Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia
Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia a bezpieczeństwo ruchu drogowego
Wiele wypadków jest spowodowanych tym, że użytkownicy dróg nie widzą się nawzajem lub zauważają się zbyt późno. Stosowanie świateł drogowych w ciągu dnia (DRL - daytime running lights) we wszystkich warunkach oświetlenia ma redukować liczbę wypadków dotykających więcej niż jeden podmiot, poprzez zwiększenie widoczności pojazdów, a tym samym sprawienie, że będą łatwiej zauważalne (Elvik i Vaa, 2004). Problem widoczności jest szczególnie istotny dla skuterów i motorów. Ponadto włączanie świateł drogowych w ciągu dnia może zwiększać dokładność oceny kierunku jazdy, odległości i prędkości innych zmotoryzowanych użytkowników dróg (Hakkert i in., 2007).
Niedawne badanie zlecone przez Komisję Europejską objęło szeroką analizę 41 badań wpływu DRL na samochody i 16 badań wpływu na motory (Elvik i in., 2003). Badanie pokazało, że w przypadku samochodów DRL redukuje liczbę poważnych wypadków w ciągu dnia od 3 do 12% oraz w przypadku motorów od 5 do 10%. Opracowanie konsultacyjne KE (DRL, 2006) uznało, że potencjał ratowania życia przez DRL wynosi od 3 do 5% osób ginących rocznie w Unii Europejskiej.
Już 14 państw członkowskich wprowadziło obowiązek stosowania świateł drogowych w ciągu dnia, wprowadzając różne związane z tym wymogi (DRL, 2006). Jednak stosowanie wskaźników DRL nie jest powszechne w praktyce podejmowania decyzji w sprawach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
SPI dla stosowania świateł drogowych w ciągu dnia (DRL)
Wskaźnik jest określany jako procentowy udział pojazdów z włączonymi światłami drogowymi w ciągu dnia. Szacunkowe dane dotyczące tej wielkości powinny opierać się na krajowych obserwacjach DRL. Wartość SPI jest szacowana dla całej próby pojazdów obserwowanych w kraju. Dodatkowe wartości są obliczane dla różnych kategorii dróg i typów pojazdów. Uwzględniane są następujące typy dróg: autostrady, drogi w terenach niezabudowanych, drogi w terenach zabudowanych, drogi DRL, czyli drogi, na których stosowanie świateł jest obowiązkowe. Na przykład na Węgrzech drogami DRL są pewne drogi poza terenami zabudowanymi. Rozpatrywane są następujące typy pojazdów: samochody osobowe, ciężarówki (w tym półciężarówki), motory i skutery.
Porównanie krajów - przykład
Wskaźnik DRL może być rozpatrywany dla 11 krajów, jak przedstawia to tabela 2. W krajach, gdzie dawno temu wprowadzono obowiązek stosowania świateł drogowych w ciągu dnia (np. Szwecja, Norwegia), wskaźnik używania DRL jest bliski 100%, zgodnie z szacunkami ekspertów. W takich krajach monitorowanie DRL jako SPI behawioralnego nie ma już praktycznych implikacji.
W Austrii, Czechach, Estonii i Finlandii stosowanie DRL jest obowiązkowe dla wszystkich typów pojazdów, na wszystkich rodzajach dróg i przez cały rok. Podobnie jest na Węgrzech, jednak dotyczy to tylko dróg poza obszarami miejskimi. DRL jest zalecane we Francji, Holandii i Szwajcarii. Tabela 2. pokazuje, że wskaźniki DRL są najwyższe w tych krajach i dla tych rodzajów dróg, gdzie DRL jest obowiązkowe. Na przykład na Węgrzech DRL nie jest obowiązkowe i wskaźnik ten wynosi tylko 5%. Austria, Czechy, Estonia i Finlandia mają wysokie wartości DRL SPI dla wszystkich typów dróg. Szwajcaria ma najwyższy wskaźnik stosowania DRL wśród krajów, gdzie DRL nie jest obowiązkowe.