, czyli drogi, na których stosowanie świateł jest obowiązkowe. Na przykład na Węgrzech drogami DRL są pewne drogi poza terenami zabudowanymi. Rozpatrywane są następujące typy pojazdów: samochody osobowe, ciężarówki (w tym półciężarówki), motory i skutery.

Porównanie krajów - przykład
Wskaźnik DRL może być rozpatrywany dla 11 krajów, jak przedstawia to tabela 2. W krajach, gdzie dawno temu wprowadzono obowiązek stosowania świateł drogowych w ciągu dnia (np. Szwecja, Norwegia), wskaźnik używania DRL jest bliski 100%, zgodnie z szacunkami ekspertów. W takich krajach monitorowanie DRL jako SPI behawioralnego nie ma już praktycznych implikacji.

Tab. 2. Wskaźnik DRL dla różnych typów dróg

W Austrii, Czechach, Estonii i Finlandii stosowanie DRL jest obowiązkowe dla wszystkich typów pojazdów, na wszystkich rodzajach dróg i przez cały rok. Podobnie jest na Węgrzech, jednak dotyczy to tylko dróg poza obszarami miejskimi. DRL jest zalecane we Francji, Holandii i Szwajcarii. Tabela 2. pokazuje, że wskaźniki DRL są najwyższe w tych krajach i dla tych rodzajów dróg, gdzie DRL jest obowiązkowe. Na przykład na Węgrzech DRL nie jest obowiązkowe i wskaźnik ten wynosi tylko 5%. Austria, Czechy, Estonia i Finlandia mają wysokie wartości DRL SPI dla wszystkich typów dróg. Szwajcaria ma najwyższy wskaźnik stosowania DRL wśród krajów, gdzie DRL nie jest obowiązkowe.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.